بازاریابی پیامکی یکی از روش‌های مناسب و محبوب برای جذب مشتریان جدید و کسب رضایت مشتریان قدیمی است به همین دلیل تمام کسب و کارها با روش‌های بازاریابی پیامکی آشنا شوند یکی از مشاغل پرکاربرد رستوران‌ها هستند، به همین دلیل اهمیت دارد که با انواع نمونه پیامک رستوران آشنا باشیم. در این مطلب قصد داریم با برخی از اصول مهم برای ارسال پیامک رستوران و کترینگ آشنا شویم. بدین ترتیب خواهیم توانست به شکلی مؤثرتر به جذب مشتریان اقدام نماییم.

اهمیت بازاریابی پیامکی چیست؟

پیامک‌های تبلیغاتی هر روز به صندوق دریافت گوشی‌های ما روانه می‌شوند. کثرت آن‌ها به حدی است که بسیاری از ما به آن‌ها توجه نکرده و حتی آن‌ها را باز نمی‌کنیم. اما برخی پیام‌ها هستند که به دلیل تفاوت در ماهیت خود، توجه ما را جلب کرده و ترغیب به باز کردن آن‌ها می‌کنند. با دیدن اولین کلمات ممکن است سریعاً جذب آن‌ها شده و اقدامی در این خصوص انجام دهیم. مثلاً اگر در یک بعد از ظهر کاری، خسته از سر کار برمی‌گردید ممکن است با یک نمونه پیامک رستوران یا کترینگ روبرو شوید که خبر از آماده بودن غذا در نزدیکی محل زندگی‌تان می‌دهد. بدین ترتیب به احتمال زیاد این پیامک را باز کرده و اقدام به خرید از آن خواهید کرد.

 

می‌دانیم که دغدغه اکثر ما به عنوان صاحبان کسب‌وکارها این است که چگونه بتوانیم یک بازاریابی پیامکی مؤثر و مفید داشته باشیم. چگونه می‌توان در این بازار رقابتی به حد مشخصی از اثربخشی در بین کسب‌وکارهای دیگر رسید؟ متن پیامک تبلیغاتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد که بتواند به عنوان یک متن جذاب و تأثیرگذار شناخته شود؟ واقعیت این است که نکات متعددی در این خصوص وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنیم. بدین ترتیب لازم است این نکات را در متن پیامک رعایت کرده و تبلیغات مناسبی برای آن بنویسیم. در این مقاله به بررسی اهمیت بازاریابی پیامکی و نمونه پیامک رستوران و کترینگ پرداخته‌ایم. اما پیش از هر چیز ببینیم بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی پیامکی یا (SMS Marketing) به شکلی از بازاریابی گفته می‌شود که در آن، کسب‌وکارها با اجرای کمپین‌های تبلیغاتی اس‌ام‌اسی اقدام به جذب مشتریان جدید یا راضی نگه داشتن مشتریان قدیمی می‌کنند. بدین ترتیب کسب‌وکارها می‌توانند مشتریان قدیمی خود را تبدیل به مشتریان وفاداری کنند که به برند آن‌ها اعتماد دارند. پیامک‌های تبلیغاتی از نوشته‌های کوتاهی تشکیل می‌شوند که از آن‌ها برای ارسال پیشنهادهای ویژه با مدت محدود، اخبار و اطلاعات جدید و هشدارها استفاده می‌شود.

بازاریابی پیامکی رستوران

استفاده از کانال بازاریابی پیامکی برای تمامی کسب‌وکارها می‌تواند مفید باشد. برندهایی که از این روش استفاده می‌کنند می‌دانند که فعالیت و کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی لازم نیست حتماً پیچیده و پرهزینه باشند. کسب‌وکارهای کوچک مانند رستوران‌های محلی و خانوادگی نیز می‌توانند از این روش‌ها با کمترین هزینه به نفع خود استفاده کنند. بدین ترتیب می‌توان مشتریان جدید یافته و رضایت مشتریان قدیمی را بیش از پیش جلب کرد.

تصور بعضی از افراد این است که با وجود پیشرفت مداوم تکنولوژی و ظهور روش‌های جدید و مؤثر بازاریابی دیجیتال، دیگر نمی‌توان به بازاریابی پیامکی به عنوان یک روش مؤثر نگاه کرد. بدین منظور تصور می‌شود که اثربخشی این روش کاهش یافته باشد. اما در واقعیت اینطور نیست. چرا که اس‌ام‌اس‌های تبلیغاتی همچنان به عنوان یکی از روش‌های مؤثر و باکیفیت در این زمینه شناخته می‌شوند. از طرفی این روش مستلزم صرف هزینه زیاد نبوده و از طرف دیگر نیاز به دسترسی به اینترنت یا نصب اپلیکیشن خاص برای آن وجود ندارد. بدین ترتیب می‌توان به سریع‌ترین شکل ممکن اقدام به برقراری ارتباط با مشتریان قدیمی و جدید کرد.

