متن پیامک یکی از مدرک‌های معتبر در مراجعات قضایی است که برای اثبات یا رد موارد مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. اما متن پیامک‌ها در اپراتورها برای همیشه باقی نمی‌ماند. درواقع شما برای پرینت پیامک‌های پیشین خود نمی‌توانید به پیامکی که خیلی از آن گذشته دسترسی داشته باشید. در این مقاله از ایده پردازان به بررسی این پرسش می‌پردازیم که حداکثر مدت زمان ذخیره متن پیامک در مخابرات در مخابرات برای پرینت چقدر است؟

پرینت پیامک

مدت زمان ذخیره متن پیامک در مخابرات

اپراتورهای مخابراتی اطلاعات متن پیامک‌ها و ریز مکالمات را ذخیره می‌کنند تا در زمان نیاز از آن استفاده شود. هر چند تا به حال هیچ کدام از اپراتورها از مدت زمان دقیق نگهداری این اطلاعات اطلاع‌رسانی نکرده‌اند اما تا 6 ماه به سادگی می‌توان از طریق مراجع قضایی سوابق پیامک را پرینت گرفت.

افرادی که برای ارسال پیامک از پنل‌های پیامکی استفاده می‌کنند می‌توانند به راحتی به سابقه تمامی پیامک‌های ارسالی خود دسترسی داشته باشند.

حداکثر زمان پرینت پیامک از طریق دادگاه

دستور پرینت پیامک معمولاً برای 3 تا 6 ماه گذشته صادر می‌شود با این وجود مراجع قضایی کشور در صورت صلاحدید خود می‌توانند به پیشینه 2 سال گذشته پیامک و ریز مکالمات دسترسی داشته باشند و آن را پرینت کنند. این دستورات قضایی و دادگاه برای تلفن‌های همراه شخصی صادر می‌شود و شامل پنل ارسال پیامک انبوه نیستند.

روش دریافت پرینت پیامک

دریافت پرینت پیامک با توجه به اینکه شما مالک سیم‌کارت هستید یا قصد دارید این کار را برای فرد دیگری انجام دهید، متفاوت است. برای پرینت پیامک اشخاص دیگر لازم است به مراجع قضایی مراجعه کنید و مجوزهای قانونی لازم را داشته باشید. در حالی که برای پرینت پیشینه پیامک‌ها و ریز مکالمات خود همراه داشتن کارت شناسایی به تنهایی کفایت می‌کند و شما خواهید توانست پرینت پیامک‌هایی که خودتان ارسال کرده‌اید را دریافت کنید.

شرایط دریافت پرینت پیامک از نظر قانونی

پرینت قانونی پیامک

برای پرینت گرفتن پیامک و ریز مکالمات دیگران به صورت قانونی به داشتن دلیل موجه نیاز است. در نتیجه در قدم اول باید مستندات و دلایل خود را به دادگاه تحویل دهید و پس از طی شدن مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم، آن‌ها را به مراکز اپراتور برده و پرینت پیامک را تحویل بگیرید. گرفتن اجازه از مراجع قانونی بستگی به شرایط پرونده دارد. از آنجا که برای حفظ محرمانگی این کار با شرایط خاص و حساسی انجام می‌شود باید مستندات و دلایلی که ارائه می‌دهید محکم و کافی باشند.

در صورتی که درخواست از سمت قاضی رد شد امکان درخواست مجدد وجود ندارد. در مواردی ممکن است نیازی به درخواست از طرف شاکی نباشد و با توجه به موضوع شکایت خود قاضی این کار را انجام دهد. در اغلب موارد باید درخواست پرینت پیامک را با درخواست رسمی صاحب خط انجام دهید. در غیر این صورت پرینت گرفتن پیامک‌ها توسط فرد دیگر امکان‌پذیر نیست. هر چند در شرایط خاص برای مثال اگر صاحب خط فوت کرده باشد یا فرد خاطی باشد ممکن است این اجازه را بدون حضور مالک خط به شما دهند.

تبصره‌های قانونی

با توجه به تبصره ماده 104 ق.آ.د.ک.1378 دستور کنترل تلفن افراد تنها به تشخیص قاضی رسیدگی‌کننده است و قاضی رای نهایی در رابطه به ارتباط موضوع با امنیت کشور را صادر می‌کند. لازم به ذکر است قاضی پرونده کیفری خود حق استعلام و اخذ پرینت پیامک و مکالمات را ندارد و نیاز است با ریاست مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه ارتباط گرفته و ضمن ذکر مشخصات پرونده، علل اخذ و محتوی مورد نظر، مشخصات شماره مبدأ و مقصد، بازه زمانی مورد نظر و دیگر اطلاعات به این مرکز پرینت پیامک‌ها و تماس‌ها را دریافت کند. مخابرات نیز پس از استعلام نتیجه را به شعبه ارسال می‌کند.

