url ارسال و دریافت پیامک برای نرم افزار ها و برنامه هایی که با سامانه پیامک قابلیت اتصال دارند یکی از راه های برقراری ارتباط می باشد.

سامانه های ارسال و دریافت پیامک برای ارتباط با سرویس های متفاوت از طریق وب سرویس اقدام به ارائه خدمات می کنند. یکی از انواع روش های ارائه شده در دسته وب سرویس، اعلام URL ارسال و دریافت پیامک در سامانه می باشد.

url ارسال و دریافت پیامک :

وب سرویس های url ارائه شده در دو دسته ارسال و دریافت بر روی سیستم قرار دارند.

  • url ارسال :

از لینک ارسال ساده برای اتصال سامانه پیامک به برنامه هایی استفاده می شود که قبلا نوشته شده و هم اکنون در حال استفاده می باشند. مانند نرم افزارهای حسابداری و یا برنامه های ارتباط با مشتری

***نکته مهم در استفاده از URL ها نحوه تست راحت و آسانشان است. می توانید به راحتی کل لینک را به همراه پارامترها در مرورگر خود قرار داده و با فشردن دکمه enter آن را تست نمایید. قبل از تست حتما می بایست ” []” از مقدار پارامترها حذف شود.

برای ارسال http-post از لینک زیر استفاده می شود:

http://ip.sms.ir/SendMessage.ashx?user=[user]&pass=[pass]&text=[text]&to=[to]&lineNo=[lineNo]

ترتیب ارسال پارامترها مهم نمی باشد اما وجود تمام این پارامترها لازم و ضروری است.

اطلاعات user ، passو lineNo همان اطلاعات سامانه پیامک می باشد. برای مقدارto می توانید با استفاده از ” ،  “چندین شماره همراه را وارد نمایید.

برای مثال نحوه اتصال نرم افزار حسابداری هلو با استفاده از لینک را، می توانید مطالعه نمایید.

در بسیاری از لینک ها ممکن است عبارت loginDomain مشاهده شود. قرار دادن این عبارت به معناست که هر کاربر تحت هر دامنه ای وارد می شود همان را وارد نماید. عمده ترین دلیل قرار گرفتن این نام در لینک های ما، اشتراکی بودن آن با نمایندگان و کاربران نمایندگانمان می باشد.

  • url دریافت :

تمام دریافتی های سامانه ارسال و دریافت پیامک را می توان به صورت دلخواه به لینک و یا آدرس مورد نظر کاربران ؛ منتقل نمود. لینک انتقال دریافتی ها به URL به همین منظور در سامانه قرار داده شده است. در زمان دریافتی پیامی بر روی سیستم اطلاعات شماره موبایل شخص فرستنده مطلب، شماره سامانه دریافت کننده مطلب، متن ارسالی و نیز زمان و روز دریافت درسیستم ثبت می شود.

بدیهی است که در زمان دریافت نیز تمام این پارامترها و مقادیرشان به آدرس مورد نظر منتقل شود. البته با توجه به اینکه لینک ارسال و دریافت با هم تفاوت دارند و برعکس لینک ارسال که تمام پارامترهای آن الزامی است، می توان در لینک دریافت هریک از پارامترهایی که کاربر می خواهد را منتقل نمود.

کاربر در صفحه ایجاد شده با استفاده از query string  پارامترهای خود را دریافت و جداسازی می نماید.

با توجه به اینکه انتقال به URL سرویسی است که آدرس ان از طرف کاربر اعلام می شود، می بایست آن دامنه حتما در وضعیت 24*7  باشد. به این معنی که در تمام 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز در دسترس و قابل دید توسط سرورهای ما باشد.

انتقال به صورت آنی است و متاسفانه اگر انتقال انجام نشود باید به روش های دیگر و گاها در بازه زمانی بالا، آن پیام و یا پیام ها را به دست آورد.

برای لینک دریافت می توانید ازنمونه زیر را مشاهده نمایید :

http://YOURSite/YOURPAGE.php?$from=$FROM$&to=$TO$&text=$TEXT$&DATE=$DATETIME