مزایای بازاریابی پیامکی برای رستوران و کترینگ چیست؟

بازاریابی پیامکی برای رستوران‌ها و کسب‌وکارهای مشابه مزایای بسیار زیادی به همراه دارد. با وجود ظهور روش‌های مدرن‌تر و جدیدتر در این حوزه، تبلیغات پیامکی همچنان توانسته‌اند بازدهی و اثربخشی خود را حفظ کنند. بدین ترتیب هنوز هم کسب‌وکارهای رستوران و غذاپزی از اس‌ام‌اس مارکتینگ به عنوان راهی برای یافتن مشتریان جدید استفاده می‌کنند. این روش مزایای زیادی به همراه دارد. مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه بودن، امکان دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان، بازدهی سریع، احتمال یافتن مشتریان وفادار به شکل گسترده و منعطف بودن این روش از مزایای آن به حساب می‌آیند.

کترینگ و رستوران

مقرون‌به‌صرفه

در پاسخ به نمونه پیامک رستوران باید گفت که این روش مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه است. اگر به تازگی یک رستوران افتتاح کرده باشید یا کسب‌وکار کوچک خانگی دارید ممکن است نتوانید هزینه زیادی برای انجام تبلیغات و بازاریابی انجام دهید. بنابراین استفاده از روش ارسال پیامک به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای جذب مشتریان جدید شناخته خواهد شد. بازاریابی از طریق ارسال پیامک تبلیغاتی برای رستوران‌ها از بسیاری از روش‌های دیگر کم هزینه‌تر است.

دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان

کسب‌وکارها برای دسترسی به تعداد زیادی از مخاطبان اقدام به استفاده از روش‌های مختلفی می‌کنند. این راهکارها برای کسب مخاطبان راغب یا (Leads) اهمیت زیادی دارند. بدین ترتیب می‌توانند اقدام به افزایش فروش با کانال‌های بازاریابی کرده و به شکل همزمان از چند راهکار و استراتژی مختلف استفاده نمایند. بازاریابی پیامکی یکی از استراتژی‌های مهم در بازاریابی است که می‌تواند به تعداد زیادی از مخاطبان در آن واحد دسترسی پیدا کند. چرا که مخاطبان برای دریافت اس‌ام‌اس نیازی به اتصال به اینترنت و داشتن گوشی هوشمند ندارند.

بازدهی سریع و مؤثر

بازدهی سریع و مؤثر بازاریابی پیامکی یکی از مزایای ارسال نمونه پیامک رستوران است. آمارها نشان داده‌اند که حدود 90 درصد از پیامک‌های ارسال شده تا سه دقیقه پس از ارسال خوانده می‌شوند. به همین دلیل می‌توان گفت که بازاریابی پیامکی و ارسال پیامک‌های تبلیغاتی برای رستوران‌ها و کسب‌وکارهای مشابه بازدهی نسبتاً سریع و بالایی دارد.

یافتن مشتریان وفادار

طراحی و نوشتن پیامک‌های جذاب و استفاده از نمونه پیامک رستوران و کترینگ می‌تواند کسب‌وکار شما را با یافتن مشتریان وفادار و جدید همراه و همسو سازد. پیشنهادهای ویژه‌ای که به مشتریان خود می‌دهید شما را بیش از پیش با مشتریان جدید آشنا می‌کند. همچنین که ارسال برخی پیشنهادهای جذاب می‌تواند مشتریان قبلی و قدیمی را به خرید دوباره از شما ترغیب کرده و آنان را به مشتریان وفادار برای شما تبدیل کند.

قابلیت‌های گسترده

یکی دیگر از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مزایای استفاده از پیامک تبلیغاتی، منعطف بودن این کانال بازاریابی است. از بازاریابی پیامکی می‌توان برای برقراری ارتباط با مخاطبان به روش‌ها و شیوه‌های مختلف استفاده کرد. برای مثال می‌توان از آن برای اطلاع‌رسانی در مورد غذاهای جدید منوی رستوران، تخفیف‌های محدود و مدت‌دار، پیشنهاد ویژه و اخبار و اطلاعات جدید استفاده کرد.

بازاریابی اس ام اسی رستوران

چند نکته در مورد بازاریابی پیامکی رستوران

اگر قصد استفاده از بازاریابی پیامکی دارید، شاید بد نباشد که قبل از استفاده از این روش نکات زیر را بررسی کنید.

