استعلام مالکین سامانه پیامک

ممکن است در روزهای اخیر پیامکی مبنی بر ثبت شماره کد ملیتان برای شماره سامانه پیامکی را دریافت نموده باشید.  شاید در ابتدا آشنایی نداشته باشید که این پیامک از چه نهادی ارسال شده است و یا دلیل ارسال آن چه بوده است؟ دانشنامه پیشرو دلیل ارسال و چرایی ارسال این پیامک را به شما توضیح خواهد داد.

شاید شما هم یکی از گیرندگان متن زیر بوده باشید :

 ” مشترک گرامی در تاریخ 1399/7/14 یک عدد سرویس تامین کننده محتوا به شماره 98300021000000 با کد ملی شما در اپراتور رایتل ثبت گردیده است. در صورت وجود مغایرت به اپراتور مذکور مراجعه فرمایید. “

ممکن است همه متن را دریافت کرده باشید اما به جای نوشتن اپراتور رایتل، نام اپراتور ایرانسل قید شده باشد.

اگر به شماره فرستنده دقت کنید عبارت www.cra.ir به جای شماره فرستنده درج  شده است. CRA مخفف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی  می باشد.

سازمان تنظیم مقررات متولی ارسال این پیامک ها برخی گیرندگان است که دارای سامانه پیامک هستند. اگر شما هم در سامانه ارسال پیامک انبوه ثبت نام نموده باشید و یا از خدمات پنل های پیامکی برای ارسال پیامک تبلیغاتی استفاده نموده باشید، حتماً با مفهوم خط اختصاصی آشنا هستید.

خطوط اختصاصی از اپراتورهای 1000،3000،5000،021 تهیه می‌شوند تا با ارقام متفاوت، کار ارسال و دریافت پیامک تبلیغاتی را در سامانه های پیامکی انجام دهد.

هرگاه شما به صورت اختصاصی خطی را در سامانه پیامکی تهیه کنید مسئولیت ارسال ها بر عهده شما خواهد بود. ممکن است در سامانه‌های پیام دهی خط اختصاصی را خریداری کنید و یا خطی را به صورت هدیه در اختیار شما قرار بدهند. در حالت فرقی ندارد که شما بابت خط هزینه پرداخت کرده باشید یا خیر. اگر خط اختصاصی به نام شما ثبت شود مسئولیت ارسال و نیز مالکیت خط به نام شما ثبت می شود.

جهت فعال سازی خط اختصاصی ( ارسال و هم چنین دریافت پیامک ) نیاز است تا خط اختصاصی شما با توجه به نوع شماره خط در اپراتور مربوط به خود خط احراز هویت شود.

جهت احراز هویت خط اختصاصی، تمام اطلاعات شما مانند نام، نام خانوادگی، آدرس، کد ملی، تاریخ تولد و…. در اپراتور ثبت می شود.

اگر تمام اطلاعات صحیح باشد، خط شما احراز هویت می شود و می توانید اقدام به ارسال پیام کوتاه انبوه و یا ارسال پیامک تبلیغاتی نمایید.

احراز هویت ثبت شده در اپراتور جهت یکپارچه سازی و استعلام مالکین شماره های پیامکی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات نیز ثبت می شود . البته این سازمان به عنوان نهاد مرجع تصمیم گیری در حوزه سامانه های پیامکی است و اطلاعات مالکین شماره ها جهت پیگیری و مشاهده روند ارسال ها در اخیارشان قرار می گیرد.

به صورت دوره ای تمام اطلاعات مالکین خطوط در دسته بندی های مختلف در سامانه احراز هویت cra ثبت می شود.

ممکن است شما خط را دو سال قبل، یک سال قبل و یا چند ماه پیش تهیه نموده باشید. هر زمان لیست خطوط در این سامانه وارد شود، برای صاحب خط پیامکی که در بالا اشاره شده است ارسال می شود.

حال ممکن است این سوال ایجاد شود که چرا نام اپراتوری مانند رایتل و یا ایرانسل در متن قرار داده شده است؟

 

با توجه به اینکه مالکیت شماره های اختصاصی در سامانه ثبت می شود، به صورت دوره ای مالکین خطوط در سامانه اصلی ثبت می شوند و بر اساس کد ملی هویت افراد و نام و اطلاعات داده شده کنترل می شود.

با توجه به دستورالعمل جدید سازمان تنظیمات مقررات و ارتباطات رادیویی، به شماره موبایل افرادی که به عنوان مالک در سامانه معرفی شده اند پیامک اطلاع رسانی فرستاده میشود تا در جریان باشند که در سامانه پیامکی کدام خط به نامشان ثبت شده است.

ارسال پیامک اطلاع رسانی به شماره موبایل افرادی است که بر اساس کد ملیشان سیم کارت ثبت شده است. اگر شما شماره ایرانسل هم داشته باشید، اطلاعات شما در سامانه اطلاعات ایرانسل مربوط به سازمان تنظیم مقررات ثبت می شود ودر پیامک ارسالی کد ملی شما، شماره خط اختصاصی سامانه پیامکی و نام اپراتور سیم کارتتان درج می شود.

 

اگر شما دارای سیم کارت رایتل هم باشید مجددا پیامکی بابت ثبت اطلاعات شما در سامانه رایتل نیز ارسال می شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علی 1400/06/10 پاسخ

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم این شماره 02000310 از چه سامانه ای است ، ممنون از زحمات شما

    • 1400/06/23 پاسخ

      سلام و درود بر شما
      لطفا با سازمان تنظیم مقررات تماس بگیرید براتون پیگیری میکنند
      ۰۹۶۳۶۹

مشاهده نظرات
ورود / ثبت نام مشاوره رایگان