بسیاری از کاربران زمانی که به یک سایت مراجعه می‌کنند تا از آن خرید کنند، به دلایلی به یکباره از ادامه‌ی فرآیند خرید منصرف می‌شوند. این افراد ممکن است سبد خرید خود را هم پر کنند، اما به مرحله‌ی پرداخت وجه نرسند. چنین اتفاقی برای اکثر سایت‌های فروش می‌افتد و هیچ‌‌کدام نمی‌توانند مستثنی از این موضوع باشند.

اما راهکاری که پس از مواجهه با این داستان در اختیار فعالین حوزه‌ی دیجیتال قرار گرفته شد، ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد بود. روشی موثر که اغلب سایت‌ها در سال‌های اخیر استفاده می‌کنند تا مشتری را بار دیگر به سایت خود بازگردانند. در ادامه‌ی این مقاله می‌خواهیم این متد پرطرفدار در مارکتینگ را بیشتر بشناسیم و بدانیم چرا بهره‌بردن از ارسال پیامک در کمپین ریتارگتینگ علاوه بر هزینه‌ی بسیار پایین، تاثیر قابل توجه‌ای در بالارفتن فروش و بازدهی کمپین خواهد گذاشت.

مزایای کمپین ریتارگتینگ مارکتینگ

بر اساس اطلاعاتی که از مخاطبان یک سایت بدست می‌آید مانند صفحاتی که بیشتر بازدید داشته‌اند و محصولاتی که به آن علاقه‌مندند، ریتارگتینگ تبلیغی مطابق با آن‌ها در برابر کاربر خواهد گذاشت. این اقدامی است که در نهایت به بازگرداندن مشتری و فروش کالا تبدیل می‌شود. ویژگی مهمی که اغلب وب‌سایت‌ها به دنبال آن هستند. از دیگر مزایای تاثیرگذار ریتارگتینگ می‌توان به این ۳ مورد اشاره کرد:

  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI): زمانی که یک کسب‌وکار هزینه‌ی زیادی برای تبلیغات می‌کند، باید این اطمینان را داشته باشد تا در سریع‌ترین زمان ممکن سود این مبلغ را دریافت خواهد کرد. برای اینکه متوجه شوید کمپین بازاریابی شما چقدر موثر بوده، باید نرخ بازگشت سرمایه خود را در تبلیغات اندازه بگیرد. در متد ریتارگتینگ کم‌ هزینه‌ترین اقدام ارسال پیامک به مشتریان است.
  • افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate): در ریتارگتینگ محصولات را به بازدیدکنندگانی که قبلا از محصولاتی مشابه و صفحات وب‌سایت شما دیدن کرده‌اند نشان می‌دهید. در اصل شما با توجه به علاقه‌مندی‌های آن‌ها، محصولاتی مناسب را معرفی می‌کنید تا از شما خرید کنند. این اقدام نرخ تبدیل را به طور قابل توجه‌ای افزایش می‌دهد.
  • تاثیرگذاری در آگاهی نسبت به برند (Brand Awareness): ریتارگتینگ این امکان را می‌دهد تا سایت شما در فضای اینترنت و دیگر سایت‌های معتبر دیده شود. چنین تبلیغی دیگر کاربرانی که علاقه‌مندند را به سمت سایت شما هدایت می‌کند و باعث می‌شود تا برند بیشتر از قبل شناخته شود.

تا به این جا از مفهوم و مزایای ریتارگتینگ تا حدی آگاه شدیم. حال می‌خواهیم در ادامه از تاثیرات مثبت و همچنین به‌صرفه‌ی استفاده از پیامک در کمپین ریتارگتینگ بدانیم. این موضوع قطعا برای بازاریابان جالب خواهد بود زیرا بیشترین نرخ بازگشت سرمایه را از ابن طریق بدست می‌آورند.

کمپین ریتارگتینگ با استفاده از پیام کوتاه

افزایش نرخ بازگشت سرمایه توسط ریتارگتینگ و پیامک کوتاه

ارسال پیامک در کمپین ریتارگتینگ و تاثیر مثبت آن در نرخ بازگشت سرمایه

برخی از بازاریابان پس از آنکه مشتری خود را از دست دادند و بازخوردی از تبلیغاتی که داشتند نگرفتند، از ادامه‌ی تبلیغات منصرف می‌شوند. اگر این روند ادامه پیدا کند دیگر مشتریان قدیمی به کسب‌وکار آن‌ها برنمی‌گردند و فروش بسیار پایینی خواهند داشت.

ریتارگتینگ و یا هدف‌گذاری مجدد این رویه‌ را متوقف می‌کند. در ریتارگتینگ با شناسایی کسانی که قبلاً به وب‌سایت شما مراجعه کردند، به یک استراتژی کارامدتر و بازدهی مناسبی می‌رسید. این نوع تبلیغ گزینه‌های مختلفی را به مشتریان ارائه می‌دهد و آن‌ها را به بازگشت و سپس خرید از سایت هدایت می‌کند.

