اگر بعد از خرید محصول پیامکی با این مضمون: «در صورت خرید مجدد، ۱۰٪ تخفیف داری!» برای مشتریان خود بفرستید، یعنی از تکنیک ریتنشن مارکتینگ استفاده کرده‌اید. بازاریابی بازگشتی به‌معنای استفاده از تکنیک‌های مخصوص برای حفظ مشتریان فعلی و تشویق آن‌ها به خرید مجدد است. این تکنیک بر این موضوع تمرکز دارد که همیشه به دنبال مشتری جدید نباشید و سعی کنید مخاطبان فعلی را راضی نگه دارید و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. برای اجرای ریتنشن مارکتینگ، ابزارها و کانال‌های مختلفی وجود دارد؛ از ایمیل و پیامک گرفته تا شبکه‌های اجتماعی. همچنین استراتژی‌های متنوعی هم برای نگه‌داشتن مشتریان فعلی وجود دارد که باعث رشد چشمگیر کسب‌وکار شما می‌شود. در ادامه با همه‌ این روش‌ها، ابزارها و نکته‌های کلیدی ریتنشن مارکتینگ آشنا می‌شوید.

ریتنشن مارکتینگ؛ مجموعه‌ای از استراتژی‌ها برای حفظ مشتریان فعلی

ریتنشن مارکتینگ (بازاریابی برگشتی) به مجموعه‌ای از روش‌ها و استراتژی‌ها گفته می‌شود که هدف آن‌ها حفظ مشتریان فعلی و تبدیل آن‌ها به خریداران وفادار است. برخلاف بازاریابی جذب (که روی جذب مشتریان جدید تمرکز دارد) در ریتنشن مارکتینگ شما باید رابطه خود را با مشتری فعلی تقویت کنید تا دوباره از شما خرید کند. برای این کار باید با تکنیک های فروش موفق مانند فروش راه‌حل محور و اسپین آشنا باشید. برای مثال، وقتی فروشگاهی برای مشتریان قدیمی خود پیامکی با کد تخفیف می‌فرستد یا ایمیل خوش‌آمدگویی ارسال می‌کند، در حال استفاده از بازاریابی برگشتی است. در ادامه به شما می‌گوییم که مزایای ریتنشن مارکتینگ چیست: 

  • کاهش هزینه‌های بازاریابی: جذب مخاطب جدید بسیار گران‌تر از حفظ مشتری فعلی است. براساس گزارش zenloop، گاهی هزینه جذب مشتری جدید تا ۷ برابر بیشتر از هزینه حفظ مخاطب فعلی است.
  • افزایش سودآوری: مطالعه‌ای از Harvard Business School نشان می‌دهد که افزایش ۵٪ نرخ حفظ مشتری، سود شما را تا ۲۵٪ افزایش می‌دهد. این افزایش سودآوری، به دلیل کاهش هزینه‌های جذب مشتریان جدید و خرید مجدد مخاطبان قدیمی است. 
  • افزایش ارزش طول عمر مشتری: مشتریان وفادار بیشتر از سایر افراد از شما خرید می‌کنند. آن‌ها به محصولات جدید برند هم اعتماد بیشتری دارند. به گفته سایت dentsu، وقتی شما مشتری قدیمی را نگه می‌دارید، در واقع باعث می‌شوید که این مشتری در طول زمان بیشتر خرید کند. به این مفهوم در بازاریابی، ارزش طول عمر مشتری (CLV) می‌گویند؛ یعنی کل درآمدی که یک مشتری در همه سال‌هایی که با برند شما در ارتباط است، برایتان ایجاد می‌کند. باتوجه‌به این موضوع هر چقدر مشتریان قدیمی وفادارتر باشند، سود و درآمد شما در بلندمدت بیشتر می‌شود. 
  • تبلیغات رایگان از طریق وفاداری: طبق آمار منتشر شده در SendGrid، حدود ۷۵٪ از مشتریان وفادار، برند موردعلاقه‌شان را به دیگران هم معرفی می‌کنند. در واقع تبلیغات دهان به دهان نوعی بازاریابی بسیار موثر و کم‌هزینه است.

