پیام رسانی RCS

rich communication services)  RCS) به معنای خدمات ارتباطات غنی یک پروتکل جدید بین اپراتورهای مخابراتی و تلفن همراه است که برای جایگزینی پیام های SMS و MMS تنظیم شده است.پیام رسانی RCS یک پروتکل پیام رسانی با تعامل بالاست که از نظر عملکردی و برنامه های کاربردی به پیام رسان های فعلی شباهت دارد.

برخی از ویژگی های کلیدی آن متن های طولانی تر امکان پیوست کردن فایل های چند رسانه ای (عکس ویدیو و ….) چت گروهی، تماس های ویدیویی ، نشانگر در حال تایپ و خواندن پیام های رسیده است.

RCS برای اولین بار در سال 2007 معرفی گردید اما آنطور که انتظار می رفت اوج نگرفت در سال 2008 انجمن GSM ( بدنه تجارت جهانی اپراتور های شبکه تلفن همراه ) این پروژه را برعهده گرفت تا ادغام تدریجی آن را انجام دهد با اینحال تا سال 2016 اقدامی انجام نشد تا اینکه GSM مشخصات جهانی ( مجموعه استاندارهای لازم برای اجرای RCS بر روی دستگاه های تلفن همراه) را برای RCS ایجاد کرد.

از آن زمان توسعه RCS تقریبا رکود پیدا کره است زیرا این کار به حوزه اختیارات شبکه تلفن همراه واگذار شده است در اصل شبکه های تلفن همراه مسئولیت پشتیبانی و رسیدگی به پیام های RSC را به عهده داشتند اما در این مرحله فقط تعداد معدودی از آن ها به این امر عمل کردند. البته این را نمی گوییم که RCS توسط این شبکه ها پشتیبانی نمی شد در عوض توسط اکثر دستگا هها و نرم افزارهایی که به طور پیش فرض در پیام رسان سیستم عامل های اندروید موجود بودند به طور گسترده پشتیبانی میشد.

از انجاییکه پیامک و MMS هیچ نشانه ای از کند شدن را نشان نمی دهند و 97 درصد از دارندگان تلفن های هوشمند هنوز از پیام کوتاه برای ارسال پیام های متنی خود استفاده می کنند اجرا و پشتیبانی از RCS در حال حاضر به عنوان الویت پایین در نظر گرفته میشود.

به همین دلیل گوگل در سال 2019 تصمیم گرفت این موضوع را خود به دست بگیرد و امکان اجرای RCS در دستگاه های google/android را از طریق سرورهای خود به جای سرورهای شبکه تلفن همراه کند با اینحال اگر یک شبکه خاص از RCS پشتیبانی کند google به این شبکه اجازه می دهد تا از سرورهای خود برای انتقال پیام استفاده کند.

مشارکت گوگل این اجازه را می دهد تا پیام های RCS را در مقیاس وسیع تر به کار ببندد و سرانجام یک پلتفرم پیام رسانی جدید ، پیشرفته و همه جانبه را برای دستگاه های اندروید به ارمغان بیاورد که مدت هاست به دنبال ارتقاء برنامه پیام رسانی پیش فرض خود هستند.

RCS Chat  چیست ؟

RCS Chat یک پروفایل جهانی RCS است که توسط گوگل ساخته شده است نسخه خاص یک پیام رسان مبتنی بر اینترنت مشابه iMessage اپل یا پیام رسان فیسبوک ، واتس آپ و….. است. خوشبختانه چت برای کاربران اندرویدی مستقل نخواهد بود بلکه در عوض جایگزین برنامه پیام رسانی پیش فرض در دستگاهای اندروید خواهد بود لازم به ذکر است که RCS Chat فقط مخصوص دستگاه های اندروید است.

علاوه بر ویژگی هایی که در بالا گفتیم ، RCS Chat همچنین این توانایی را دارد که بگوید آیا این پیام از یک شماره تأیید شده ارسال گردیده می شود یا خیر. Google با جدیت با کسب کارها کار می کند تا ویژگی های مفیدتری را به چت اضافه کند تا یک ارتباط پیام رسانی دقیق تر را تجربه کنند. علاوه بر این ، بر خلاف برنامه پیام رسانی پیش فرض در حال حاضر ، چت RCS Google به جای اتصال سلولی کاملاً به اتصال داده متکی خواهد بود. این پلتفرم قابل حمل نیز هست ، به این معنی که می تواند در دستگاههای مختلف و بدون محدودیت کار کند. تنها ایراد فنی چت در حال حاضر این است که رمزگذاری end to end را مانند همتایان خود ارائه نمی دهد (به عنوان مثال iMessage). اگرچه پشتیبانی از RCS برای مدت طولانی گسترده نبوده است ، گوگل با موفقیت حمایت  55 اپراتور تلفن همراه ، 11 سازنده تلفن های هوشمند و مایکروسافت را برای پشتیبانی از چت به دست آورد.