متناسب با مخاطبان خود بنویسید

دقت در کلمات و محتوای ارسالی در نمونه پیامک رستوران اهمیت زیادی دارد. هرچند ارسال پیامک ساده‌ترین و سریع‌ترین راه ارتباطی با مشتریان و مخاطبان است اما اگر به افراد، پیامک‌های اشتباه بفرستید ممکن است باعث شوید که آن‌ها سرویس دریافت پیامک را غیرفعال نمایند. بنابراین همواره باید در انتخاب کلمات و محتوای خود هوشمندانه عمل کرده و متناسب با مخاطبان خود بنویسید. تجزیه و تحلیل آمار مشتریان قدیمی اعم از سابقه خرید و اطلاعات مبتنی بر مکان و جنسیت به راحتی می‌تواند شما را با مخاطبان و سلیقه آنان آشنا کند که در نتیجه می‌توانید به شکلی اثربخش‌تر برای آنان بنویسید.

جذاب شروع کنید

برای ایجاد شروعی صمیمانه که از همان ابتدا در مخاطب ایجاد اعتماد کند و حس همراهی را برانگیزد، خطاب قرار دادن او با اسم کوچک در ابتدای متن می‌تواند شروع جذابی باشد مثلاً دوست عزیز، مشتری همیشه همراه، محمد عزیز و غیره. مخصوصاً برای تبریک‌های مناسبتی این روش بسیار مناسب است. کلمات دیگری که مناسب هستند در ابتدای متن بیاورید کلمات کلیدی و مهمی است که می‌خواهید مخاطب به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. همین‌طور شعار تبلیغاتی برند خود نیز می‌تواند شروع خوبی باشد.

مختصر و مفید بنویسید

سعی کنید با حداقل کلمات و به‌صورت موجز، اصل مطلب را در پیامک ارسالی ادا کنید. شما تا 70 کاراکتر (20 کلمه) می‌توانید برای استفاده از تمام حروف، علامت‌ها و فضای خالی بین کلمات استفاده کنید. اینکه در عین کوتاه بودن متن پیام، هم تبلیغ کنید و هم از بهترین کلمات برای همراه کردن مشتری با خود استفاده کنید، به تکنیک شما در استفاده از بهترین کلمات برمی‌گردد. با کمی تمرین، تکرار و خلاقیت این کار شدنی است.

بازاریابی پیامکی رستوران

متمایز و متفاوت بنویسید

همیشه در هر متنی یک سری کلمات از بقیه مهم‌تر هستند. ببینید در متن پیامکی که می‌خواهید ارسال کنید چه کلماتی را باید به مخاطب تأکید کنید و می‌خواهید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. آن‌ها را با قرار دادن علامت‌هایی مثل * یا «» از بقیه متن متمایز کنید.

 حس ضرورت را در پیام خود بگنجانید

این خصلت همه ماست که وقتی حالا حالاها فرصت انجام کاری را داشته باشیم، آن را مدام به تأخیر می‌اندازیم. پس باید در متن پیامک تبلیغاتی سعی کنید آفرها، تخفیف‌ها و هر ارزش‌افزوده‌ای را که برای افراد در نظر می‌گیرید، در بازه زمانی محدودی باشد تا واکنش بیشتری نسبت به پیام دریافت شده داشته باشند.

متن خود را شفاف و واضح بنویسید

در نوشتن متن پیام از کلمات تخصصی که دچار سردرگمی افراد شوند خودداری کنید. مگر اینکه مخاطبانتان در حیطه کسب‌وکار شما باشند؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که پیام واضح و روشن است و به زبان ساده نوشته شده است. از اختصارات و شکلک‌های زیاد خودداری کنید. همچنین متن خود را چک کنید که غلط املایی نداشته باشد تا مخاطب منظور شما را دقیق متوجه شود.

نمونه پیامک کترینگ

ارائه‌ی پیشنهادهای جذاب فراموش نشود

وقتی پیام خود را بدون هیچ امتیازی برای مخاطب ارسال می‌کنید، جنبه تبلیغاتی بودن آن باعث می‌شود افراد توجه چندانی به آن نکنند. ولی اگر پیام شما حاوی امتیازی مثل کد تخفیف، استفاده از سرویس رایگان و هر چیزی باشد که می‌توانید برای مشتریان خود در نظر بگیرید، مخاطب را درگیر می‌کند. این نوع پیام‌ها بیشتر قابلیت ارسال و اشتراک با دیگران دارند.

