امروزه با وجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی پیامکی همچنان کاربرد بسیاری دارد. یکی از دلایل این  موضوع آن است که پیامک بیشتر از پیام‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی توجه افراد را به خود جلب می‌کند. در این مقاله قصد داریم به نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی بپردازیم و بازاریابی پیامکی را نیز بررسی کنیم. اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در این باره به دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پیامک انبوه چیست؟

پیامک انبوه همان‌طور که از نام آن مشخص است، روشی برای ارسال پیامک برای تعداد زیادی از مخاطبان است. از این روش بیشتر برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌شود. برای مثال اگر قصد دارید فروش خود را افزایش دهید می‌توانید با ارسال پیشنهاد‌های شگفت‌انگیز به مشتریان، آن‌ها را برای خرید ترغیب کنید. توجه داشته باشید که پیامک تبلیغاتی فقط زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که به شکل اصولی انجام شود. در غیر این‌ صورت افراد توجهی به آن اس‌ام‌اس نخواهند کرد. در ادامه بیشتر به نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: ارسال پیامک تبلیغاتی

تعریف بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی چیست؟

در بررسی نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی، بازاریابی پیامکی متنی، فرآیندی برای برقراری ارتباط با مشتریان و برای اطلاع‎رسانی در مورد اخبار تجاری، فروش، تبلیغات یا سایر اطلاعات مرتبط به مشتریان از طریق پیامک (خدمات پیام کوتاه) است. این یک نوع استراتژی بازاریابی دیجیتال بوده که به ایجاد آگاهی از برند در سطح شخصی‌تر کمک می‌کند.

می‌توانید پیام‌های انبوه را به گروه‌هایی از مشتریان یا بخش خاصی از مخاطبان ارسال کنید. همچنین می‌توانید با ارسال پیام‌های فردی، سفارشی‌سازی بیشتری برای برند خود انجام دهید. این روش به شما این امکان را می‌دهد که از سایر روش‌های بازاریابی مانند تبلیغات رسانه‌های اجتماعی، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی و موارد دیگر عبور کنید و مستقیماً به تلفن همراه مشتریان نفوذ کنید.

تفاوت ارسال پیام انبوه با بازاریابی پیامکی چیست؟

در بحث نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی، ارسال پیام انبوه با بازاریابی پیامکی تفاوت‌هایی دارد. بازاریابی پیامکی، اس‌ام‌اس مارکتینگ است و همیشه برای مخاطبان هدف ارسال می‌شود. در حالی که پیام انبوه می‌تواند برای بسیاری از افراد که لزوماً مخاطب هدف شما نیستند نیز ارسال شود.

ساز و کار بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی متکی به پایگاه داده‌ای متشکل از نام مشتریان، شماره تلفن همراه و سایر اطلاعات (منطقه جغرافیایی، دسته‌بندی مشتری، علایق مشتری) است که به شما کمک می‌کند روند فروش را تسریع بخشید.

نمونه‌های رایج بازاریابی پیامکی عبارتند از:

  • تبلیغات شخصی
  • پیشنهادات یا تخفیف‌ها
  • بازاریابی مجدد
  • نظرسنجی‌ها

چرا بازاریابی پیامکی مؤثر است؟

قبل از دانستن نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی باید بدانید که پیامک به چند دلیل یکی از مفیدترین کانال‌های بازاریابی است:

فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند

با توجه به اینکه امروزه بیشتر افراد تلفن هوشمند دارند، پیامک یک راه عالی برای دسترسی مستقیم به مشتریان است. با قرار دادن یک پیوند یا لینک در متن پیامک، می‌توانید تعامل با تجارت خود را به صورت آنلاین افزایش دهید.

بستن حلقه بازاریابی ایمیلی

حلقه بازاریابی ایمیلی را می‌بندد

بازاریابی ایمیلی و پیامکی شباهت‌های زیادی در اجرای استراتژی خود دارند. این دو بهترین عملکرد را در کنار هم خواهند داشت. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، می‌توانید از پیامک برای ارسال اعلان‌های فوری استفاده کنید، در حالی که ایمیل حاوی محتوای طولانی‌تر مانند یک خبرنامه است.

نرخ تعامل بالا

نرخ تعامل اس‌ام‌اس در مقایسه با ایمیل نجومی است، به طوری که 90 درصد از پیامک‌ها در عرض 3 دقیقه پس از دریافت آنها خوانده می‌شوند. این باعث می‌شود پیامک در ارائه اطلاعات حیاتی با نرخ موفقیت بالا بسیار مفید باشد.

بازاریابی پیامکی مخاطب خاصی را هدف قرار می‌دهد

مانند هر تلاش دیگری در بازاریابی، هرچه اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشید بهتر است. مشابه نحوه هدف قرار دادن تبلیغات فیس‌بوک که برای افراد در یک منطقه خاص، بر اساس سن و علایق آن‌ها تعریف می‌شود، بهترین بازاریابی پیامکی و سفارشی‌سازی شده از طریق داشتن اطلاعات کافی است.