به‌طورکلی ریتنشن مارکتینگ یعنی نگه داشتن مشتریان قدیمی و تشویق آن‌ها به خرید بیشتر. با این کار هزینه بازاریابی شما کاهش و سودتان افزایش پیدا می‌کند. همچنین مشتریان قدیمی و وفادار، برند شما را به دیگران هم معرفی می‌کنند. بااین‌حال فقط داشتن مشتری کافی نیست؛ باید روش‌های ارتباط گرفتن با آن‌ها را بلد باشید تا دوباره از شما خرید کنند. یکی از بهترین کارها نگارش متن تخفیف مناسب و جذاب است. با نوشتن اصولی پیام یا ایمیل، مشتریان بالقوه را به خریداران دائمی تبدیل می‌کنید و فروش خود را افزایش می‌دهید. در ادامه استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ را به شما می‌گوییم.  

افزایش ارزش طول عمر مشتری از مزایای ریتنشن مارکتینگ

مهم‌ترین استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ؛ شخصی‌سازی پیام‌ها 

ریتنشن مارکتینگ مجموعه‌ای از استراتژی‌های هدفمند برای حفظ مشتریان فعلی است. شما باید براساس نوع کسب‌وکار خود، روشی متفاوت انتخاب کنید؛ اما به‌طورکلی همه استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ بر پایه ارتباط مستمر و ارزش افزوده واقعی به مشتری طراحی شده‌اند. برای این کار باید متن تبلیغات خلاقانه‌ بنویسید و احساس ارزشمندی و توجه را به مخاطب خود منتقل کنید. در ادامه به بررسی استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ می‌پردازیم.  

شخصی‌سازی ایمیل و پیامک‌ها برای اجرای بازاریابی برگشتی موثر

ارسال ایمیل و پیامک شخصی‌سازی‌شده و هدفمند باعث جلب‌توجه مشتریان و تشویق آن‌ها به خرید مجدد می‌شود. ابزارهایی مانند پیامک سفید شماره موبایل مشتریان را به‌طورخودکار ذخیره و آن‌ها را به باشگاه مشتریان فروشگاه شما اضافه می‌کند.

برای ارسال ایمیل و پیامک تاثیرگذار در زمان مناسب باید از اطلاعات قبلی مشتری (مثل خریدها، زمان بازدید یا علایق) استفاده کنید. مثلا فروشگاهی که می‌داند مشتری همیشه در آخر ماه خرید می‌کند، باید اس‌ام‌اس تبلیغاتی خود را درست در همان زمان بفرستد. براساس گزارش SendGrid، استفاده از تقسیم‌بندی (Segmentation) در لیست ایمیل، نرخ تعامل و بازگشت مشتریان را به‌شدت افزایش می‌دهد.

ارسال ایمیل شخصی‌سازی‌شده برای اجرای ریتنشن مارکتینگ موثر

برنامه‌های وفاداری برای حفظ مشتریان فعلی 

با تنظیم برنامه‌های وفاداری، به مشتریان خود انگیزه می‌دهید که برای دریافت پاداش، بیشتر از شما خرید کنند. برای مثال اگر کافی‌شاپ دارید، به‌ازای هر ۱۰ خرید،‌ یک نوشیدنی رایگان به مشتریان خود هدیه بدهید. با این کار مشتریان وفادار شما انگیزه بیشتری برای خرید دارند.

پیشنهاد می‌کنیم که برنامه‌های وفاداری را با برنامه‌های ارجاعی (Referral) ترکیب کنید؛ یعنی اگر فردی به دعوت از مشتری ثابتتان از خدمات و محصولات شما استفاده کرد، به هر دو نفر هدیه بدهید. با این کار هم مشتریان قدیمی شما بیشتر خرید می‌کنند و هم مخاطب جدید جذب می‌کنید. 

