بعضی‌ها افراد با ایده‌ای جدید و جذب سرمایه‌گذار، کسب‎وکاری راه‌اندازی می‌کنند و به‌فکر کسب درآمد و رشد سریع هستند، برخی دیگر، کسب‌وکاری نوآورانه برای کمک به جامعه شروع می‌کنند؛ هر دو مسیر، نوعی استارتاپ محسوب می‌شود. در واقع استارتاپ نوعی کسب‌وکار جدید با فکری تازه است که می‌خواهد بازار را متحول کند. برخلاف شغل‌های معمولی که بیشتر برای کسب درآمد راه‌اندازی می‌شوند، استارتاپ‌ها ریسک بیشتری دارند و نگاهشان رو به آینده است. در این مقاله توضیح می‌دهیم که استارتاپ چیست، چه انواعی دارد و تفاوت آن را با شغل‌های معمولی بررسی می‌کنیم. اگر به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار هستید، ادامه این مقاله برای شماست.

استارتاپ چیست؟ شرکت‌هایی جدید با ایده‌های نوآورانه

استارتاپ‌ها شرکت‌هایی نوپا با ایده‌های نوآورانه و جدید هستند که هدف اصلی آن‌ها رشد سریع در مدت‌زمانی کوتاه است. استارتاپ‌ها معمولا محصول یا خدماتی جدید دارند و می‌خواهند مشکلی خاص در جامعه را حل کنند. برای مثال، شرکت Uber فقط سرویس حمل‌ونقل اینترنتی نبود، بلکه این شرکت می‌خواست تغییری اساسی در نحوه جابه‌جایی شهری ایجاد کند. به‌طورکلی استارتاپ‌ها ویژگی‌های زیر را دارند:

  • استارت‌آپ‌ها با فکر و ایده‌ای جدید راه‌اندازی می‌شوند.
  • موفقیت استارتاپ‌ها به استقبال مردم از ایده آن‌ها بستگی دارد.
  • استارتاپ‌ها برای جذب مخاطب از فناوری‌ها، ابزارها و تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند و به‌سراغ روش‌های بازاریابی قدیمی نمی‌روند.
  • استارتاپ‌ها معمولا با منابع مالی کم شروع به کار می‌کنند و تیمی کوچک دارند.

برخلاف کسب‌وکارهای سنتی که با هدف درآمدزایی راه‌اندازی می‌شوند، استارتاپ‌ها به دنبال تحول بازار هستند ولی در صورت موفقیت می‌توانند به شرکت‌های بزرگی مثل Google یا Amazon تبدیل شوند. برای رسیدن به چنین موفقیتی، فقط داشتن ایده‌ای خلاقانه کافی نیست؛ شما به‌عنوان بنیان‌گذار کسب‌وکار، باید با روش‌های تامین سرمایه و انواع بازاریابی مثل تبلیغات پیامکی و افیلیت مارکتینگ آشنا باشید تا خدمات و محصولات خود را به مخاطبان معرفی کنید.

استارتاپ کسب‌وکاری جدید با ایده‌های نوآورانه

تفاوت استارتاپ با کسب‌وکارهای معمولی در نوع هدف و ایده اولیه

بااین‌که هدف استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای معمولی، عرضه محصول یا ارائه خدمات به بازار است، اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. استارتاپ با ایده‌ای جدید شروع می‌شود و می‌خواهد تغییری بزرگ در بازار ایجاد کند، خیلی سریع رشد می‌کند و معمولا به پول و حمایت بیرون از مجموعه نیاز دارد، چون ایده‌اش نوآورانه است و ریسک بالایی دارد.

در مقابل، کسب‌وکار‌های معمولی با روش‌هایی راه‌اندازی می‌شوند که قبلا جواب داده‌اند. این نوع کسب‌وکارها آهسته‌تر رشد می‌کنند و بیشتر به‌دنبال درآمد ثابت هستند. بنیان‌گذاران کسب‌وکارهای معمولی از سرمایه خودشان برای شروع کار استفاده می‌کنند. با‌این‌حال هم شغل‌های معمولی و هم استارت‌آپ‌های جدید باید از ابزارهای بازاریابی موثر مانند سامانه پیامکی استفاده کنند. در ادامه به شما می‌گوییم که تفاوت کسب‌وکار معمولی با استارتاپ چیست.

