مرحله 3 – ایجاد KPI

درست مثل سایر تلاشهای بازاریابی شما ، بازاریابی موبایل نیز باید مورد آزمایش و بهینه سازی قرار گیرد.  KPI واقعی و قابل اندازه گیری تا موفقیت کمپین موبایل شما را مشخص  کند. مثلا:

تعامل (Engagement): برای مشتریان بالقوه که در جستجوی اطلاعات در مورد صنعت یا محصول شما هستند ، محتوای مناسب برای تلفن همراه تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما برای بهبود سئو موبایل ریسپانسیو است.

کسب کردن (Acquisition): اطمینان حاصل کنید که نامه های الکترونیکی پرورش لید برای فراخوانی تماس (CTA) با موبایل مناسب است . دکمه های ایمیل باید در صدر پیام باشد و به اندازه کافی بزرگ باشد که کلیک کردن را آسان کند.سپس آن را تا حد امکان  فرم ها را ساده کنیدتا شخصی بتواند یک فرم را به راحتی در صفحه فرود بهینه سازی شده برای تلفن همراه خود پر کند.

خدمات مشتری (Customer Service):به مشتریان خود اجازه دهید به راحتی از طریق هر بستر مورد نظر خود ، از جمله دکمه های کلیک بر روی تماس ساده برای کاربران تلفن های هوشمند ، به راحتی به شما برسند.

به منظور شناسایی KPI های مناسب برای کمپین بازاریابی تلفن همراه خود ،از خود بپرسید:

  • آیا می خواهم نرخ تبدیل پیام های ایمیل را افزایش دهم؟

  • آیا من درحال تلاش برای بهبود ترافیک صفحات فروش هستم؟

  • چقدر مهم است که چشم اندازهای واجد شرایط تری تولید کنم؟

  • آیا برند ما با تبدیل ترافیک بیشتر در صفحات خاص نیاز به بهبود فروش دارد؟

مرحله 4 – اندازه گیری متریک های موبایل

Google Analytics می تواند برای تشخیص اینکه کاربران سایت شما چقدر از موبایل استفاده می کنند؟ کمک کند.

داده های رفتاری موبایل (Mobile behavior data)نشان می دهد که محتوای تلفن همراه شما مخاطبان شما را چقدر خوب جذب می کند.

داده های تبدیل تلفن(Mobile conversion data) همراه نشان می دهد که آیا هنوز برخی از صفحات فرود اصلی شما برای مرورگرهای موبایل نیاز به بهینه سازی دارند یا خیر.

با افزودن قسمت ” Device Category “به داشبورد محتوا سایتتان ، میزان و کیفیت ترافیک ،مقادیر تلفن همراه به هر صفحه ،جداگانه در سایت شما نمایش داده می شود.

جدول در داشبورد محتوای سایت شامل معیارهایی مانند نمایش صفحه و نرخ پرش است. طبقه بندی براساس دستگاه را با کلیک بر روی منوی “Secondary dimension” در بالای ستون اول و انتخاب “Device Category” از زیرمنو “Users” اضافه کنید. در این جدول ، بیشترین صفحات مورد بازدید در سایت شما ، براساس نوع دستگاه نمایش داده می شود ، بنابراین می توانید ببینید که موبایل در واقع روی ترافیک وب شما چه تاثیری دارد.

این اطلاعات می تواند به این نکته اشاره داشته باشد که در چه صورت ممکن است جستجوهای تلفن همراه به سایت شما هدایت شود ، مخاطب تلفن همراه شما به چه محتوایی بیشتر علاقه مند است و در ابتدا کدام صفحات برای بهینه سازی جهت مرورگر موبایل الویت دارد.

پیامک قدرتمندترین راه بازاریابی با موبایل

سرویس پیام کوتاه ، که به عنوان “پنل ارسال پیامک ” نیز شناخته می شود ، واقعاً بازاریابی تلفن همراه شخصی را در شرایطی ایجاد می کند که شما پیام را مستقیماً به دستگاه شخصی ،مشتری یا مشتری بالقوه ارسال می کنید.

پیام کوتاه و MMS کانالهای بسیار قدرتمندی برای بازاریابی موبایل هستند. بیش از 3.6 میلیارد نفر قادر به دریافت پیام کوتاه هستند و 90٪ از این پیام ها در مدت سه دقیقه (در مقایسه با 90 دقیقه برای میانگین ایمیل) باز می شوند. در نظربگیرید:

نرخ باز شدن پیامک در مقایسه با مقدار 22٪ برای ایمیل ها، 98٪ است.

