دلیل غیر فعال شدن خط خدماتی هرچه که باشد با توجه به اهمیت ارسال هایی که با آن انجام می شود، در اولین بازخورد موجب شکایت و دلخوری صاحب خط خواهد بود. خط خدماتی اصطلاحا به خط اختصاصی اطلاق می شود که با ارائه تعهدات و شرایط ویژه به اپراتور مربوط به همان خط توانسته است تا اجازه ارسال پیامک را به شماره هایی که دریافت پیام کوتاه تبلیغاتی رابسته اند؛ داشته باشد.

یکی از ملزومات و مقررات استفاده از خط اختصاصی در سیستم ها، سامانه ها و نرم افزارها، ارسال پیامک اطلاع رسانی و یا آموزشی به مخاطبین و کاربران است و اهمیت این موضوع باعث می شود تا نتوان حتی ارسال یک پیامک را از دست داد.

پس از طی روندی که از سمت اپراتور مربوط به خط اختصاصی گذاشته می شود اگر خط خدماتی شود از همان زمان می توان پیام های حاوی اطلاع رسانی را به مشتریان ارسال نمود ولی در این بین ممکن است خدماتی شدن خط اختصاصی غیرفعال شود و مجددا امکان ارسال پیامک کوتاه به شماره هایی که دریافت پیامک تبلیغاتی خود را مسدود نموده اند و یا اصطلاحا در بلک لیست ” لیست سیاه ” قرار دارند؛ انجام نشود.

در ادامه به سه دلیل غیر فعال شدن خط خدماتی اشاره می شود تا با بررسی هریک متوجه علت خروج خط خدماتی از لیست سفید شوید:

 

دلیل غیر فعال شدن خط خدماتی :

دلیل غیر فعال شدن خط خدماتی

 

  • دستور مراجع قانونی

مراجع قانون گذار در زمینه ارسال پیامک و خدماتی سازی خطوط  می توانند با ابلاغیه خود حتی تمام خطوط خدماتی شده را ( چه برای ارگان های دولتی باشد و چه خصوصی ) به حالت تبلیغاتی بازگردانند. در چنین شرایطی بدون اطلاع پیدا کردن سامانه های ارسال پیامک کوتاه و با بررسی ارسال های انجام نشده می توان پی به این موضوع برد. البته بهتر است به این موضوع اشاره شود که هرگاه میزان نارضایتی عموم کاربران از دریافت پیام ها ” حتی پیام های اطلاع رسانی ” بالا باشد خطوط از طرف مراجع قانون گذار در این زمینه به حالت تبلیغاتی بازخواهند گشت.

 

  • تخلف از تعهد

در زمان درخواست خدماتی سازی خطوط می بایست حتما به همراه مدارک مورد نیاز و شرایط لازم جهت درخواست، یک فرم تعهد نامه نیز به اپراتور مربوط به خط ارسال گردد. در آن تعهدنامه ، شرکت درخواست دهنده متعهد می شود که چه نوع پیامک هایی را به چه کسانی و در چه شرایطی ارسال نماید و البته می بایست لیست مشترکین خود را نیز اعلام نمایید. از همان لحظه تعهد و خدماتی سازی خط ارسال های خط خدماتی به صورت هوشمند کنترل می شود و اگر محتوای تبلیغاتی داشته باشد و یا خارج از متن تعهد داده شده باشد و یا خارج از موارد ضمانت داده شده مورد استفاده قرار گیرد بدون اطلاع شخص صاحب خط؛ امکان ارسال خدماتی از خط برداشته شده و هرگز به شرکت مربوطه اجازه خدماتی سازی خط اختصاصی داده نخواهد شد.

 

  • شکایت دریافت کننده

در هر زمان که شخصی از دریافت پیامک خدماتی و اطلاع رسانی ناراضی باشد و هیچ راهی برای عدم دریافت آن نداشته باشد به هر کدام از مراجع مربوطه  شکایت نماید، بلافاصله اقدامات لازم جهت خروج خط خدماتی از لیست سفید؛ صورت می گیرد. گاهی بابت شکایت های منطقی کاربران از دریافت پیامک های اطلاع رسانی موجب می شود تا حتی با ارائه دلایل مبنی بر اشتراک فرد خط خدماتی از وضعیت خود خارج شود.