در ماده 582 قانون مجازات اسلامی کتاب پنجم تعزیرات و مجازات بازدارنده مصوب 2/3/1375 به صراحت آمده است که مفتوج یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع مراسلات یا مکالمات تلفنی بدون شرایط ذکر شده جرم به حساب می‌آید.

متن این ماده قانونی به شرح زیر است:

هر یک از مستخدمین و مأمورین دولتی، مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفنی اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده، حسب مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع کند یا بدون اجازه صاحبان آن مطالب آن‌ها را افشا نماید به حبس از 1 سال تا 3 سال و جزای نقدی از 6 تا 18 میلیون ریال محکوم خواهد شد.

لزوم کنترل پیامک و مکالمات تلفنی

در بعضی از پرونده‌های قضایی محاکم دستور می‌دهند ضمن کسب مجوز پیامک‌ها و مکالمات پرینت گرفته شود. این امر با منع تفتیش عقاید مغایرتی ندارد. همچنین از پرینت پیامک‌ها و مکالمات به عنوان تنها سند یک پرونده استفاده نمی‌شود چرا که دیوان عالی کشور آن را رد می‌کند.

شرایط پرینت گرفتن پیامک سیم‌کارت خود

پرینت پیامک و مکالمات

همان‌طور که گفته شد داشتن تنها کارت شناسایی برای گرفتن سابقه پیامک و ریز مکالمات کافی است. هنگامی که به مراکز اپراتور مربوط به سیم‌کارت مراجعه کردید دو دسته اطلاعات در اختیار شما قرار می‌گیرد. یکی شماره‌هایی که به آن‌ها پیامک ارسال کردید و دیگری روز و ساعتی که پیامک به آن ارسال شده است. قابل توجه است که متن پیامک از طرف مخابرات در اختیار شما قرار نمی‌گیرد و تنها می‌توانید تا به اطلاعات سیم‌کارت 3 ماه گذشته دسترسی داشته باشید. در نتیجه در جواب این پرسش که تا چه زمان می‌توان اطلاعات پیامک و مکالمات سیم‌کارت خود را پرینت گرفت باید گفت تا 3 ماه زمان است.

بهترین راه برای دسترسی به ریز پیامک‌ها

بهترین و ساده‌ترین راه برای دسترسی به اطلاعات و متن پیامک‌ها تهیه پنل پیامکی است. این پنل‌ها هزینه زیادی ندارند و برای داشتن پیشینه پیامکی خود نیازی به مراجعه به مراکز اپراتور نیست. در واقع شما می‌توانید در هر زمانی به اطلاعات پیامکی خود دسترسی داشته باشید.

اگر یک پنل اس ام اس برای تبلیغات داشته باشید و از طریق آن برای ارسال پیامک‌های انبوه استفاده کنید، می‌توانید به پیامک‌های خود دسترسی داشته باشید. تنها کافی است در پنل آن به قسمت مدیریت رفته و در گزارش‌های جزئیات پیامک را مشاهده کنید. در این روش متن، زمان ارسال و شماره فرد گیرنده قابل‌دسترسی است.

پرینت سابقه پیامک

سخن آخر

  • پرینت سابقه پیامک یا مکالمه در بسیاری از پرونده‌های قضایی ممکن است نیاز باشد.
  • پرینت متن پیامک اغلب تا 6 ماه گذشته امکان‌پذیر است و این مدت می‌تواند با نظر قاضی بیشتر هم باشد.
  • شرایط پرینت پیامک بسته به اینکه مراجعه‌کننده صاحب سیم‌کارت است یا نه می‌تواند متفاوت باشد.
  • اگر صاحب سیم‌کارت مراجعه کند می‌تواند با همراه داشتن کارت شناسایی آن را پرینت کند.
  • اگر مراجعه‌کننده صاحب سیم‌کارت نباشد نیاز است به مراجع قضایی مراجعه کرده و مجوزهای لازم را کسب کند.
  • استفاده از پنل ارسال پیامک این امکان را می‌دهد که در بخش گزارش‌های آن به سابقه پیامک‌های خود دسترسی داشته باشید.

پرسش‌های پرتکرار

  • حداکثر مدت زمان ذخیره متن پیامک در مخابرات برای پرینت چقدر است؟

پرینت پیامک در شرایط عادی تا 6 ماه گذشته امکان‌پذیر است.

  • آیا فردی می‌تواند پرینت متن و زمان پیامک را بگیرد؟

بدون اجازه دادگاه و داشتن مجوزهای لازم این کار ممکن نیست.

  • فرآیند پرینت پیامک از اپراتور ایرانسل و همراه اول با هم تفاوت دارد؟

خیر. مراحل قانونی و شرایط پرینت هر کدام از اپراتورها مانند یکدیگر است.

  • پرینت سابقه پیامک به نوع خط نیز بستگی دارد؟

خیر. سیم‌کارت چه اعتباری باشد چه دائمی تفاوتی در گرفتن پرینت وجود ندارد.