اما چرا تاکید می‌کنیم در این روش نیز باید از راهکاری کم‌هزینه‌تر و پربازدیدتر مانند پیام کوتاه استفاده کنید؟

پاسخ این سوال را جناب آقای عادل طالبی، کارآفرین در حوزه‌ی استارتاپ و متخصص دیجیتال مارکتینگ اینگونه عنوان کردند:

  • به دلیل اینکه این روزها اغلب مردم به گوشی‌ تلفن همراه دسترسی دارند و سال‌ها از طریق پیامک اطلاع‌رسانی‌های مهم را دریافت کرده‌اند، استفاده از پیامک در کمپین ریتارگتینگ می‌تواند روشی بسیار کاربردی برای جذب مشتریان پیشن باشد. شما با صرف هزینه‌ای به نسبت کمتر از تبلیغات آنلاین، با در اختیار داشتن اطلاعات قبلی از مخاطبانی که وب‌سایت را ترک کرده‌اند، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن بار دیگر با ارسال یک پیام‌کوتاه مرتبط و شخصی‌سازی شده از آن‌ها دعوت کنید تا دوباره به وب‌سایت شما مراجعه کنند. این اقدام نرخ بازگشت سرمایه (RIO) شما را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد زیرا استفاده از سامانه ارسال پیامک هزینه‌ی کمتری نسب به دیگر کانال‌های تبلیغاتی دارد.

ارسال پیام‌ کوتاه این امکان را به شما می‌دهد تا در زمان مناسب و با در اختیار داشتن اطلاعاتی جامع از مشتریان، بار دیگر با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و با محتوایی مربوط به علاقه‌مندی‌های آن‌ها (ارسال کد تخفیف، لیست آخرین موجودی‌ها و …) درخواست کنید تا از وب‌سایت شما خرید کنند.

برای اینکه کمپین ریتارگتینگ موفقی با ارسال پیامک داشته باشید این ۵ مورد مهم را در نظر بگیرید:

  • ابزارهای مربوط به ریتارگتینگ پیامکی خود را آماده کنید: برای این کار می‌توانید از Google AdWords و یا بانک اطلاعاتی‌ای که از طریق عضویت مشتری در دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی بدست می‌آید استفاده کنید.
  • متن پیامک را شخصی‌سازی شده و هدفمند بنویسید: تا آنجا که ممکن است، سعی کنید بر روی – چرا مشتریان باید از شما خرید و برند شما را انتخاب کنند، تمرکز کنید. می‌توانید آن‌ها را از طریق تبلیغات، تخفیف‌ها و پیشنهادات اختصاصی به خرید ترغیب کنید. درج لینک خرید به وب سایت شما نیز باعث تسریع در خرید مشتری می‌شود.
  • زمان‌بندی مناسب برای ارسال پیامک داشته باشید: متناسب با نوع مشتری، یک زمان مشخص که بازخورد داشته باشد را برای آن‌ها در نظر بگیرید. معمولاً بهترین زمان برای ارسال پیام در ساعات رفت و آمد است. هنگامی که بسیاری از افراد هنگام رفتن به محل کار یا کار خود تلفن همراه خود را چک می‌کنند.
  • تاریخ‌ها و تعطیلات مهم را به یاد داشته باشید: بازاریابان می‌توانند با ارسال تبریک در مناسبت‌های مهم و ارائه هدایای اختصاصی در آن روزها، تجربه تعامل با مشتری خود را بیشتر از پیش کنند.
  • همیشه به مشتریان خود اجازه دهید تا راه گریز داشته باشند: به یاد داشته باشید که باید به حریم خصوصی مشتریان خود همیشه احترام بگذارید. به آنها اجازه دهید هر زمان که می‌خواهند اشتراک به روزرسانی‌های شما را لغو کنند. در غیر اینصورت فقط از نام تجاری شما ناامیدتر می‌شوند و هیچ‌وقت دیگر از شما خرید نخواهند کرد.

 توصیه‌ی پایانی …

اگر قصد بودجه‌بندی برای تبلیغات آنلاین را دارید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از آن به سریع‌ترین کانال اطلاع‌رسانی دنیا یعنی پیامک رجوع کنید. مبلغی که در ازای استفاده از پیامک در کمپین ریتارگتینگ مارکتینگ هزینه می‌شود، نسبت به سود و بازگشت سرمایه بسیار کمتر اما کاربردی‌تر و پربازخوردتر از دیگر روش‌های تبلیغاتی خواهد بود.

“در صورت نیاز به مشاوره و درخواست پنل پیامکی با مشاوران ما تماس بگیرید.”

پشتیبانی شرکت ایده‌پردازان : ۰۲۱۲۸۵۳