خلاقیت را به متن پیامک خود بیفزایید

خلاقیت همان عنصری است که شما را از بقیه متمایز می‌کند. بر اساس این عنصر بیشتر جلوی چشم مخاطب پررنگ می‌شوید. پس از کلماتی استفاده کنید که تأثیر چشمگیری بر مخاطب شما بگذارند. سعی کنید پیامک‌های ارسالی‌تان جهت ایجاد اعتماد مشتریان، متناسب با الگوی رفتاری آن‌ها شخصی‌سازی شود. گاهی حتی می‌توانید موارد سرگرمی مثل بازی، متن‌های تعاملی، نظرسنجی یا مسابقه را نیز به متن‌های خود اضافه کنید.

مشخصات خود را در متن پیامک قرار دهید

قرار دادن آدرس وب‌سایت یا لینک پیج اینستاگرام، شماره تماس و قرار دادن آدرس (اگر مکان فیزیکی دارید و افراد می‌توانند به شما مراجعه کنند) همه می‌توانند دسترسی افراد به شما را آسان‌تر کنند و اعتبار بیشتری به برند شما بیفزایند.

مروری بر چند نمونه پیامک رستوران

برای اینکه بتوانید پیامک‌های تبلیغاتی خوبی را برای مخاطبین خود ارسال کنید، در ادامه به معرفی چند نمونه پیامک رستوران می‌پردازیم.

ارسال کد تخفیف

  • [نام برند]: [نام کاربر] عزیز، فقط امروز فرصت دارید که محصول [نام محصول] را با [X] درصد تخفیف از رستوران ما تهیه کنید.
  • [نام برند]: [نام کاربر] عزیز، امروز روزی ویژه است! با ثبت سفارش از طریق لینک زیر می‌توانید در تمام سفارش‌های خود [X] درصد تخفیف بگیرید. فقط برای سفارش‌های آنلاین. [لینک تخفیف اختصاصی]
  • [نام برند]: رایگان شد! با خرید [محصول الف]، [محصول ب] را به رایگان هدیه بگیرید. این پیشنهاد تا [تاریخ] معتبر است.

تخفیف‌های مناسبتی

  • سال نو: هنوز دنبال هدیه‌ای مناسب برای خانواده می‌گردید؟ از [نام رستوران] اعتبار هدیه بخرید و یکی از دوستان خود را خوشحال کنید.
  • سال نو: چرا در سال نو آشپزی کنید؟ با سفارش آنلاین از [نام رستوران]، [X] درصد تخفیف بگیرید و غذاهای مورد علاقه خود را در خانه دریافت کنید. [لینک تخفیف]
  • بلک فرایدی: [نام کاربر] عزیز، از خرید زیاد خسته شده‌اید؟ یک خوراکی سریع و خوشمزه را با [X] درصد تخفیف از [نام رستوران] سفارش دهید.
  • تعطیلات: [نام کاربر] عزیز، تعطیلات خوش بگذره! تا [تاریخ] محصولات منتخب ما رو با تخفیف تهیه کنید. [لینک محصولات تخفیف‌دار]
نمونه پیامک رستوران

تبریک روز تولد

  • [نام برند]: [نام کاربر] عزیز، تولدت مبارک! این مناسبت فرخنده رو در یکی از شعبه‌های رستوران ما با دریافت [X] درصد تخفیف جشن بگیر و یک دسر هدیه دریافت کن.

ترغیب به خرید مجدد

  • [نام برند]: [نام کاربر] عزیز، بابت خرید شما ممنونیم. با استفاده از کد تخفیف [کد تخفیف] در خرید بعدی خود، [X] درصد تخفیف هدیه بگیرید.

ارتباط مجدد با کاربران

  • [نام برند]: [نام کاربر] عزیز، از آخرین باری که به ما سر زدی مدت زیادی گذشته! تا پایان این هفته می‌تونی با استفاده از کد تخفیف [کد تخفیف] از ما [X] درصد تخفیف بگیری.

مسابقه

  • روز جهانی پیتزا مبارک! ۵ نفر اولی که به این پیام پاسخ دهند، یک پیتزای رایگان هدیه می‌گیرند. [نام رستوران]

کلام آخر

بازاریابی پیامکی به عنوان یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌ها شناخته می‌شود. اگر صاحب رستوران، غذای بیرون‌بر یا کترینگ هستید می‌توانید از این روش برای جذب مشتریان جدید و کسب رضایت مشتریان قدیمی خود استفاده کنید. امیدواریم این مطلب برای استفادۀ هر چه بهتر از این روش برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که هر گونه سؤال در این زمینه دارید با ما در ارتباط باشید.