ارتباط با مشتری یکی از اصول و تعاریفی است که از دهه نود میلادی به عنوان یکی از مفاهیم در حوزه مشتری تعریف شد و فراگیری سریعی پیدا نمود. پس از ایجاد مفهوم ارتباط با مشتری و اهمیت آن، حوزه ای جداگانه برای ارتباط با مشتری ایجاد شده و مفهوم ارتباط با مشتری در قالب مفاهیم مدیریتی جای گرفت.
مدیریت ارتباط با مشتری با نام Customer Relationship Management یا انحصارا CRM با تمرکز بر ارتباط دو طرفه با مشتری، رویکردهایی برای نگه داری و وفاداری مشتریان هر کسب و کار ارائه می دهد. جدا ازین مفهوم، بسیاری، تعاریف و دیدگاه جداگانه ای برای ارتباط با مشتری ارائه داده اند.
ارتباط با مشتری چیست ؟
در هر کسب و کاری که باشید برای بقا به مشتری نیاز دارید. اینکه محصول و یا خدمات شما گروه هدف خاصی داشته باشد و یا به صورت عمومی مورد استقبال قرار گیرد، فرقی ندارد. با وجود همکاران هم صنفتان، ارزش بازگشت مشتری و وفاداری آن به شما تا حدی بالا می رود که در بسیاری از کسب و کارها مبالغ و افرادی را برای ارتباط با مشتری درنظر می گیرند.
پاسخ به سوال” ارتباط با مشتری چیست ؟ ” می تواند جواب های متفاوتی داشته باشد اما تمام مفاهیم و پاسخ ها در انتها یک معنا خواهند داشت. اینکه شما از چه ابزار و روش هایی استفاده کنید تا مشتری که یکبار شما را برای خرید انتخاب نموده است، بازهم برای دریافت خدمات به شما مراجعه نماید و پاسخ هایی مانند : ” تشخیص و تعیین هویت مشتریان، جذب و نگهداری مشتریان ” ، ” بهینه کردن سود، درآمد و رضایت مشتریان ” و …. در جواب سوال ارتباط با مشتری چیست ؟ در زمان کارکرد این بخش چندان اهمیتی نخواهد داشت. استفاده از ابزار منشی پیامکی در کسب و کارها یکی از روش های ایجاد ارتباط خودکار با مشتری است که باعث افزایش سرعت در پاسخگویی و اتوماسیون فرایندها میشود.
هر آنچه روند و فرایند و تکنولوژی برای ارتباط با مشتریان فعلی و مشتریانی که بعدا جذب مجموعه خواهند شد، اصولی تر و با جانبداری از مشتریان باشد، شما شاهد وفاداری و بازگشت مشتریان خود خواهید بود.
در روزهای چهارشنبه مقالات ارتباط با مشتریان به صورت سریالی شما را کمک خواهد کرد تا بتوانید در این حوزه عملکرد قوی و اصولی داشته باشید.
نظرات کاربران