علت دریافت false در دستورات وب‌سرویس می‌تواند دلایل مختلفی از غیرفعال بودن سامانه تا وجود اشکال در کدهای برنامه نویسی ، داشته باشد.

وب سرویس یکی از ساده ترین راه ها برای دسترسی به امکانات سامانه های ارسال و دریافت پیامک می باشد و وجود متدهای منطبق با قابلیت های سامانه باعث شده است تا اکثر اپلیکیشن ها سایت ها و پروژه ها به راحتی به پنل های پیامکی متصل شوند.

استفاده از وب سرویس در پنل های اس ام‌اس ممکن است برای برخی از وبمستران بسیار ساده و آسان باشد و به راحتی متد مورد نظرشان پیاده سازی شود اما ممکن است برای برخی اشکالات فراوانی تا رسیدن به نتیجه نهایی وجود داشته باشد.

با توجه به اینکه دلایل مختلفی می تواند در عدم فعال سازی و یا پیاده سازی وب سرویس و دریافت نتیجه مورد انتظار تاثیرگذار باشند، در این دانشنامه علت دریافت false در دستورات وب‌سرویس به صورت کلی بررسی خواهد شد:

علت دریافت false در دستورات وب‌سرویس :

با توجه به اینکه هر سامانه پیامک روند فعال سازی و استفاده تقریباً مشابه و البته خاص خود را دارد ممکن است از همان ابتدای فعالسازی پنل یکی از روند ها دچار اشکال شود و یا ناقص باقی بماند و همین مورد در استفاده از وب سرویس تاثیر گذار باشد.

البته بیشتر این اشکال زمانی دیده می شود که فرد مالک سامانه و برنامه نویس متفاوت هستند. در واقع مالک سامانه تا زمان فعال شدن آن می بایست اقداماتی را انجام دهد اما برنامه نویس اگر بی اطلاع از روند باشد، در زمان تست متد خود خطایfalse دریافت می نماید.

بهتر است قبل از بررسی و تست، مطمئن شوید که سامانه کامل فعال شده و قابلیت ارسال و دریافت خط برقرار است.

صرف نظر از اینکه متد مورد استفاده شما چه می باشد، اطلاعاتی مانند کلید  وب سرویس  و کد امنیتی لازم دارد.  این دو کلید  ماهیت جداگانه داشته و گاهی اوقات مقادیر آنها به اشتباه جایگزین می شود. حتماً دقت نمایید مقدار کلید وب سرویس که با نام API key  در سامانه تعریف شده است ست با مقدار کد امنیتی که با نام Security codeشناخته می شود جابجا نشود.

برخی از متد ها به ماژول های خاصی برای فعال شدن نیاز دارند. متد های verification code و  ultra fast send برای فعال سازی نیاز به ماژول ای به نام وب سرویس ارسال سریع پیامک دارند. اگر این ماژول فعال نباشد و یا حتی منقضی شده باشد پاسخ بازگشتی از درخواست ارسال false خواهد بود.

در وب سرویس های ارسال ساده علاوه بر مشخصات کلی یکی از پارامترهای که برای ارسال لازم است شماره خط ارسال کننده می باشد. اگر مقدار شماره خط ارسال کننده به صورت اشتباه وارد شده باشد و یا خط ارسال کننده فعال نباشد نیز ممکن است خطا برگردانده شود.

اگر از متدهای دریافتی و یا دیگر متد ها مانند میزان اعتبار باقی مانده،  استفاده شود و خطای برگردانده شود یکی از پارامترهای مهم مقدار دهی شده اشتباه است. می توانید به صورت جداگانه هر یک از پارامترها را از نظر درستی و یا استثنائاً محدودیتی که برایش وجود دارد بررسی کنید. برای مثال ممکن است بخواهید پیام های دریافتی خود را از طریق اعلام تاریخ  به دست آورید.  ممکن است نوع مقدار تاریخ محدود به تاریخ شمسی و یا تاریخ میلادی شده باشد.

عموماً در داکیومنت ها و یا نمونه کد ها نمونه‌ای از نوع مقدار قرار داده می شود تا با نحوه ارسال مقادیر متغیر ها آشنا شوید.

آدرس وب سرویس مورد استفاده شما نیز بسیار اهمیت دارد. هر متد برای خود آدرس وب سرویس جداگانه دارد و یا حتی ممکن است چندین آدرس وب سرویس در سامانه  پیامک تعریف شده باشد.

اگر قرار است آدرس وب سرویس وارد شود حتماً از صحت آدرس مورد استفاده اطمینان حاصل کنید.  البته برخی از وب سرویس ها که به صورت نمونه یک و تعریف شده اند و یا در یک بسته نصبی قرار گرفتند، آدرس های مربوط به  هر متد را در خود ذخیره دارند.

در جمع بندی مقاله باید اشاره شود بیشتر پاسخ‌های بازگشتی درخواستهای وب سرویسی به صورت کامل به خطای موجود اشاره می کند. حتی اگر اشاره‌ای به خطا نشود می‌توان ازلا گرهای خطا برای پیدا کردن خطوط کد دارای اشکال استفاده کرد.