هیچ شکی نیست که پیامک در کشورهای توسعه یافته محبوب است از رمز های یکبار مصرف گرفته تا اعلان های تحویل به صورت خودکار و مدیریت ارتباطات با مشتریان. انواع گوناگون پیامک ها هسته اصلی بسیاری از استراتژی های ارتباطی در سراسر جهان را تشکیل می دهد. اما در مورد استفاده از پیام کوتاه در کشورهای در حال توسعه چه می توان گفت؟ آیا پیامک یک بستر قابل اعتماد را برای ساده سازی مراقبت های بهداشتی ، تقویت کشاورزی یا کمک به امداد رسانی در زمان حوادث در مناطقی با محدودیت دسترسی به اینترنت فراهم می کند؟ پاسخ یک بله بزرگ است! در حقیقت ، ارتباطات پیامکی می تواند در دستیابی به افرادی که از طریق رسانه های اجتماعی یا ایمیل “بی ارتباط” یا غیرقابل دسترسی تلقی می شوند بسیار مؤثر باشد. قدرت پیام کوتاه در این موارد متحول کننده است!

مثلاً بیایید نگاهی به بخش کشاورزی بیندازیم. پیش از ارسال پیامک ، کشاورزان مستقر در مناطق دور افتاده مجبور بودند تمامی کالاهای خود را به بازار حمل کنند جایی که بر سر قیمت محصولات خود مذاکره کنند و تا جایی ادامه دهند که از صرف هزینه برای برگرداندن محصولات خریداری نشده خود جلوگیری کنند . اکنون ، با کمک پیامک به عنوان پیوندی بین کشاورزان ، بازار و خریداران ، کشاورزان قیمت های بازار محلی را می شناسند و خریداران می دانند چه کیفیت و کمیتی را می توانند انتظار داشته باشند که پیدا کنند.
در ادامه ، به چند نمونه دیگر نگاه می کنیم که در مناطقی با دسترسی محدود به اینترنت از پیامک استفاده می شود.

• پیام کوتاه برای امداد رسانی در برابر بلایای طبیعی

در هنگام بروز بلایای بزرگ (مانند زلزله یا طوفان) در مناطق آسیب دیده اغلب کابل های برق و دسترسی به اینترنت با آسیب جدی روبه رو می گردد. پر واضح است که ارتباطات از این طریق غیر ممکن می شود بدون پیامک، انتشار اطلاعات در مورد مسیرهای فرار ، اردوگاه های امدادی و خطوط درمانی و اهدای خون ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد!
هم اکنون بسیاری از کشورهایی که احتمال وقوع بلایای طبیعی یا اضطراری بالایی دارند از این راه بهره میبرند آنها رویکردی نوآورانه اتخاذ کرده اند که تضمین کننده برقراری ارتباط حساس به زمان در هنگام بروز فاجعه اضطراری یا طبیعی است. این عمل به راحتی با اتصال پنل پیامکی به سازمان های مرتبط انجام می شود و در لحظه پیامک به هزاران و یا حتی میلیون ها فرد خواهان کمک میرسد. با استفاده از ادغام API پیام کوتاه ، این سیستم آماده است که در مواقع اضطراری یا بلایای طبیعی در زیرساختهای ارتباطی منطقه تأثیر بگذارد. این یک نمونه است که ارسال پیامک به معنای واقعی کلمه می تواند زندگی ها را نجات دهد!

• پیام کوتاه در صنعت بهداشت و درمان

هم اکنون نیز پیامک برای تغییر نحوه ارائه خدمات مراقبت های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ، یکی از شرکت ها از پیامک برای افزایش دسترسی به گروههای حمایت از سلامت روان برای نوجوانان در آفریقای جنوبی استفاده می کند. همچنین از پیام کوتاه به عنوان ابزاری برای یادآوری مردم جهت مصرف به موقع داروهای خود ، برای اطلاع رسانی به مادران باردار در مورد بهترین روشهای بهداشتی در طول دوران بارداری و کمک به پیگیری وضعیت موجودی ها و جلوگیری از کمبود موجودی در مراکز درمانی استفاده می شود.

• پیام کوتاه در صنعت آموزش

یکی از مهمترین نقشهایی که پیامک می تواند ایفا کند – بخصوص در آفریقا – در تقویت آموزش و تقویت سطح سواد است. به عنوان مثال ، در اوگاندا ، یک سازمان در برنامه های آموزشی طراحی شده ویژه خود از تلفن های همراه استفاده کرده است تا به ارتباط کودکان کم شنوا کمک کند. این یک پیشرفت بزرگ است ، زیرا در بسیاری از کشورهای در حال توسعه کودکانی که ناشنوا و کم شنوا هستند ، به آموزش و فناوری ویژه ای دسترسی ندارند. با آموزش این کودکان با استفاده از پیام کوتاه ، مربیان می توانند زبان آموزان با مشکل شنوایی را در محیط های کلاسی هماهنگ کنند و کانال های کاملاً جدیدی از ارتباطات ، تقویت عزت نفس و ارتقاء شمول اجتماعی باز کنند.

چالش دیگری که بخش آموزش با آن روبروست ، برقراری ارتباط با دانش آموزانی است که در خارج از کلاس دسترسی چندانی به اینترنت ندارند . مدارسی وجود دارند که با ارسال پیامک به تلفن دانش آموزان بر این چالش غلبه کرده است. پیام کوتاه به آنها کمک کرده است تا در مورد جلسات ، رویدادها ، جزئیات دوره و هرگونه اطلاع رسانی یا به روزرسانی لحظه آخری با دانش آموزان و دانشجویان ارتباط برقرار کنند.
قدرت پیام کوتاه را به عنوان ابزاری برای ایجاد پل ارتباطی و تحول جوامع در مناطقی که دسترسی به اینترنت محدود دارند نباید دست کم گرفت. اس ام اس فراگیر ، قابل اعتماد و مهمتر از همه ، با تلفن همراه توسط همه قابل دسترسی است. وقتی در نظر می گیریم که پیام کوتاه در موارد بالا چقدر مؤثر بوده است ، در حقیقت به ما یادآوری میشود که چگونه یک پیامک ساده نسبت به دوران های گذشته به تغییر برای بهتر شدن زندگی کمک می کند.