ایجاد تجربه شخصی‌سازی‌شده برای هر مشتری با هدف افزایش نرخ بازاریابی برگشتی 

یکی از عوامل کلیدی در افزایش وفاداری، توجه به رفتار و نیاز‌های هر مشتری است. شما باید اطلاعات خرید مشتریان خود را جمع‌آوری کنید و براساس این داده‌ها، محصولاتی مطابق نیاز مشتری به او پیشنهاد بدهید. یکی از بهترین روش‌ها برای این کار، ارسال پیامک به مشتریان خودتان در زمان مناسب است.

مثلا اگر فردی همیشه عطری خاصی می‌خرد، در زمان تخفیف همان عطر برای او ایمیل یا پیامک بفرستید. براساس اطلاعات و تحقیقات سایت Zenloop، شخصی‌سازی پیامک‌ها و ایمیل‌ها نه‌تنها نرخ بازگشت مشتری را بالا می‌برد؛ بلکه احساس ارزشمندی در ذهن او ایجاد می‌کند. 

ایجاد تجربه شخصی‌سازی‌شده برای هر مشتری در ریتنشن مارکتینگ

با مشتریان خود از طریق چند کانال در ارتباط باشید 

مشتریان باید بتوانند با شما در کانال دلخواه خودشان ارتباط بگیرند؛ شاید فردی به ارسال پیامک و چت آنلاین علاقه داشته باشد و دیگری بخواهد با شما تماس بگیرد. شما باید همه روش‌های ارتباطی را باز گذاشته و با مشتریان خود از طریق چند کانال در ارتباط باشید. برای داشتن چندین کانال ارتباطی باید در کنار ساخت صفحه اینستاگرام و داشتن تیم پشتیبانی قوی، قیمت پنل پیامک را هم استعلام بگیرید و یک سامانه اس‌ام‌اسی فعال برای خودتان بخرید. 

کمپین‌های بازگرداندن مشتریان غیرفعال؛ یکی از موثرترین استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ

گاهی مشتریانی که قبلا از شما خرید کرده‌اند، برای مدتی غیرفعال می‌شوند. در این مواقع، باید با کمپین‌هایی خاص، آن‌ها را به خرید مجدد تشویق کنید. مثلا کد تخفیف اختصاصی فقط برای خودش بفرستید یا نظرسنجی برگزار کنید و دلیل غیرفعال شدن آن‌ها را بپرسید. 

کمپین‌های بازگرداندن مشتریان غیرفعال یکی از موثرترین استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ

ابزارها و کانال‌های ریتنشن مارکتینگ؛ ایمیل، پیامک، شبکه‌های اجتماعی 

برای اجرای موفق ریتنشن مارکتینگ، فقط داشتن استراتژی کافی نیست؛ باید با‌توجه‌به نوع کسب‌و‌کار خود، از ابزارها و کانال‌های مناسب استفاده کنید. به گفته سایت SendGrid، بهترین ابزارها برای حفظ مشتری و اجرای ریتنشن مارکتینگ، کانال‌هایی هستند که مخاطب به‌صورت داوطلبانه اطلاعات خود را ارائه و اجازه برقراری ارتباط داده است؛ مانند ایمیل و پیامک. در ادامه، مهم‌ترین ابزارهای ریتنشن مارکتینگ را به شما معرفی می‌کنیم: 

ایمیل؛ یکی از بهترین ابزارها برای تشویق مخاطب به خرید مجدد

ایمیل یکی از قدرتمندترین کانال‌های حفظ مشتری است. مشتریان، خودشان ایمیل‌شان را به برند می‌دهند؛ بنابراین این کانالی داوطلبانه محسوب می‌شود و نرخ تعامل بالایی دارد. با استفاده از ابزارهایی مثل تقسیم‌بندی (Segmentation) و اتوماسیون (Automation) برای هر گروه از مخاطبان خود محتوایی متفاوت و شخصی‌سازی‌شده بفرستید:

  • برای مشتریان جدید ایمیل خوش‌آمدگویی با راهنمای استفاده از محصول ارسال کنید. 
  • برای مشتریان وفادار و قدیمی، کد تخفیف‌  یا محتوای آموزشی بفرستید. 
  • برای مشتریان غیرفعال ایمیل بازگردانی با پیشنهاد ویژه ارسال کنید. 

