رسانه‌ای به نام اس ام اس (پیامک)

به سفر پیامکی خوش آمدید. امروز شما را برای این سفر آماده خواهیم کرد. برای اینکه اوقات خوشی را در سفر سپری کنید باید بدانید هدف شما از سفر چیست، هدف از سفر پیامکی جذب اطلاعات پیامکی است. سرآغاز سفر را با نقدی بر رسانه ها آغاز می کنیم:


قرن 21 ، عصر فناوری و اطلاعات، عصر رسانه ها

انسان، تکنولوژی، رسانه، رایانه، فضای مجازی، به روز بودن، زبان جهانی…

چه تصویری در ذهنتان شکل گرفت؟

واژه هایی که هر روز چندین بار یا به گوشمان می رسد و یا از زبانمان بیان می شود، در این بیست و یک قرن چه بر انسان گذشته است که از نخست از رسانه آغاز کرده و در پایان هم هنوز بر سر همان نقطه اول است. رسانه یا خود پیام است و یا برای پیام رسانی به وجود آمده است. اولین رسانه ای که انسان از آن بهره گرفت دود و آتش بود و آخرین رسانه ای که از آن بهره می گیرد اینترنت است اما فکر می کنید این پیشرفت به کجا ختم خواهد شد ؟؟؟ کماکان نقش رسانه ها همان پیام رسانی و اجزای سازنده آن همان فرستنده، گیرنده و پیام است. انسان از بدو موجودیتش تا امروز به دنبال پیام و پیام رسانی بوده است. از زمانی که تصورات خود را روی دیواره های غارها حک می کرد، تا زمانی که اولین خطوط را به وجود آورد، از دود و آتش برای پیام رسانی های عمومی استفاده کرد، کتاب را برای انتقال پیام به کار گرفت، تلفن را برای پیام رسانی صوتی اختراع کرد، روزنامه، تلویزیون، رادیو و گوشی همراه را به وجود آورد و تا آخرین آن ها که اینترنت است و… . سیر پیشرفت رسانه جمعی ” از ” دارد اما ” تا ” ندارد چرا که امروزه به هر عرصه ای پا بگذارید وسیله ای جدید را برای برقراری ارتباط پیدا می کنید و هر یک از وسایل کاربردها، مزایا و مضرات خاص خود را دارد. علت این تغییرات ماهیت انسان است، انسان ماهیتا ارتباط گرا است و به شیوه های بسیار متنوع و متکثری به برقراری ارتباط و درک آن می پردازد. امروزه با تلاش مهندسان و فناوران، بسیاری از موانع انتقال، انتشار و مبادله اطلاعات برطرف شده است. یکی از نتایج این تلاش ها گوشی همراه است. اگرچه امروزه گوشی همراه کاربردهای فراوانی دارد اما هدف این وسیله، یک رسانه ارتباط سیار است برای افرادی که به تلفن ثابت دسترسی ندارند. برقراری ارتباط در این وسیله از دو راه گفتاری و نوشتاری انجام می گیرد.

پیامک: رسانه مؤثر

امروزه ارتباط نوشتاری از طریق گوشی همراه و ارسال پیامک به طور مستقل برای خود یک رسانه به حساب می آید چرا که امروز از خانه و کاشانه گرفته تا اتوبوس و مترو و تاکسی، از هر جا که می گذریم همواره افرادی را می بینیم که با فشردن انگشتان خود بر روی صفحه کلید در حال انتقال پیام به دیگران هستند. پیامک یک رسانه جمعی است که با مشکلات و شرایط زندگی شهری سازگاری دارد و به همین دلیل با سرعتی بسیار چشمگیر بین مردم رایج گردیده است.

SMS، اس ام اس، پیامک، پیام کوتاه

واژه ای که برای خدمات پیام کوتاه (Short Message Service) انتخاب شد، فرم کوتاه شده همین عبارت یعنی اس ام اس یا SMS می‌باشد و با اینکه پیامک در اواخر سال 1381 وارد ایران شد اما تا سال 1386 در زبان اصیل و شیرین فارسی معادلی برای این واژه در نظر گرفته نشده بود و اکثر مردم برای بیان این مفهوم از همان واژه لاتین اس ام اس (SMS) استفاده می کردند تا اینکه سال 1386 فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی معادل واژه اس ام اس (SMS) را پیامک یا پیام کوتاه تصویب کرد و هم اکنون این نام در دفتر فرهنگ واژه های مصوب فرهنگستان ثبت گردیده است. و واژه پیامک عموماً از سال 1386 بین مردم رایج گردید. البته تارنمای پیامکی ایران در تحقیقات خود در وب سایت (تارنما) سازمان فرهنگ و ادب فارسی به این نکته رسید که واژه پیامک دقیقاً معادل واژه Short Message تعریف شده است در حالی که واژه اس ام اس (SMS) معادل عبارت Short Message Service می باشد نه عبارت Short Message اما به هر حال در عصر حاضر چه در گفتارهای روزمره و چه در نوشتارهای کتابی معادل واژه “اس ام اس” را  “پیامک” می دانیم.