Verizon RCS

حضور RCS با Verizon ( یک شرکت مخابراتی آمریکایی ) بسیار کند بوده است و فقط چند دستگاه انتخابی از RCS Chat پشتیبانی می کنند. Verizon RCS دقیقاً روی دو دستگاه Google راه اندازی شد: Google Pixel 3 و 3 XL. چند ماه بعد ، دو دستگاه دیگر با پشتیبانی RCS اضافه شدند: سامسونگ گلکسی S9 و S9 +. دستگاه های Google از سرورهای Jibe Google برای RCS استفاده می کنند ، در حالی که دستگاه های سامسونگ از سرورهای خود Verizon استفاده می کنند.

بزرگترین نقص با RCS Verizon این است که حتی اگر آنها از پروفایل جهانی استفاده کنند ، RCS بین حامل های مختلف از دستگاه های ذکر شده کار نمی کند. درعوض ، اگر پیام به دستگاهی ارسال شود كه حامل آن از RCS پشتیبانی نكرد ، پیامها به پیامك یا MMS برمی گردند. آیا Verizon از پیام RCS پشتیبانی می کند؟

آیا Verizon از پیام RCS پشتیبانی می کند؟

Verizon در واقع RCS پشتیبانی دارد. با این حال ، پیام RCS Verizon در حال حاضر بسیار محدود است و در دستگاه های تلفن همراه بسیار کم در دسترس است.

T-Mobile RCS

T-Mobile همواره در صدر پشتیبانی RCS بوده است. این شرکت علناً اعلام کرده است که متعهد به RCS Chat است و پشتیبانی آنها تاکنون به دستگاه های تلفن همراه زیر گسترش می یابد: گلکسی S8 ، S8 + ، S8 Active ، Note 8 ، Note 7 ، S7 و S7 Edge. آن ها برای گسترش پشتیبانی پیام رسانی T-Mobile RCS بر روی تلفن های جدیدتر در سال 2019 برنامه ریزی کرده اند.

AT&T RCS

AT&T نسخه پیام رسان RCS خود را دارد که با مشخصات جهانی که Google می خواهد مطابقت ندارد. اما AT&T ، دقیقاً مانند اکثر شرکتهای مخابراتی ، به آرامی به سمت یک بستر جدید حرکت می کند. هیچ دستگاه تلفن همراه خاصی که ویژگی AT&T RCS را داشته باشد وجود ندارد و این شرکت نیز سعی نکرده است تا آنها را شناسایی کند.

RCS Android

افزایش پیام هرگز قویترین خواسته Android نبوده است. چندین عامل در آن نقش دارند ، که مهمترین آنها این است که کاربران مدتهاست تجربه سرویس پیام متنی بهتری را در سرویس های شخص ثالث مانند واتس اپ یا مسنجر پیدا کرده اند. در حالی که اپل سیستم پیام رسانی پیشرفته خود را در iMessage توسعه داد ، اندروید بسیار از رقیب اصلی خود در این زمینه عقب افتاد. در اینجاست که RCS زود یا دیر جایگزین پیام کوتاه به عنوان کانال اصلی ارتباط متنی در دستگاه های Android می شود.

RCS در Android چیست؟

RCS جانشین ارسالی پیام کوتاه بر روی دستگاههای Android است و سیستم عامل پیام رسانی پیشرفته در سیستم عامل Android است که بسیار شبیه به معادل iMessage اپل است. پیام رسانی RCS در Android ، آن تجربه پیام کوتاه غنی از ویژگی را به برنامه پیام پیش فرض Android که کاربران مدتهاست به دنبال آن هستند و معمولاً در خدمات شخص ثالث یافته اند، به ارمغان می آورد. تصویب نمایه جهانی ، پیام رسانی Android RCS را در تمام دستگاههای تلفن همراه که سیستم عامل Google متعلق به آن هستند ، فعال می کند. با این حال ، این دستگاه بین دستگاه های اندرویدی و آیفون کراس پلتفرم کار نخواهد کرد ، زیرا تلفن های اپل از پشتیبانی RCS برخوردار نیستند (هرچند که انتظار می رود به زودی تغییر کند).