بسیاری از برندها مانند Spotify و Amazon از ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده برای پیشنهاد آهنگ‌ها یا کالاهای مرتبط استفاده می‌کنند.

ایمیل؛ یکی از بهترین ابزارها برای تشویق مخاطب به خرید مجدد

پیامک؛ بهترین کانال ریتنشن مارکتینگ با نرخ بازگشت بالا

پیامک به دلیل ماهیت مستقیم و فوری خود، یکی از سریع‌ترین راه‌های برقراری ارتباط با مشتری محسوب می‌شود. در مقایسه با ایمیل، نرخ باز شدن پیامک به‌طور قابل‌توجهی بالاتر است؛ در واقع بیشتر از ۹۰ درصد افراد پیام‌های خود را در چند دقیقه اول باز می‌کنند. ارسال پیام در ریتنشن مارکتینگ کاربردهای زیر را دارد: 

  • اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها
  • یادآوری سبد خرید رهاشده
  • ارسال کد تخفیف اختصاصی
  • تبریک تولد یا سالگرد عضویت

پنل پیامکی حرفه‌ای بهترین کانال ریتنشن مارکتینگ محسوب می‌شود؛ با استفاده از سامانه‌های پیامکی به‌راحتی تخفیف‌ها و رویدادهای مهم را به مشتریان خود اطلاع‌رسانی کنید. همچنین با محاسبه قیمت پیامک متوجه می‌شوید که این ابزار مقرون‌به‌صرفه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش برقراری ارتباط با مشتری است که نرخ بازگشت بسیار بالایی دارد. 

استفاده از سامانه پیامکی به عنوان ابزاری موثر در ریتنشن مارکتینگ

شبکه‌های اجتماعی؛ یکی از کانال‌های ریتنشن مارکتینگ برای تعامل با مشتریان

شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام و توییتر، فرصتی عالی برای ارتباط با مشتریان در ریتنشن مارکتینگ فراهم می‌کنند. این کانال‌های ارتباطی کاربردهای زیر را دارند: 

  • پاسخ‌گویی سریع به سوال‌های مشتریان
  • اجرای مسابقه و کمپین‌
  • معرفی محصولات جدید
  • انتشار محتوای آموزشی

نکته‌ای که باید در ریتنشن مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی مدنظر داشته باشید، این است که باید با مخاطبان خود تعامل کنید؛ یعنی صرفا انتشار محتوا مهم نیست، بلکه مخاطبان باید احساس کنند که برای برند شما اهمیت دارند. 

تاثیر بالای سامانه پیامکی در رشد کسب‌وکار شما هنگام اجرای ریتنشن مارکتینگ

در این مقاله به شما گفتیم که ریتنشن مارکتینگ چیست؛ با کمک بازاریابی برگشتی هزینه‌های شما کاهش و سودتان افزایش پیدا می‌کند. ابزارهای متنوعی برای ریتنشن مارکتینگ وجود دارند؛ در این میان پیامک تبلیغاتی، سریع‌ترین و موثرترین کانال برای حفظ ارتباط با مشتریان قدیمی و تشویق آن‌ها به خرید مجدد است. 

اگر به‌دنبال پلتفرمی قدرتمند برای ارسال پیامک هستید، سامانه SMS.ir یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست. این سامانه با بیش از ۱۵ سال سابقه، خدماتی متنوع در دسترس شما قرار می‌دهد. همین امروز ثبت‌نام کنید و تاثیر شگفت‌انگیز سامانه پیامکی را در رشد کسب‌و‌کارتان ببینید.