گیت هاب همانند یک شبکه مجازی  برای برنامه نویسان با تمام زبان های برنامه نویسی است که محلی برای ارائه کدهای نوشته شده و یا اشتراک آن هاست.

گیت هاب به نوعی یک سرویس میزبان وب است که در سال 2008 طراحی شده و پس از آن جزو محبوب ترین سرویس ارائه دهنده گیت شناخته شده است.

استفاده از گیت هاب برای تمام برنامه نویسان آماتور و حرفه ای بسیار ساده است.

گیت هاب از طریق سایت www.github.com در اختیار برنامه نویسان قرار دارد. کافیست در آن ثبت نام  نموده برای خود یک اکانت ایجاد نمایید. این شبکه مجازی مختص برنامه نویسان، حتی به شما امکان دنبال کردن برنامه نویس های دیگر و یا امتیاز دهی  و … را دارد.

 

گیت هاب چیست – ویژگی های قدرتمند این گیت :

گیت هاب دو حالت پروژه های متن باز و متن بسته را پشتیبانی می نماید.

پروژه های متن باز قابلیت استفاده رایگان و عمومی را برای برنامه نویسان دارد و در ازای استفاده از پروژه های متن بسته، می بایست مبلغ تعیین شده برای پروژه را پرداخت نمایید.

حتی برنامه نویسان می توانند پروژه های خود را از دسترس دید عمومی خارج کنند و به صورت خصوصی آن را انتشار دهند.

با توجه به اینکه هر پروژه به اسم همان برنامه نویس ذخیره می شود، دیگر نگرانی برای برنامه نویسان از بابت استفاده کدهایشان وجود ندارد. به نوعی گیت هاب باعث حفظ حقوق و قوانین نشر می شود.

حتی با استفاده ازین قابلیت امکان کارکرد چند برنامه نویس بر روی قسمت های یک پروژه ممکن می شود و حتی مدیر پروژه به تمام برنامه ها از طریق گیت هاب دسترسی دارد.

با commit شدن برنامه نیز می توان به کدهای قبلی دسترسی داشت و یا حتی آن را ویرایش نمود.

گیت هاب با سه ویژگی اصلی frok، merge و pull request اینچنین قدرتمند شده است.

قابلیت fork به برنامه نویسان اجازه می دهد متن کد را از یک اکانت به اکانت دیگر منتقل نماید. با استفاده از این قابلیت بدون تغییر در کدهای اولیه و اصلی ، می توان بر روی آن تغییرات اعمال نمود.

ویژگی pull request باعث می شود تا اگر برنامه نویسی بر روی کدهای اصلی تغییر اعمال نمود، آن را برای منتشر کننده اصلی کد ارسال نماید.

تغییرات بر روی کدهای اصلی ( به روز رسانی و یا باگ گیری و … ) اگر مورد تایید برنامه نویس اولیه باشد، ویژگی merge کمک می کند تا کد به جای کد اصلی بارگذاری شود.