بعد از آگاهی از نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی، با انتقال پیام‌های بازاریابی خود به مخاطبان هدف، می‌توانید ارتباطات معنادارتری با کاربران و تعامل با سرنخ‌های موجود ایجاد کنید.

بازاریابی پیامکی به عنوان بخشی از یک کمپین بازاریابی

به‌عنوان یک بازاریاب، مهم‌‌ترین چیزی که باید در مورد بازاریابی تلفن همراه به خاطر بسپارید (یعنی بازاریابی که بر روش‌های فنی و دیجیتالی برای دستیابی به کاربران تلفن همراه متکی است، برخلاف مطالب چاپی) این است که باید بخشی از یک کمپین بازاریابی کلی باشد. هیچ شرکتی نباید بازاریابی پیام متنی را بدون برنامه‌ریزی شروع کند.

یونی بن یهودا، رئیس توسعه کسب‌وکار در ((Material Good، به بازاریابان توصیه می‌کند که از بازاریابی پیامکی برای مواردی مانند وضعیت تحویل، پیام ثانویه پس از دانلود برنامه یا برنامه تلفن همراه خاص، رسید خرید یا تخفیف انحصاری استفاده کنند. بازاریابی پیامکی فقط برای برندهایی با مخاطبانی که این شکل از ارتباط را ترجیح می‌دهند مؤثر است.

کانال‌های بازاریابی موبایلی که شامل پیامک، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر اشکال بازاریابی می‌شوند، همگی باید مکمل یکدیگر باشند و به نفع یکدیگر عمل کنند.

نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی

نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی

خیلی از افراد تصور می‌کنند برای آگاهی از نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی باید به مخابرات یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنند. در حالی که افراد برای ارسال پیام انبوه، تنها نیاز به یک پنل اس‌ام‌اس دارند. این پنل نیز باید خریداری شود. نکته قابل توجه در مورد ارسال پیامک تبلیغاتی آن است که این روش مقرون‌به‌صرفه بوده و نسبت به روش‌های تبلیغاتی دیگر می‌توانید آن را با بودجه بسیار کمتری انجام دهید.

پنل اس ‌ام اس چیست؟

پنل اس ‌ام اس یا پنل پیامک یک نرم افزار اینترنتی تحت وب است که افراد می‌توانند برای ارسال پیامک انبوه از آن استفاده کنند. تفاوتی ندارند که نوع کسب‌وکارتان در چه زمینه‌ای است. شما می‌توانید برای فروش بیشتر از قابلیت‌های پنل پیامکی و ارسال پیام انبوه بهره‌مند شوید.

شرکت‌های مختلفی در ایران هستند که خدمات پنل پیامکی ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با جستجو در اینترنت آن‌ها را پیدا کرده و در نهایت نیز پنل خود را از آنها خریداری کنید. پنل‌های پیامکی معمولاً دارای قابلیت‌های زیاد و کارآمدی هستند که برای هر کسب‌وکاری مفید خواهند بود.

پنل‌های اس ‌ام اس که توسط سامانه پیامکی ارائه می‌شوند، اغلب دارای ویژگی‌های مشترکی هستند. برای مثال قابلیت بلک لیست این امکان را به شما می‌دهد که برخی از شماره‌ها را درون این لیست قرار داده تا برای آنها پیامکی ارسال نشود.

نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی با پیش شماره خاص

شماره شهر‌های مختلف دارای پیش شماره مخصوص به خود است. بنابراین شما می‌توانید با داشتن پیش شماره شهرها به صورت هدفمند و فقط برای گروه خاصی از افراد پیامک را ارسال کنید. این موضوع باعث می‌شود اداره کمپین شما منظم‌تر و برنامه‌ریزی شده‌تر انجام شود. همچنین این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات خود را به صورت گسترده و در شهرهای دیگر انجام دهید. علاوه بر این می‌توانید شهرها را خودتان انتخاب کنید.

نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی بر اساس کد پستی

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که پنل‌های پیامکی در اختیار افراد قرار می‌دهند، ارسال پیامک بر اساس کد پستی است. این قابلیت برای زمانی کاربردی است که قصد دارید پیامک را برای محله‌های اطراف خود ارسال کنید. زیرا این افراد مخاطب هدف شما هستند.

نحوه ارسال پیامک تبلیغاتی بر اساس جنسیت و سن

گاهی ممکن است کسب‌وکاری قصد داشته باشد، پیام خود را تنها برای افراد خاصی مانند گروه سنی مشخص یا جنسیت خاصی ارسال کند. در این حالت می‌توان از این قابلیت برای ارسال پیامک انبوه استفاده کرد.

