وجود WSDL در سامانه ارسال پیامک مناسب کاربران و برنامه نویسانی است که برای ارسال پیامک خود از پروتکل SOAP استفاده می نمایند. سامانه ارسال پیامک برای ارتباط با وب سرویس تحت پروتکل های خاصی نمونه کدها و متدهای خود را ارائه می دهد. وجود WSDL برای برخی از سیستم هایی که محدود به استفاده خاصی هستند الزامی است. در واقع این سامانه ها را نمی توان ارتقا داد تا برای مثال از RESTFUL استفاده نمایید.

وجود WSDL در سامانه ارسال پیامک :

WSDL مخفف Web Services Description Language است و به نوعی پروتکلی بر مبنای XML است. WSDL برای ارسال تحت SOAP ارائه می شود و سامانه ارسال پیامک ایده پردازان قابلیت ارائه این خدمات را برای ارسال دارد.

برای ارسال پیامک SOAP شرکت ایده پردازان در دو حالت می تواند WSDL را ارائه نماید:

  • https

سرویس WSDL تحت رفرنس و گواهی SSL قابل استفاده می باشد. تمام متدها و کدها دارای آدرس سرویس https هستند. برای مثال در گروه ارسال و دریافت آدرس https://ip.sms.ir/ws/sendreceive.asmx می باشد. در این آدرس تمام متدها و توابع ارسال و دریافت موجود در سامانه پیامک قابل فراخوانی می باشد.

  • http

قبلا آدرس https://ip.sms.ir/ws/sendreceive.asmx تحت دامنه http ارائه می شد و برای ارتقا سرویس دهی به HTTPS تغییر داده شد. برخی از سیستم ها و نرم افزارها محدودیتی بابت اتصال وب سرویس به صورت https دارند. برای این سرویس ها و سامانه ها قابلیت ارتقا و تغییر پروتکل نیز وجود ندارد. برخی از نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه و یا مدیریت شبکه، از جمله همین دسته های نرم افزاری می باشند.

برای سیستم های اینچنینی سرویس WSDL با رفرنس http://withoutssl.sms.ir/ws/sendreceive.asmx  در دسته ارسال و دریافت پیامک، تعریف شده است. تمام متدها و توابعی که در آدرس ip.sms.ir تعریف شده است با همان نوع type، نام پارامترها، مقادیر بازگشتی و …. در همین آدرس قرار دارند و می توانند به صورت XML و یا WSDL مورد استفاده قرار گیرند.

 

هر دو این آدرس ها و به صورت کلی پروتکل SOAP تحت پنل انبوه پیامک پیاده سازی شده و قابل استفاده می باشد.