بازاریابی پیامکی به یکی از قابل اعتمادترین روش‌های بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. نتایج آن به شرکت‌های تمام صنایع کمک می‌کند تا ارتباط بهتری با مشتریان خود داشته باشند، محصولات خود را ارتقا دهند و موفقیت کلی تجارت خود را بهبود بخشند. این روش نیاز به پیروی از مراحل مهمی دارد تا با شکست مواجه نشود. به همین دلیل بازاریابان باید چند اشتباه رایج در بازاریابی پیامکی که ممکن است به کمپین آن‌ها آسیب برسانند را بشناسند.

از همان زمان قدیم، پیام کوتاه نقش یک کانال ارتباطی صمیمی، ساده و موثر را به خود اختصاص داده است. بنابراین استفاده از آن در بازاریابی و شهرت امروزی نباید تعجب‌ آور باشد. طبق آمار، ارزش بازار پیام کوتاه از طریق شخص در سراسر جهان تا سال 2022 بالغ بر 78 میلیارد دلار خواهد بود که آن را به یکی از با ارزش‌ترین روش‌های بازاریابی موجود تبدیل می‌کند.

با این وجود، فارغ از سودمندی و محبوبیت آن، بازاریابی پیامکی در صورت عدم اجرای صحیح، می‌تواند برای بازاریابان و شرکت ها بی‌اثر باشد. به همین دلیل می خواهیم ۵ اشتباه رایج در بازاریابی پیامکی را بشناسیم تا از وقوع آن‌ها جلوگیری کنیم.

با توجه به اینکه تعداد بیشتری از مردم برای تعامل با برندهای مورد علاقه خود فقط به تلفن‌های همراه خود اعتماد می‌کنند، شرکت‌ها باید بدانند که ارائه راه حل‌های عالی در بازاریابی پیامکی فراتر از تبلیغ و هویت نام تجاری است. این راهکار یک نیاز حیاتی مشتری را برطرف می‌کند: یعنی توانایی انجام کارهای بیشتر در زمان کمتر. شناسایی نیازهای مشتری و ارائه راه حل‌های متناسب با آن‌ها برای همه مشاغل الزامی است و اطمینان از اینکه روش‌های بازاریابی به درستی پیاده سازی شده باشد، بخش مهمی از این فرآیند است.

۵ اشتباه رایج در بازاریابی پیامکی

شناخت مزایا در موضوع بازاریابی پیامکی و دانستن اینکه چگونه آن‌ها را با نیازهای مشتریان و شرکت خود متناسب کنید، ناگزیر منجر به یادگیری اشتباهات رایج در بازاریابی پیامکی می شود. شما از این طریق از استراتژی‌های اشتباه خود جلوگیری می‌کنید و آن‌ها را با توجه به نیاز و هدفی که دارید به روز خواهید کرد. گرچه ممکن است بیشتر این اشتباهات به عنوان مواردی باشد که شما از قبل با آن‌ها آشنایی داشتید، اما وسوسه درج آن‌ها در استراتژی‌های بازاریابی پیام متنی شما بدون تجدید نظر دقیق از بین نمی‌رود.

اشتباه رایج در بازاریابی پیامکی

1. انجام کمپین پیامکی بدون رضایت مناسب مشتریان

سازگاری با قوانین بازاریابی پیامکی برای همه شرکت‌هایی که بازاریابی خود را از طریق پیام کوتاه انجام می‌دهند اجباری است و هرگز نباید فراموش شود. هنوز بازاریابانی هستند که این اشتباه را می‌کنند و فرصت لغو ارسال پیامک را به مشتریان خود نمی‌دهند. این نوع اشتباه نه تنها باعث بی‌احترامی به مشتری شما می‌شود، بلکه می‌تواند منجر به خسارت مالی در قالب جریمه از سوی مقامات نظارتی هم خواهد شد. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که همیشه با بهترین روش‌های بازاریابی پیامکی مطابقت خواسته‌ی مخاطبان این کمپین را راه‌اندازی می‌کنید.