چه کسانی می‌توانند از خدمات بازاریابی پیامکی بهره‌مند شوند؟

پیام‌های متنی می‌توانند مکمل خوبی برای تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ شما باشند. فرقی نمی‌کند مالک یک کسب‌وکار کوچک باشید یا رهبر ارتباطات شرکت، به هر حال ارسال پیام به صورت انبوه می‌تواند برای شما مفید باشد. مشاغل خاصی وجود دارند که از مزایای عمده بازاریابی پیامکی بیشتر بهره‌مند می‌شوند:

فروشگاه‌های تجارت الکترونیک

چه در حال ارسال کمپین‌های تبلیغاتی، تأییدیه‌های سفارش یا ارسال باشید، پیامک یک کانال بازاریابی عالی است.

شرکت‌های مسافرتی

پیامک برای شرکت‌های مسافرتی ضروری است زیرا مشتریان در حال حرکت به اطلاعات لحظه‌ای نیاز دارند. این شامل به‌روزرسانی زمان پرواز، تغییر دروازه، لغو، هشدار آب و هوا و بسیاری موارد دیگر است.

پیامک تبلیغاتی برای مشاغل خدماتی

برخی از مشاغل خدماتی

یادآورهای پیامکی ارسال کنید تا مشتریان شما هرگز قرار ملاقات دیگری را از دست ندهند. این باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های هدر رفته در صورت عدم حضور و قرار ملاقات‌های دیرهنگام می‌شود.

سازمان‌های بزرگ با بیش از 100 کارمند

برای اطلاعات فوری، ایمیل بسیار کند است. استفاده از پیامک برای ارتباطات داخلی شما بهترین راه برای اطمینان از سرعت کار است.

کدام یک از امکانات می‌توانند بهره‌وری بازاریابی پیامکی را افزایش دهد؟

به دلیل اهمیت بازاریابی پیامکی در نرم افزار جدید ایده‌پردازان یک بخش از امکانات را به ارسال کمپینی اختصاص داده‌ایم که این امکانات بهره‌وری شما را از ارسال پیامک افزایش می‌دهد.
از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱-ارسال زمان‌بندی شده:

در این امکان شما می‌توانید به صورت زمان‌بندی شده ارسال را انجام دهید زمانی که شما تعیین می‌کنید می‌تواند یک بار باشد یا به صورت روتین روزهایی در هفته یا ماه را هدف قرار دهید.

۲-ارسال رویدادی:

این امکان وجود دارد که در دفترچه تلفن رویدادهای مختلفی را وارد و در زمان مقرر پیامک مورد نظر را ارسال نمایید

از جمله رویدادهایی که پیشنهاد می‌کنیم استفاده کنید مواردی مانند: تبریک تولد، تبریک سالگرد ازدواج، اطلاع‌رسانی سالگرد عضویت در سیستم و غیره خواهند بود.

۳-کمپین(A/B)  تست:

این امکان برای اولین بار توسط ایده‌پردازان در سامانه‌های پیامکی پیاد‌ه‌سازی شده است. این ماژول به شما این دسترسی را می‌دهد که بازدهی کمپین ایجاد شده را مشاهده نمایید در مقالات بعدی به صورت کامل در مورد این ماژول صحبت خواهیم کرد.

نتیجه‌گیری

  • بازاریابی پیامکی یکی از روش‌های مارکتینگ است که می‌تواند باعث فروش بیشتر کسب‌وکارها شود.
  • افراد می‌توانند از پنل‌های اس‌ام‌اس که توسط سامانه‌های پیامکی ارائه می‌شود، برای ارسال پیام انبوه استفاده کنند.
  • ارسال پیام انبوه به قصد تبلیغات، نسبت به روش‌های تبلیغاتی دیگر، مقرون به صرفه است.
  • شرکت‌های مختلفی در ایران هستند که خدمات پنل پیامکی ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با جستجو در اینترنت آن‌ها را پیدا کرده و در نهایت نیز پنل خود را از آنها خریداری کنید.

پرسش‌های پرتکرار

  1. پنل پیامکی چیست؟ پنل اس ‌ام اس یا پنل پیامک یک نرم افزار اینترنتی و تحت وب است که افراد می‌توانند برای ارسال پیامک انبوه از آن استفاده کنند.
  2. قابلیت‌های پنل پیامکی چیست؟ ارسال پیام بر اساس منطقه، ارسال پیام بر اساس کد پستی، ارسال پیام با فایل اکسل، ارسال پیام بر اساس سن و جنسیت، ارسال پیام برای پیش شماره خاص شامل این قابلیت‌ها می شوند.
  3. اس‌ام‌اس مارکتینگ چیست؟ بازاریابی پیامکی متنی، فرآیندی برای برقراری ارتباط با مشتریان و برای اطلاع‌رسانی در مورد اخبار تجاری، فروش، تبلیغات یا سایر اطلاعات مرتبط به مشتریان از طریق پیامک (خدمات پیام کوتاه) است. این یک نوع استراتژی بازاریابی دیجیتال بوده که به ایجاد آگاهی از برند در سطح شخصی‌تر کمک می‌کند.