ایمیل مارکتینگ یا ارسال پیامک را می توان  مقایسه ای مفهومی دانست که بر اساس نتیجه و میزان  بهره وری هریک در حوزه دیجیتال مارکتینگ انجام می شود. ارسال ایمیل با خصوصیت ها و گستردگی هایی که دارد در یک طرف و ارسال پیامک از سوی دیگر ، دو طرف این مقایسه هستند.

ایمیل مارکتینگ یکی از حوزه های پر کاربرد و اشنای دیجیتال مارکتینگ است اما ارسال پیام کوتاه هرگز در هیچ یک از حوزه های دیجیتال مارکتینگ مطرح نشده است. مقایسه ایمیل مارکتینگ با ارسال پیامک برای فعالیت در حوزه بازاریابی و یا حتی وفاداری مشتری می تواند شما را با انتخاب های متعدد و گسترده ای رو به رو کند.

 

ایمیل مارکتینگ یا ارسال پیامک :

برای  انتخاب ایمیل مارکتینگ یا ارسال پیامک، در ابتدا می بایست ویژگی ها و تفاوت های هریک را بدانیم تا بتوانیم تصمیم درستی بگیریم.

نوشتن متن هایی بدون محدودیت کاراکتر به همراه ارسال تصویر، یکی از ویژگی های بارز ارسال ایمیل محسوب می شود .

درست است که متن های طولانی به همراه ارسال تصویر در ایمیل می تواند گزینه عالی برای شما باشد اما نکته اصلی برای تبیلغات و فروش، توضیحات کوتاه؛ مفید و مختصر است. متن های طولانی حوصله سر بر و گاهی اضافه به نظر می رسد. یک شعار کوتاه می تواند بهتر از یک مقاله در ذهن ها باقی بماند.

اگر شما از ایمیل های شخصی خود اقدام به ارسال نمایید بیش از 20 گیرنده نمی توانید انتخاب کنید در غیر این صورت بلاک خواهید شد. در ارسال از طریق سامانه های ارسال ایمیل انبوه نیز علاوه بر محدودیت نوع ارسال ، ارسال های شما می بایست زمان بندی شده و با تعداد مشخص در هر ساعت انجام شود تا ایمیلتان بلاک نشود. بنابراین ارسال به تمام گیرندگان درهمان زمان صورت نمی گیرد.

تمام این موارد در حالی است که اگر از سامانه ارسال پیامک استفاده نمایید ارسال های شما در همان زمان انجام خواهد شد و محدودیتی در تعداد گیرندگان نخواهید داشت مگر آنکه خودتان برای ارسال پیامک زمان خاصی را در نظر بگیرید. البته ایمیل هایتان هرگز برای ارسال زمانبندی نخواهند شد.

امکان SPAM شدن ایمیل نیز موجب می شود تا ایمیل شما خوانده نشود اما پیامک ها تنها در یک قسمت قرار می گیرند و اگر ارسال پیامک به شماره گیرنده باز باشد می توان با درصد بالایی از دیده شدن و خوانده شدنش مطمئن بود. طبق گزارش اعلام شده از  بازاریابی دیجیتال در مراکز خرید و مال ها توسط شورای بین المللی مراکز خرید، بیش از ۹۰ درصد از پیام های متنی که به دست مخاطبان می رسد، توسط آنها خوانده می شود.

قابلیت های ارسال لینک و اعلام آدرس شبکه های اجتماعی و راه های تماس در هر دو حالت وجود دارد و نمی توان آن ها را دراین مقایسه جای داد. هوشمند بودن گوشی های همراه نیز می تواند در همان زمان شبکه اینترنت و مشاهده آدرس لینک ها را در اختیارتان قرار دهد.

اگر بخواهیم جمع بندی کلی برای انتخاب ایمیل مارکتینگ یا ارسال پیامک داشته باشیم شاید بهتر باشد امتیاز بالایی برای پیامک در تبلیغات در نظر بگیریم و برای ارسال توضیحات بیشتر یا کاتالوگ ها از ایمیل استفاده کنیم. این مقایسه ای است که برنده ندارد اما باعث می شود جایگاه مناسب استفاده از ایمیل مارکتینگ و سامانه پیام کوتاه بهتر مشخص شود.