2. قرار دادن لینک‌هایی که کاربرپسند User Friendly نیستند.

منظور از بازاریابی پیامکی این است که بتوانید URL هایی را قرار دهید که مشتریان شما را به سمت اطلاعات بیشتر در مورد یک کمپین، یک صفحه محصول، یک صفحه درخواست بازخورد، وب سایت شرکت شما یا هرگونه اطلاعات دیگری که در متن نمی‌گنجد، راهنمایی کند. لحظه‌ای که از URL کوتاه برای هدایت مشتریان به یک صفحه وب استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که صفحه به روز شده است و مهم‌تر از همه برای تلفن همراه مناسب است. در صورت نقص عملکرد  URL خراب یا صفحه‌ای که خواندن آن از طریق تلفن همراه دشوار باشد، مشتری به بازدید از کمپین شما مراجعه نمی‌کند.

3. استفاده از راهکارهای غیرحرفه‌ای بازاریابی پیامکی

موفقیت یک کمپین بازاریابی پیام کوتاه تنها به داشتن یک بانک اطلاعاتی جامع مشتری و ارسال پیام‌های کامل متکی نیست. استفاده از راه حل‌های حرفه‌ای که دارای ویژگی‌های گسترده‌ای هستند، برای اجرای صحیح کمپین پیام کوتاه شما الزامی است. یکی از رایج ترین اشتباهاتی که شرکت‌ها مرتکب می شوند این است که فکر می‌کنند نیازی به نظارت بر فعالیت‌های خود ندارند و یا بازخورد مشتریان را نمی‌گیرند. بدون این اطلاعات، انجام برنامه‌ها و استراتژی‌های آینده دشوار است و ممکن است منجر به اشتباهات دیگری شود.

4. عدم شخصی‌سازی پیشنهادات

وقتی صحبت از خود پیامک می‌شود، اشتباهات زیادی وجود دارد که می‌تواند از قبیل ارسال پیام‌های زیاد، کوتاه نشدن URL یا اطلاعات بی‌فایده باشد. اما اتفاقی که صدمه بیشتری به کمپین شما می‌زند عدم شخصی‌سازی پیشنهادات شما است. اگر یک پایگاه داده مشتری در اختیار دارید، از آن برای شخصی‌سازی پیشنهادات و پیام‌ها استفاده کنید تا همه پیام یکسانی را دریافت نکنند. دانستن اینکه مشتری شما به چه چیزی علاقه دارد و داشتن اطلاعات دموگرافیک عمیق برای اجتناب از این اشتباه اجباری است. 

5. پیامک شامل کال تو اکشن نباشد

فوریت و صمیمیت پیام‌های متنی، آن را به یک کانال بازاریابی مناسب برای برندهایی تبدیل می‌کند که می‌خواهند با مشتری درگیر شوند و آن‌ها را به سمت خود جذب کنند. با این حال، اغلب اوقات ، بازاریابان فراموش می کنند که یک فراخوان کال تو اکشن در پیامک‌های خود درج کنند. جلوگیری از ارتکاب این اشتباه می‌تواند باعث جلب توجه مشتریان شما شود و فرصتی را برای ثبت نام در یک برنامه یا تأیید حضور خود در یک رویداد فراهم کند. صرف نظر از کمپین بازاریابی و نوع پیامکی که برای آن‌ها ارسال می‌کنید، مطمئن شوید که تمام پیامک‌های شما دارای فراخوان برای اقدام هستند. این کار می‌تواند یک دعوت ساده برای ارائه بازخورد درباره نام تجاری، محصولات یا خدمات شما باشد.

و در آخر …

صرف نظر از اینکه چه نوع پیام‌هایی را از طریق بازاریابی پیامکی، مخاطبان مورد نظر یا بخشی را که در حال مدیریت آن هستید ارسال می‌کنید، اجتناب از اشتباهات به شما در دستیابی به اهداف کمپین، جذب مشتری جدید، تبلیغ محصولات، افزایش ROI بازاریابی، به کسب و کار شما کمک می‌کند.