سامانه الکترونیکی صیاد

سامانه الکترونیکی صیاد موسوم به سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی چک، توسط بانک مرکزی ایجاد شده و صدور چک را یکپارچه نموده است. پیش از سامانه صیاد، هر بانک دسته چک مربوط به خود را ارائه می کرد و چک ها وابسته به همان بانک بودند. وابستگی هر چک به بانک صادر کننده و نیز بالارفتن آمار چک های برگشتی و از دست رفتن اعتبار چک ها؛ موجب شد بانک مرکزی اقدام به ارائه سامانه یکپارچه نماید. سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی چک که در سال 1396 رونمایی شد دارای مزیت های زیر می باشد :

متمرکز سازی درخواست دریافت دسته چک

اعتبار سنجی صاحب امضا و صاحب حساب

عدم ارائه دسته چک به افراد بد سابقه و یا فاقد صلاحیت

ایجاد شناسه منحصر و یکتا برای هر چک ( جهت استعلام چک )

یکپارچه سازی امنیت چک و مولفه های امنیتی

عدم وابستگی چک ها به بانک و یکپارچه سازی تمام چک ها در سامانه

عدم وابستگی چک ها برای وصول به شعبات بانک

 

سامانه الکترونیکی صیاد :

با راه اندازی سامانه صیاد در انتهای نیمه سال 1396، بانک ها به سامانه صیاد متصل شده و روند صدور دسته چک به صورت آنلاین و یکپارچه صورت گرفت. قرارگیری آنلاین و در دسترس چک ها؛ امکان ارزیابی پیشینه صاحب دسته چک و اعتبار چک کشیده شده را به راحتی میسر می کند.

اندازه و فرمت چک ها به صورت یکسان شده و اطلاعات صاحب چک جهت جلوگیری از سو استفاده در بالای چک ها چاپ شده است. این شناسه های یکتا امکان اعتبار چک و صادر کننده چک را به صورت آنی شناسایی می نمایید. بنابراین اگر چک برگشت خورده باشد شما می توانید از اعتبار صاحب چک باخبر شوید و همین روند می تواند نقش موثری را در کاهش آمار چک  بلامحل داشته باشد.

بانک مرکزی نیز سامانه استعلام چک را از طریق پیامک راه اندازی نموده است و با ارسال شناسه منحصر به فرد، اعتبارسنجی انجام می شود. مقاله بعدی به راهکار استعلام چک از طریق پیامک می پردازد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علیرضا 1400/03/20 پاسخ

    واقعا سامانه مزخرفیه…. چند ساعت چکم آمادست ولی تایید نمیشه چون مثل همیشه سیستم قطعه

مشاهده نظرات
ورود / ثبت نام مشاوره رایگان