علت نمایش خطای 503 برای برنامه نویسان و یا کاربران سایت ها سوالیست که دانستن آن برای برطرف شدن اشکال ایجاد شده لازم و ضروری است.

خطای 503 خطایی که علت اصلی ایجاد آن سمت سرور است اما گاهی سیستم مورد استفاده کاربر نیز می تواند در علت نمایش خطای 503 سهیم باشد.

برای نمایش خطای 503 اسامی متفاوتی در سمت سرور در نظر گرفته می شود اما تمام آن ها نمایش دهنده عدد خطای 503 هستند.

البته در خطاهای مربوط به DNS ممکن است تنها خطای Service Unavailable – DNS Failure نمایش داده شود.

جدا از علت نمایش خطای 503 در سمت سرور، در این مقاله راهکارهایی در سمت کاربر ارائه می شود که شاید بتواند شما را در رفع نمایش خطای 503 کمک نماید.

علت نمایش خطای 503 :

اکثر اوقات خطای 503 در سمت سرور می تواند به دلیل شلوغی تعداد درخواست های ارسالی به آن سرور، کمبود منابع و یا تغییراتی در سرور مربوط باشد.

درباره خطای 503( بازهم تاکید می کنم که علت این خطا در سمت سرور است ) اگر شما از شرکتی در حال دریافت خدمات هستید که آن خدمات در سرور  آن شرکت میزبانی می شود، علت را همان شرکت پیگیری و رفع می کند، اما ممکن است شما به صورت یکباره در روند استفاده خود از آن سیستم خطای 503 را مشاهده نمایید.

برای مثال شما در حال استفاده از پنل اس ام اس هستید. در خلال استفاده از سیستم و یا رفتن به صفحه بعدی؛ به یکباره خطای 503 را مشاهده می نمایید. بهترین کار خالی کردن حافظه کش است. دکمه f5 + ctrl را همزمان بفشارید تا کش شما خالی شود و صفحه مجددا بارگذاری شود.

اگر خطا از طرف سرور و به صورت کلی نباشد این خطا را دیگر مشاهده نخواهید کرد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر در صفحه درگاه بانکی و یا تایید ارسال قرار دارید اقدام به رفرش صفحه نکنید. ممکن است درخواست شما دوباره و یا حتی چندباره تلقی شود. بهترین کار ورود و خروج مجدد به سامانه است.

اگر با کارشناسان پنل پیامکی ارتباط داشتید و این خطا از طرف آن ها دیده نمی شد می توانید یکبار مودم خود را روشن و خاموش کنید.

اگر بازهم این خطا برای شما وجود داشت  و شما از IP ثابت استفاده می کردید، شاید بهتر باشد درخواست دهید تا IP شما در سمت سرور ارائه دهنده خدمات بررسی شود. شما IP شما بلاک شده باشد و برای برقراری ارتباط نیاز به allow شدن داشته باشد.

به صورت کلی کمتر پیش می آید که سایت های پر بازدید ( حتی سایت sms.ir ) به فکر منابع سمت سرور و پیک کاری در زمان های حساس نباشند. اما اگر در باره زمان های خاصی مانند ایام نوروز و …. با این خطا مواجه شدید می توانید ورود به سایت را در زمان دیگری انجام دهید.