تاریخچه پیامک

تاریخچه پیامک

پیام دوم:

همه ما مخترع سیستم مخابراتی صوتی یا همان تلفن را می شناسیم : گراهام بل؛

اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که طراح سیستم پیامک کیست و تاریخچه پیامک چیست؟ در عصری که پیامک هم سرگرمی است، هم تکنولوژی، هم رسانه، هم وسیله ارتباطی و… تعداد کاربران جهانی پیامک چقدر است؟  آیا چنین سوالاتی برایتان پیش آمده است؟ اگر تمایل دارید پاسخ این سوالات را بیابید، با ما همراه باشید:

پدر پیامک یا همان SMS ،‌ “ماتی ماکونن”، یک مهندس فنلاندی بود که در سال ۱۹۸۴ در یک پیتزافروشی در کپنهاگ، وقتی برای شرکت در کنفرانسی در مورد آینده ارتباطات موبایلی به دانمارک آمده بود، ایده سرویس پیام‌رسانی برای گوشی‌های دیجیتال GSM به ذهنش خطور کرد اما متأسفانه او هرگز برای این کار پیشگامانه دستمزدی دریافت نکرد، زیرا حق امتیاز این ایده را به ثبت نرسانده بود.

درست یک سال بعد از طرح ایده ماتی ماکونن، فرمت ۱۶۰ کاراکتری توسط محققی در زمینه ارتباطات به نام فریدهام هیلبرند تعیین شد.

او در حالی که سعی می‌کرد این فناوری را استاندارد کند و به تلفن‌های همراه امکان انتقال و نمایش پیام‌ها را بدهد، متوجه شد که میانگین جملات یا سوالات تنها به ۱۶۰ کاراکتر نیاز دارد.

به طور کلی نوآوری که در پیامک شکل گرفت، کوتاه بودن آن است. شرکت GSM برای تلفن بهینه سازی شده بود و به همین دلیل هم تلفن به عنوان برنامه اصلی این شرکت شناخته شده بود. ایده کلیدی برای ارسال پیامک کوتاه یا همان واژه لاتین (اس ام اس) استفاده از سیستم بهینه شده تلفن و انتقال پیام از راه سیگنال برای کنترل ترافیک تلفن‌ها بود. به این صورت، آنان می‌توانستند از منابع بلااستفاده خود برای انتقال پیام با کمترین هزینه استفاده کنند. به هر حال لازم بود که حجم پیام‌ها را به۱۲۸ بایت محدود کنند (که البته بعدها به۱۶۰ کاراکتر ۷ بیتی افزایش یافت) تا بتوانند پیام‌ها را با نوع سیگنال‌دهی‌های موجودشان تطبیق دهند. در نتیجه هیلبرند با توجه به مشاهدات شخصی و بررسی‌هایی که روی حجم پست کارت‌ها انجام داد بیان کرد که اکثر پیام‌ها را می توان به صورت خلاصه و مختصر در ۱۶۰ کاراکتر بیان کرد.

اس ام اس یا پیامک با ۵/۳ میلیارد کاربر فعال و یا به عبارتی ۷۸٪ از کل کاربران گوشی‌های همراه، جامع‌ترین نرم افزار اطلاعاتی استفاده شده در جهان محسوب می شود. واژه “پیامک” برای تمام پیامک‌های متنی و همه فعالیت‌های کابرانش در اقصی نقاط جهان استفاده می‌شود. “پیامک” در صنعت تبلیغات مستقیم، به عنوان تبلیغات پیامکی نیز شناخته می شود.

پیامک به شکلی که امروزه ما از آن برای تبادل اطلاعات بهره می‌گیریم از رادیو تلگراف‌های قدیم و قوانین استاندارد شده گوشی نشأت می‌گیرد. این قوانین در سال ۱۹۸۵ به عنوان بخشی از استاندارد‌های GSM  سیستم جهانی ارتباطات تلفن همراه و به منظور ارسال و دریافت پیام‌‌های ۱۶۰ کاراکتری توسط تلفن‌های همراه GSM تعریف شده است. با اینکه اکثر اس ام اس ها پیام های متنی (موبایل به موبایل) هستند، این سرویس جهت پشتیبانی از سایر تکونولوژی‌های تلفن‌های همراه و شبکه‌ها نیز وسعت داده شده است.

تاریخچه : مفهوم اولیه

افزودن عملکرد ارسال پیام های متنی به تلفن‌های همراه در اوایل دهه ۱۹۸۰ و به منظور توسعه جامعه خدمات ارتباطاتی گوشی همراه آغاز به کار کرد. اولین طرح عملی گروه CEPT در GSM با ادعای این که امکانات و خدمات پیشنهاد شده در جامعه که باعث تغییر شبکه‌های تلفن و داده‌های عمومی شده‌اند باید در سیستم گوشی‌ها نیز قابل دسترس باشند، در دسامبر ۱۹۸۲ تأیید شد. این طرح شامل تبادل پیام‌های متنی بین گوشی‌ها و یا ارسال توسط سیستم‌های ارائه دهنده خدمات پیام کوتاه در آن برهه زمانی می شد.

خدمات پیام کوتاه می‌توانست با به روزرسانی نرم افزار هر گوشی در آن گوشی اجرا شود. از این رو، هنگامی که مردم شروع به استفاده از پیامک کردند منابع بسیاری زیادی شبکه و ترمینال فعال پیامک وجود داشت. شبکه جدید دیگری که به آن نیاز داشتند یک مرکز تخصصی خدمات پیام کوتاه، یک شبکه ارتباطی و ظرفیت رادیویی زیربنایی برای همراهی ترافیک رو به رشد پیامک ها بود…

منتظر پیام های بعدی باشید…