ارسال و دریافت پیامک در کنار کارایی و پیشرفت گاهی اوقات موجبات دردسر زیادی را فراهم کرده است. متاسفانه بسیاری از افراد سودجو از سادگی و ناآگاهی برخی از افراد سواستفاده می‌کنند و از طریق راه‌های متفاوت اقدام به کلاهبرداری می کنند. کلاهبرداری های پیامکی نیز ازین قاعده مستثنا نیستند و گاهی اوقات مشاهده شده است که برخی از افراد قربانی شده اند. شناخت پیامک کلاهبرداری به شما کمک می‌کند تا مورد سواستفاده این افراد قرار نگیرید.

روش‌هایی برای شناخت پیامک کلاهبرداری

در دسترس بودن پیامک و امکان ارسال متن به تمام افراد بستری لازم را برای ارسال پیامک‌های مختلف فراهم می کند و شما می‌بایست با آگاهی کامل درباره آن ها رفتار نمایید. برخی از پیامک ها و یا محتواهای ارسالی را اگر بشناسید متوجه خواهید شد که لازم نیست به آن توجه کنید.

برای مثال به پیامک‌هایی که خبر برنده شدن را به شما می‌دهد اصلا توجهی نداشته باشید. وجود عبارت‌های” تبریک ! شما برنده شدید “ و یا متن‌هایی که نمایش دهد شما قرار است جایزه‌ای دریافت نمایید به شما هشدار می‌دهد که نباید به آن توجه کنید.

به صورت کلی افراد سودجو می‌دانند عبارت‌های برنده شدن و یا دریافت جایزه هیجان انگیز است و ممکن است گیرنده توجهی به متن و واقعیت آن نداشته باشد.

از طرفی ممکن است برای اعتبار دادن به این دسته از متن‌ها از نام ارگان‌های دولتی و یا برندهای معتبر و شناخته شده استفاده شود. هرگز برای برای دریافت جایزه قلابی نیز به پای دستگاه عابر بانک نروید و هرکاری که به شما گفته می‌شود را انجام ندهید. گاهی اوقات با تغییر زبان دستگاه و یا فشار دکمه تایید پرداخت اصلا متوجه نمی‌شوید که چه زمانی و چه مبلغی را به چه فردی واریز نموده اید.

ممکن است حتی در متن های برنده شدن به شما گفته شود شماره کارت خود را با همراه رمز اعلام نمایید و یا برای دریافت جایزه باید هزینه پرداخت کنید و یا هزینه پست را شما بپردازید.

چند نمونه متن پیامک کلاهبرداری

توجه کنید اگر شما واقعا در جایی و یا شرکتی برنده شده باشید، روش اطلاع رسانی به شما متفاوت است.  البته که اگر شما برنده شده باشید شما باید هزینه و یا خدماتی را دریافت کنید نه اینکه هزینه ای پرداخت نمایید!

برای آشنایی و شناخت پیامک کلاهبرداری شاید بهتر باشد چند نمونه متن که کلاهبرداری می‌باشد را بررسی کنیم:

  • مشتری گرامی شما در طرح X اپراتور ایرانسل برنده شدید. برای دریافت جایزه خود با شماره 09123456789 تماس حاصل نمایید.
  • مشتری گرامی شما برنده طرح پاییزه شدید. برای دریافت هدیه خود شماره کارت خود را به همراه رمز خود ارسال نمایید.
  • مشترک عزیز برای دریافت شارژ هدیه وارد لینک زیر شوید !
  • شماره برنده قرعه کشی محصولات X شدید. با ارسال کارت و شماره حساب خود و رمز آن می توانید جایزه خود را دریافت نمایید.

همواره به این موضوع توجه کنید که شما مشترک هر اپراتوری ( همراه اول و یا ایرانسل ) که باشید پیام‌های مربوط به ورود به طرح مکالمه و یا اینترنت و … از طریق همان اپراتور و با نام آن‌ها به شماره شما ارسال می‌شود و هیچ ارسالی از طریق شماره موبایل نمی‌باشد.

برخی از پیامک‌هایی که نباید به آن ها توجه کنید در متن ارسالی لینک پرداخت دارند. همانطور که خدمتتان اعلام شد زمانی که شما برنده شده باشید باید وجه و یا کالایی که برنده شده‌اید را دریافت کنید نه اینکه هزینه پرداخت نمایید.

برخی از متن‌ها ممکن است به گونه‌ای باشد که با پرداخت هزینه‌ای کم بتوانید خدمات بیشتری دریافت نمایید!

مثلا ممکن است پیامکی دریافت کنید که با پرداخت 1000 تومان می‌توانید بسته 5 گیگ اینترنت دریافت کنید و با ورود به آن آدرس که به ظاهر درگاه بانکی است، تمام اطلاعات خود را وارد نموده و بدون هیچ زحمتی آن را در اختیار کلاهبرداران قرار دهید.

در مقالات قبلی به صورت کامل درباره‌ی کلاهبرداری پیامکی توضیح داده‌ایم. دقت کنید برخی از سایت‌ها مانند دیوار، شیپور و … که خدمات رایگان دارند هرگز پیامکی ارسال نخواهند نمود که باید مبلغی پرداخت شود تا آگهی نمایش داده شود. دقت کنید برخی از کلاهبرداری‌ها از طریق واریزهای آنلاین انجام می شود. اگر آشنایی کافی با سایت و یا محیط اینترنت ندارید تا جای ممکن واریز آنلاین انجام ندهید.

همچنین دقت کنید و به یاد داشته باشید که اگر از هر سایت و یا برندی برنده شده باشید، در سایت های رسمی آن ها نام شما قرار داده می‌شود و طبق سلسه مراتب خاص همان سازمان برای ارسال جایزه روند طی می‌شود.