نقطه تفاوت استارتاپ کسب‌وکار معمولی
هدف اصلی می‌خواهد با ایده‌ای جدید، خیلی سریع رشد کند. می‌خواهد درآمد ثابت داشته باشد و زندگی بنیان‌گذار آن را را تأمین کند.
نوع ایده ایده جدید و خلاقانه که قبلا نبوده است یا حالا با سبکی متفاوت اجرا می‌شود. ایده‌های تکراری مثل نانوایی یا سوپرمارکت
رشد خیلی سریع آهسته
ریسک و احتمال شکست ریسک بسیار بالایی دارد و شاید مردم از آن استقبال نکنند. ریسک کمتری دارد، چون ایده آن تکراری است.
سرمایه و پول اولیه بیشتر سرمایه اولیه را از سرمایه‌گذاران می‌گیرد. معمولا با پول صاحب کسب‌وکار یا وام راه‌اندازی می‌شود.
تمرکز روی نوآوری خیلی بالا، استارتاپ‌ها می‌خواهند محصولی جدید بسازند یا خدمات قدیمی را با شکلی تازه ارائه بدهند. همان کارهای رایج قدیمی را انجام می‌دهند.
زمان‌بندی برای نتیجه در مدتی کوتاه (چند سال) تکلیفش مشخص می‌شود؛ یا شکست می‌خورد یا بسیار موفق می‌شود. سال‌ها به‌آرامی رشد می‌کند.

یکی از تفاوت‌های مهم بین استارتاپ و کسب‌وکار سنتی، نگاه آن‌ها به رشد است. هدف استارت‌آپ از همان ابتدا، رشد خیلی سریع است، حتی اگر کار خود را با تیمی کوچک و سرمایه محدود آغاز کند. معمولا استارتاپ‌ها می‌خواهند کسب‌و‌کار خود را بین‌المللی کنند؛ اما شغل‌های سنتی نیازی به این کار نمی‌بینند و در همان محدوده محل فعالیتشان رشد می‌کنند.

فضای کاری استارتاپ‌ها معمولا آزادانه‌تر، انعطاف‌پذیرتر و خلاقانه‌تر است، ولی شغل‌های سنتی محیطی رسمی دارند و همه چیز طبق قوانین و مراحلی مشخص پیش می‌رود. بااین‌حال هر دو نوع شغل از ابزارهای ساده ولی موثر مانند ارسال پیامک مشاغل استفاده می‌کنند. با این سرویس با انتخاب گروه‌های شغلی و صنفی مختلف، پیام‌ها فقط برای افراد علاقه‌مند به خدمات یا محصولات شما فرستاده می‌شوند.

نگاه به رشد یکی از تفاوت‌های استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای سنتی

معرفی انواع استارتاپ‌ها؛ از مقیاس‌پذیر تا اجتماعی

همه استارتاپ‌ها مثل هم نیستند. بعضی از آن‌ها می‌خواهند خیلی سریع رشد کنند و بزرگ شوند، بعضی از کسب‌وکارهای نوآفرین فقط به‌ دلیل علاقه‌ شخصی راه‌اندازی می‌شوند و هدفشان کسب درآمد کم است. گروهی از شرکت‌های خلاقانه هم می‌خواهند با ایده خود به جامعه کمک کنند و تاثیر مثبتی در دنیا بگذارند. به‌طورکلی استارتاپ‌ها به ۶ نوع تقسیم می‌شوند: استارتاپ مقیاس‌پذیر، کوچک، سبک زندگی، قابل‌خرید، بزرگ و اجتماعی. در ادامه هرکدام را به شما معرفی می‌کنیم.

