آیا هر سال به استراتژی بازاریابی تیم خود نگاه خوب و سختگیرانه ای می کنید؟  شما بایستی اینکار را بکنید.

یک برنامه بازاریابی سالانه به شما کمک می کند تا بازاریابی خود را برای تبدیل اهداف تجاری شرکت به واقعیت در مسیر درست قرار دهید. به عنوان یک برنامه سطح بالا به آن فکر کنید که جهت کمپین های تیم ، اهداف و رشد تیم شما را هدایت می کند.

بدون این برنامه ، همه چیز خراب می شود و غیرممکن است که یک رقم را در بودجه بندی خود برای تأمین پروژه ها ، استخدام ها و برون سپاری هایی که در طول یک سال با آنها روبرو می شوید ، بتوانید بدون برنامه در نظر بگیرید.

به خاطر داشته باشید بسته به صنعت و اهداف تیم بازاریابی تان ، تغییراتی در برنامه بازاریابی مورد نیاز شما وجود دارد. برای آسانتر ساختن طرح شما ، ما لیستی از آنچه در برنامه شما قرار دارد و چند الگوی مختلف برنامه ریزی را به طوری که به راحتی می توانید آن را کامل کنید،  تهیه کرده ایم.

نحوه ایجاد یک برنامه بازاریابی

1-تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی.

2- مخاطب مورد نظر خود را تعریف کنید.

3- اهداف SMART را بنویسید.

4- تاکتیک های خود را تحلیل کنید.

5- بودجه خود را تنظیم کنید.

 

برای شروع ، بیایید به چگونگی ایجاد یک برنامه بازاریابی بپردازیم

1- تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی

قبل از شروع برنامه بازاریابی خود ، باید وضعیت فعلی خود را بدانید.

نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدات شما چیست؟ انجام یک تجزیه و تحلیل اساسی SWOT اولین قدم برای ایجاد یک برنامه بازاریابی است.

علاوه بر این ، شما باید درک درستی از بازار فعلی نیز داشته باشید. چطور با رقبای خود مقایسه می شوید؟ انجام یک تحلیل رقبا باید در این مرحله به شما کمک کند.

به این فکر کنید که چگونه سایر محصولات بهتر از محصولات شما هستند. به علاوه ، شکاف های موجود در رویکرد رقیب را در نظر بگیرید. چه چیزی از قلم افتاده است؟ چه پیشنهادی دارید که مزیت رقابتی به شما می دهد؟ به این فکر کنید که چه چیزی شما را متمایز می کند.

پاسخ دادن به سؤالاتی از این دست به شما کمک می کند تا درک کنید که مشتری چه چیزی می خواهد ، و این ما را به مرحله شماره دو می برد.

2- مخاطب هدف خود را تعریف کنید.

هنگامی که درک بهتری از بازار و وضعیت شرکت خود داشته باشید ، مطمئن شوید که مخاطبان هدف شما کیست.

اگر شرکت شما قبلاً دارای پرسونای خریدار بوده است ، این مرحله فقط به این معنی است که شما باید پرسونای فعلی خود را بازنگری و اصلاح کنید.

اگر شخصیت خریدار ندارید ، باید آن را ایجاد کنید. برای این کار ، شاید لازم باشد تحقیقات بازار را انجام دهید.

شخصیت خریدار شما باید شامل اطلاعات جمعیتی از جمله سن ، جنسیت و درآمد و همچنین شامل اطلاعات روانشناختی مانند نقاط درد و اهداف نیز خواهد شد. چه چیزی مخاطبان شما را به سمتتان سوق می دهد؟ آنها چه مشکلی دارند که محصول یا خدمات شما می تواند آن مشکل را برطرف کند؟

هنگامی که این اطلاعات را نوشتید ، به شما کمک می کند اهداف خود را تعریف کنید ، که ما را به مرحله شماره سوم می برد.

3- اهداف SMART را بنویسید.

مادرم همیشه به من می گفت ، “شما نمی توانید به جایی بروید ، مگر اینکه نقشه راه داشته باشید.” این توصیه واقعی بود.

و می تواند به صورت استعاری در بازاریابی نیز به کار رود. شما نمی توانید ROI خود را بهبود بخشید ، مگر اینکه بدانید اهداف شما چیست.

بعد از فهمیدن وضعیت فعلی خود و شناخت مخاطبان خود ، می توانید اهداف SMART خود را تعریف کنید.

اهداف SMART  مشخص ، قابل اندازه گیری ، قابل دستیابی ، مرتبط و با محدودیت زمانی هستند. این بدان معناست که تمام اهداف شما باید مشخص باشند و در یک بازه زمانی مشخص تکمیل شود.

به عنوان مثال ، هدف شما می تواند این باشد که دنبال کنندگان اینستاگرام خود را در مدت سه ماه 15٪ افزایش دهید. بسته به اهداف کلی بازاریابی شما ، این موضوع باید مرتبط و قابل دستیابی باشد. علاوه بر این ، این هدف خاص ، قابل اندازه گیری و دارای محدودیت زمانی است.

قبل از شروع هرگونه تاکتیک ، باید اهداف خود را یادداشت کنید. سپس ، می توانید تجزیه و تحلیل کنید که کدام تاکتیک ها در دستیابی به آن هدف به شما کمک می کنند. این ما را به مرحله چهارم سوق می دهد.

4- تاکتیک های خود را تحلیل کنید.

در این مرحله ، اهداف خود را بر اساس مخاطب هدف و وضعیت فعلی خود یادداشت کرده اید. حال باید فهمید که چه تاکتیکی در رسیدن به اهداف به شما کمک می کند. بعلاوه ، اینکه کدام کانال های و موارد عملی  برای تمرکز مناسب است. به عنوان مثال ، اگر هدف شما این است که دنبال کنندگان اینستاگرام خود را در مدت سه ماه 15٪ افزایش دهید ، تاکتیک های شما ممکن است شامل اهدای جوایز ، پاسخ دادن به هر نظر و انتشار پست در اینستاگرام سه بار در هفته است.

هنگامی که اهداف خود را می دانید ، طوفان مغزی برای چندین تاکتیک جهت رسیدن به آن اهداف بایستی آسان باشد.

بنابراین در حالی که شما در حال نوشتن تاکتیک های خود هستید ، باید بودجه خود را در نظر داشته باشید که این امر ما را به مرحله شماره پنج می برد.

5- بودجه خود را تنظیم کنید.

قبل از شروع اجرای هر یک از ایده های خود که در مراحل بالا به وجود آمده اید ، باید بودجه خود را بدانید.

به عنوان مثال ، تاکتیک های شما ممکن است شامل تبلیغات رسانه های اجتماعی باشد. اما اگر بودجه ای برای آن ندارید ، ممکن است نتوانید به اهدافتان برسید.

در حالی که در حال نوشتن تاکتیک های خود هستید ، حتماً بودجه تخمینی را یادداشت کنید. علاوه بر دارایی مورد نیاز برای خرید ، مانند فضای تبلیغ ، می توانید مدت زمان لازم برای تکمیل هر تاکتیک را نیز در نظر بگیرید.