پیام های متنی می توانند 8 برابر در جذب مشتری موثر باشند.

تقریباً 50٪ از مصرف کنندگان ایالات متحده پس از دریافت متنی با مارک پیام کوتاه اقدام به خرید مستقیم می کنند.

مهم است که به یاد داشته باشید که بازاریابی مستقیم به دستگاه های تلفن همراه شخصی تر از هدف قرار دادن مخاطب از طریق کانال های دیگر است. وقتی به شخصی از طریق ایمیل ، پیام کوتاه یا MMS به کسی دسترسی پیدا می کنید ، در جیب یا کیف دستی آن شخص می روید. شخصی ، محترم و واضح باشید:

  • متن را زیر 160 نویسه نگه دارید.

  • از اصطلاحات عامیانه یا اختصارات استفاده نکنید.

  • به گیرنده چیزی با ارزش ارائه دهید.

  • مشخص کنید چه کسی پیام را ارسال می کند.

  • ایجاد یک فراخوانی تماس واضح و روشن.

روشی مشابه برای دسترسی مخاطبان خود در دستگاه های تلفن همراه ، MMS یا خدمات پیام چندرسانه ای است. تفاوت در این است که MMS یک پیام چندرسانه ای است که از طریق ارائه دهنده خدمات پیام رسانی موبایل یا از یک وب سایت به تلفن همراه قابل ارسال است. پیام های MMS می توانند شامل متن، عکس ، فیلم ، audios یا GIF باشند. گزینه های گسترده رسانه ای باعث می شود تا پیامهای بیشتری و با ایجاد پیوند بهتر با سایر کمپین بازاریابی ایجاد شود.MMS در حال حاضر و به طور گسترده در ایران پیاده سازی نگردیده است.

ایمیل با رتبه دوم و همچنان قدرتمند

باز شدن 57٪ ایمیل  هادر پلت فرم های تلفن همراه وحذف 69٪ از ایمیل ها توسط کاربران تلفن همراه بدلیل اینکه برای موبایل بهینه سازی نشده بودند، مشخص است که مخاطبان شما با کمپین های ایمیل در دستگاه های تلفن همراه در حال تعامل هستند.

بیشتر ارائه دهندگان بازاریابی ایمیل از طراحی ریسپانسیو استفاده می کنند – استراتژی که به طور خودکار محتوای صفحه وب را برای مشاهده بهینه در هر دستگاه قالب بندی می کند ، اما هنوز هم ملاحظات کلیدی برای طراحی CTA های(فراخوانی تماس) ایمیل برای استفاده کاربران تلفن همراه در ذهن وجود دارد:

CTA را در ابتدای پیام قرار دهید (هر کجایی که می توانید).

دکمه حداقل 44×44 پیکسل را طراحی کنید، تا به راحتی “قابل کلیک”باشند.

نامه های الکترونیکی باید برای آنچه که در صندوق ورودی تلفن همراه نمایش داده می شود بهینه سازی شود.

در آخر ، آن صفحات فرود را فراموش نکنید. اگر ایمیل شما برای تلفن همراه باشد ، اما کلیک از طریق آن به صفحه فرودی می رود که برای موبایل بهینه نشده است ، احتمالاً آن بازدید کننده ناامید و از صفحه خارج می گردد.

ایجاد یک صفحه فرود منحصر به فرد برای یک کمپین ایمیل ، راهی عالی برای بهینه سازی  جهت تلفن همراه است. یک صفحه فرود منحصر به فرد همچنین به شما امکان می دهد طیف وسیعی از معیارها را ایجاد کنید که به شما در نظارت بر موفقیت کمپین کمک خواهد کرد. در هنگام طراحی این صفحه فرود منحصر به فرد و دوستانه با موبایل ، چند نکته وجود دارد که باید در خاطر داشته باشید:

  • به یاد داشته باشید که خوانندگان از انگشتان خود برای انتخاب موارد استفاده می کنند. از دکمه های تصویری تاکیدی استفاده کنید و طرح را ساده نگه دارید.

  • فرم ها را در حداقل نگه دارید. هر چه تعداد فیلد کمتر باشد ، بهتر است.

  • اطمینان حاصل کنید که تصاویر شما برای دستگاههای مختلف از قابلیت تغییر سایز برخوردار هستند.

  • رسیدگی کنید که صفحه به صورت عمودی نیز به خوبی افقی به نظر می رسد.