 استارتاپ مقیاس‌پذیر؛ کسب‌وکارهایی با هدف رشد سریع در حوزه فناوری

استارتاپ‌های مقیاس‌پذیر (Scalable Startup) از همان ابتدا با هدف رشد سریع راه‌اندازی می‌شوند و معمولا ایده‌ای نوآورانه در حوزه فناوری دارند. سرمایه‌گذاران به این استارتاپ‌ها علاقه دارند و معمولا در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، چون اگر موفق شوند، سود فراوانی به‌دست می‌آورند.

شرکت‌هایی مثل Uber، Google و Facebook از استارتاپ‌های مقیاس‌پذیر بودند. برای موفقیت در این مسیر، داشتن تیمی قوی، جذب سرمایه و آشنایی با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ (مانند ابزارهای سئو، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و طراحی گرافیکی) بسیار مهم است.

راه‌اندازی استارتاپ مقیاس‌پذیر با هدف رشد سریع در حوزه فناوری

استارتاپ کوچک؛ کسب‌وکاری با سرمایه کم و نگاهی رو به آینده

اگر به فکر راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم هستید، استارتاپ‌های کوچک (Small Business Startup) انتخاب‌هایی مناسب هستند. در این نوع کسب‌وکار، فردی با سرمایه و تلاش خودش شغلی راه می‌اندازد تا زندگی‌اش را تامین کند. نباید استارتاپ‌های کوچک را با کسب‌وکارهای معمولی اشتباه بگیرید؛ شرکت‌های نوآورانه از کاری ساده شروع می‌شوند، ولی آن‌ها به دنبال رشد، بهتر شدن یا آنلاین شدن هستند. یعنی بااین‌که مثل کسب‌وکارهای سنتی شروع می‌شوند، اما نگاهشان رو به آینده است. در مقابل، کسب‌وکارهای معمولی بیشتر برای داشتن درآمد ثابت راه‌اندازی می‌شوند و معمولا علاقه‌ای به رشد ندارند.

مثلا تصور کنید دو نفر به فکر راه‌اندازی کیک‌فروشی هستند؛ نفر اول مغازه‌ای در محله باز می‌کند، کیک‌های معمولی می‌پزد و آن‌ها را به مشتری‌های محلی می‌فروشد، نه صفحه اینستاگرام دارد، نه سایت، نه برنامه‌ای برای رشد. نفر دوم در خانه کیک‌های خاص می‌پزد، اسم برند انتخاب می‌کند، عکس‌های حرفه‌ای از محصولاتش می‌گیرد و آن‌ها را در اینستاگرام می‌گذارد. سفارش‌ها را آنلاین می‌گیرد و به فکر راه‌اندازی وب‌سایت است. او تلاش می‌کند از کاری کوچک، برندی حرفه‌ای بسازد، این یعنی استارتاپ کوچک.

استارتاپ کوچک با سرمایه کم و هدف رشد 

 استارتاپ قابل‌خرید؛ کسب‌وکاری با هدف فروش به شرکت‌های بزرگ‌تر

استارتاپ‌های قابل‌خرید (Buyable Startup) از اول با هدف فروش به شرکت‌های بزرگ‌تر راه‌اندازی می‌شوند و معمولا در زمینه تکنولوژی، ساخت اپلیکیشن یا نرم‌افزار فعالیت دارند. هدف اصلی استارتاپ‌های قابل‌خرید ماندن طولانی‌مدت در بازار نیست، بلکه می‌خواهند محصولی خوب بسازند و آن را به قیمتی مناسب به شرکت‌های بزرگ بفروشند. یک نمونه معروف این نوع استارتاپ، اینستاگرام است که بعد از رشد، توسط فیس‌بوک خریداری شد.

 استارتاپ سبک زندگی؛ شغلی هماهنگ با علایق شخصی

ایده‌ استارتاپ سبک زندگی (Lifestyle Startup) بر پایه علاقه و سرگرمی‌های شخصی شکل می‌گیرد. کسی که عاشق موسیقی است، آموزش آنلاین راه می‌اندازد یا فردی که به سفر علاقه دارد، بلاگر سفر می‌شود. همچنین کسی که به مد علاقه دارد، با راه اندازی آنلاین شاپ، از علاقه خود کسب‌وکاری جدید می‌سازد. استارتاپ سبک زندگی برای کسانی مناسب است که می‌خواهند از کار خود لذت ببرند و شغلی هماهنگ با سبک زندگیشان داشته باشند.

