ظهور پیام متنی انقلابی در نحوه ارتباط ما ایجاد کرده است. در طول سالها، پیام کوتاه همچنین به عنوان یک ابزار قدرتمند بازاریابی برای مشاغل مختلف بکار میروند. همچنین با گذشت زمان معرفی برنامههای پیامرسان مانند iMessage و WhatsApp تجربه پیام کوتاه را بیشتر از پیش در نظر مخاطب ارزشمندتر کرده است. در این مقاله، ما تفاوت پیامک (SMS) با MMS، iMessage و RSC را بررسی خواهیم کرد. به این دلیل که هر کدام از این پلتفرمها در عین شباهت زیاد، تفاوتهایی اساسی با یکدیگر دارند.
تفاوت پیامک (SMS) با MMS، iMessage و RSC
در توضیح نخست بیایید با پیامک (SMS) شروع کنیم – یکی از قدیمیترین و محبوبترین روشهای ارسال پیام کوتاه.
• سرویس پیام کوتاه (SMS)
با اختراع سرویس پیامک (SMS) در دهه 1980، در واقع یک فناوری ارسال پیام کوتاه به مردم معرفی شد که این امکان را به آنها میداد تا از طریق شبکه تلفن همراه پیام ارسال کنند. برخلاف برنامههای مدرن پیام رسانی فوری، برای ارسال و دریافت پیام کوتاه به داده تلفن همراه یا Wi-Fi نیازی نیست. این ویژگی مهم باعث میشود درصورت محدود بودن اتصال اینترنت، به راحتی پیام خود را برای افراد مختلف و در موقعیتهای بحرانی بفرستید.
بزرگترین مزیت پیامک این است که برای ارسال و دریافت پیام مجبور نیستید برنامه جداگانهای نصب کنید. پیامک از برنامه پیام رسان اصلی موجود در تلفن شما استفاده میکند. علاوه بر این، صرف نظر از اینکه تلفن هوشمند یا تلفن معمولی دارید، میتوانید به راحتی از پیامک استفاده کنید. در نتیجه نیازی به داشتن گوشی هوشمند برای ارسال پیام کوتاه و برقراری ارتباط با دیگران نیست.
با این حال، محدودیتهایی در نوع محتوای شما در پیام های SMS وجود دارد. پیامک میتواند از کلمات و اموجیها، پیوندها و URLها را در متن پشتیبانی کند. اما بزرگترین اشکال پیام کوتاه این است که به شما امکان ارسال فایلهای چندرسانهای مانند تصاویر، فیلمها، فایلهای صوتی و غیره را نمیدهد. علاوه بر این، از ویژگیهای پیشرفته مانند چت گروهی، read receipts و نشانگر تایپ کردن فرد به طور زنده live typing indicator پشتیبانی نمیکند.
تعداد کاراکترها در هر پیام کوتاه فارسی به ۷۰ کلمه محدود میشود. پیامهای طولانیتر به طور خودکار به بخشهای جداگانه با هر ۷۰ کلمه تقسیم میشوند. این بخشها به هم وصل شدهاند تا اطمینان حاصل کنید که آنها را به ترتیب ارسال شده دریافت میکنید. به غیر از ارتباطات شخصی، پیام کوتاه توسط مشاغل برای تبلیغ محصولات و خدمات خود نیز استفاده میشود. برای مشاغل، میتوانید از سامانههای ارسال پیامک انبوه ویژهی بازاریابی پیامکی استفاده کنید تا با مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید.
• سرویس پیامرسان چندرسانهای (MMS)
دقیقاً مانند پیامک، MMS نیز از یک شبکه تلفن همراه برای انتقال پیام استفاده میکند. جنبه اصلی متمایز کردن MMS این است که از محتوای چندرسانهای پشتیبانی میکند. با استفاده از MMS میتوانید تصاویر، فایلهای صوتی، کارتهای تماس و غیره را در پیامهای متنی خود قرار دهید. برای ارسال پیام های MMS می توانید از برنامه پیام رسان داخلی تلفن خود استفاده کنید.
عامل اصلی مهم دیگر این است که MMS دارای محدودیت کاراکتر نیست. حداکثر اندازه مجاز پیامٰهای MMS معمولاً از یک شرکت مخابراتی به شرکت دیگر متفاوت است. همچنین به دستگاه گیرنده بستگی دارد. با این وجود، 300 کیلوبایت به عنوان بزرگترین اندازه پیام که توسط اکثر شرکتهای مخابراتی قابل کنترل است توصیف میشود.
همچنین در نحوه تحویل پیام های SMS و MMS تفاوت قابل توجهی وجود دارد. برای دریافت پیامهای چندرسانهای، برخلاف پیامک، دستگاه شما باید MMS فعال داشته باشد. در غیر این صورت، به جای پیام واقعی، یک URL به یک بستر وب مبتنی بر وب دریافت خواهید کرد. برای مشاهده محتویات پیام MMS با استفاده از مرورگر اینترنتی خود میتوانید روی URL کلیک کنید.
• iMessage
یک سرویس پیام رسانی فوری است که توسط اپل ساخته شده است و دستگاههای iOS مانند iPhone ، iPad ، MacBooks و غیره از آن پشتیبانی میکنند. در سال 2011، iMessage از برنامه Messages بومی در دستگاههای iOS استفاده میکند. برخلاف پیامک، برای ارسال و دریافت پیام به داده تلفن همراه یا Wi-Fi نیاز دارد.
iMessage از طیف گستردهای از محتوا، از جمله پیامهای چندرسانهای، شکلک، برچسب و غیره پشتیبانی میکند. حتی میتوانید انواع دادههای دیگر از جمله لوکیشن، لینکهای YouTube و غیره را از طریق آن ارسال کنید. از آنجا که از اینترنت برای انتقال پیام استفاده میکند، iMessage در صورت عدم داشتن بسته پیام کوتاه، اغلب مقرون به صرفهتر است. همچنین ارسال فایلهای رسانهای پرحجم کمتر از MMS زمان میبرد.
•خدمات ارتباطی غنی (RCS)
RCS تلاش Android برای بهبود برنامه پیام رسان داخلی خود با معرفی ویژگیهای جدید فراوان است. RCS با تبدیل برنامه ارسال پیام کوتاه به یک بستر گپ زنده کار میکند. این ویژگی برای انتقال پیام به اتصال به اینترنت (داده تلفن همراه یا Wi-Fi) نیاز دارد.
RCS از قالبهای مختلف داده، از جمله تصاویر، فیلمها، موقعیت مکانی، برچسبها، اموجیها و غیره پشتیبانی میکند. مشاغل همچنین میتوانند از RCS برای ارسال بلیط، کارت پرواز، هشدارهای تحویل محصول و پیوندهای پرداخت استفاده کنند. بهترین قسمت این است که گیرندگان میتوانند معاملات را بدون خروج از برنامه پیام رسانی انجام دهند. ویژگیهای استاندارد برنامه پیام رسان OTT مانند رسید خواندن، نشانگر تایپ، چت گروهی و تماس تصویری نیز در این سرویس موجود است.
در نتیجه …
SMS ، MMS ، iMessage و RCS فناوریهای متنی متفاوتی هستند. در حالی که پیامک عمدتا مبتنی بر متن است، اما همچنان یک ارتباط ارجح برای ارتباطات مربوط به تجارت به حساب میآید. برخلاف iMessage و RCS ، پیامک و MMS به اتصال اینترنت متکی نیستند.
نظرات کاربران