شروع استارتاپ سبک زندگی براساس علاقه و سرگرمی شخصی

استارتاپ شرکت‌های بزرگ؛ کسب‌وکاری با پشتوانه مالی قوی در دل شرکت‌های قدیمی

گاهی شرکت‌های بزرگ برای این‌که عقب نمانند، تیمی جدا تشکیل می‌دهند تا محصولات یا خدمات جدید بسازند. درواقع استارتاپ‌های شرکت‌های بزرگ (Large Company Startup) در دل کمپانی‌های قدیمی‌تر و معروف‎تر راه‌اندازی می‌شوند.

برای مثال، شرکت Apple زمانی فقط کامپیوتر می‌فروخت؛ اما حالا سرویس‌هایی مثل Apple Music و Apple TV دارد. این نوع استارتاپ‌ها با پشتوانه مالی قوی راه می‌افتند؛ اما همچنان برای تبلیغ و ارتباط با مخاطبان از روش‌های تبلیغاتی نوین مانند خط خدماتی پیامک استفاده می‌‌‌کنند. با این خطوط، حتی اگر مخاطب پیامک‌های تبلیغاتی خود را مسدود کرده باشد، باز هم پیامک شما به دست او می‌رسد.

استارتاپ اجتماعی؛ کمک به جامعه در کنار کسب درآمد

هدف استارتاپ اجتماعی (Social Startup) فقط سود نیست، این استارت‌آپ‌ها  به‌دنبال حل مشکلی اجتماعی یا ایجاد تغییری مثبت در جامعه هستند. برخی از آن‌ها فقط برای کمک به دیگران کار می‌کنند، بعضی دیگر می‌خواهند در کنار کمک به جامعه، درآمد هم داشته باشند. مثلا Code.org استارتاپی آموزشی است که به کودکان برنامه‌نویسی یاد می‌دهد. این نوع شرکت‌های نوآورانه مناسب کسانی هستند که می‌خواهند با کارشان به جامعه کمک کنند.

کمک به مردم هدف راه‌اندازی استارتاپ اجتماعی 

استفاده از پنل‌های اس‌ام‌اس برای تبلیغ کسب‎وکارهای معمولی و استارت‌آپ‌ها

در این مقاله به شما گفتیم که استارتاپ چیست؛ در واقع استارت‌آپ، کسب‌وکاری جدید با ایده‌ای تازه است که می‌خواهد با روش‌های نوآورانه، در کنار حل مشکلات مردم جامعه، خیلی سریع رشد کند. همچنین استارتاپ‌ها با کسب‌وکارهای معمولی فرق دارند؛ شغل‌های سنتی بیشتر به‌دنبال درآمد هستند و خیلی آرام پیشرفت می‌کنند، ولی استارتاپ‌ها می‌خواهند محصولات یا خدمات نوآورانه ارائه بدهند و بازار را متحول کنند. بااین‌حال اگر استارتاپی کوچک برنامه‌ریزی داشته باشد و از ابزارهای تبلیغاتی خوب استفاده کند، موفق می‌شود.

چه استارتاپ داشته باشید و چه شغلی سنتی، باید تبلیغ کنید تا مخاطبان شما را بشناسند؛ یکی از بهترین راه‌ها برای این کار، فرستادن پیامک تبلیغاتی است. سامانه SMS.ir بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت در حوزه ارسال پیامک تبلیغاتی دارد. با استفاده از خدمات متنوع این سامانه با هزینه کم، خیلی راحت و فقط با چند کلیک، پیام‌های تبلیغاتی یا اطلاع‌رسانی خود را به تعداد بالایی از مخاطبان خود بفرستید. اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان بیشتر دیده شود، سامانه SMS.ir به شما کمک می‌کند.