استفاده از پیامک تبلیغاتی همواره یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای شناسایی برندها و اطلاع رسانی به مشتریان بوده است. اما بسیاری از کسب‌وکارها ممکن است به دلیل رعایت نکردن قواعد محتوای پیامک ارسالی از این کانال تبلیغاتی بازخورد مناسب نگرفته باشند. علت این اتفاق اشتباه در نحوه‌ی نگارش متن پیامک تبلیغاتی است. مشکلی که اگر حل نشود، باعث هدر رفتن وقت، هزینه و مشتری خواهد شد.

تبلیغ از طریق پیامک یک روش موثر در جذب مشتری است. این نکته بر هیچ‌یک از بازاریابان پوشیده نیست و آن‌ها هنوز هم از مزایای بازاریابی پیامکی در کمپین‌های خود استفاده می‌کنند. نکته‌ی مهم این است که مانند تمام کارهای دیگر در حوزه‌ی مارکتینگ، ارسال پیامک تبلیغاتی و متن پیامک نیاز به بررسی و پیروی از یک سری اصول و قواعد دارد.

در ادامه‌ی این مطلب، برای راهنمایی بیشتر به شما برخی از مهم‌ترین اصول نگارش متن اس‌ام‌اس تبلیغاتی را شرح خواهیم داد:

نگارش متن پیامک تبلیغاتی به چه صورت است؟

برخی گمان می‌کنند که به دلیل سادگی ارسال پیامک، استفاده از آن در کمپین‌های تبلیغاتی نیز آسان و بدون قواعد است. اگر مدیر یک کسب و کار و یا مدیر مارکتینگ شرکتی معتبر هستید و قصد ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی را دارید، پیشنهاد می‌‌کنیم که اصول نگارش متن پیامک تبلیغاتی را در ادامه مطالعه کنید:

۱- متن پیامک هدف‌مند و ساده باشد

اگر می‌خواهید تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطب داشته باشید، متن پیامک را ساده، اختصاصی و هدف‌مند بنویسید. نیازی به بکار بردن کلمات قصار و غیرقابل فهم نیست. محتوای پیامک باید بدور از هرگونه ابهام باشد. به دلیل اینکه مخاطب شما کاربران فارسی زبان هستند، متن پیامک را به زبان فارسی تهیه کنید و از بکار بردن کلمات لاتین و فینگلیش دوری کنید.

برای مثال اگر می‌خواهید درباره جشنواره‌ی فروش فوق العاده خود اطلاع رسانی کنید، به طور دقیق نام محصول و کد تخفیف را در متن پیامک بنویسید. احتیاجی به نام بردن از تمام محصولاتی که تخفیف ندارند نیست.

با توجه به کم بودن کاراکتر پیامک فارسی (۷۰ کلمه) باید توجه کنید که متن پیامک را طوری بنویسید تا در یک پیامک گنجانده شود. به همین دلیل انتخاب جملات اهمیت زیادی خواهد داشت. زیرا در عین سادگی و کوتاه بودن باید هدف شما از ارسال آن برای مخاطب مشخص باشد.

نکته: محتوای پیامک تبلیغاتی پیش از ارسال به تمام مشتریان، برای خود بفرستید تا فرصت بررسی اشتباهات موجود را داشته باشید.

۲- کلمات آغازین متن بسیار مهم‌اند.

به کلماتی که در ابتدای متن پیامک تبلیغاتی بکار می‌برید دقت کنید. تاثیر این کلمات و لحن شروع پیامک برای خواننده بسیار مهم است. با چند کلمه‌ی آغازین، مخاطب تصمیم می‌گیرد که خواندن ادامه‌ی پیامک ارسالی را ادامه دهد یا نه. تلاش کنید از کلمه‌هایی که جنبه‌ی صمیمانه و دوستانه دارد استفاده کنید تا مشتری با شما احساس راحتی و صمیمیت داشته باشد.

برای مثال در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها از کلماتی اینچنینی استفاده می‌کنندک

  • [نام کاربر] عزیز، …
  • [۲۰٪] تخفیف کالای […] برای شما
  • توجه! توجه! فروش فوق‌العاده …
  • [نام برند] [نام کاربر] عزیز

نکته: به پیامک‌های جدید تبلیغاتی که برای شما ارسال می‌شود دقت کنید که با چه کلمات و لحنی آغاز می‌شوند. می‌توانید از آن‌ها برای نگارش محتوای پیامک خود الهام بگیرید.

۳- پایان متن پیامک ارسالی

در انتهای متن پیامک باید راه اصلی دسترسی مخاطب به کسب و کارتان را بنویسید. اگر لینک خرید و یا شبکه‌ اجتماعی دارید، آن را قرار دهید تا با کلیک بر روی آن به پلتفرم اصلی دسترسی پیدا کنند. اگر تلفن و یا آدرس خاصی در نظر دارید حتما آن را در پایان محتوای پیامک ذکر کنید. اگر مشتری نیاز به ارسال عدد و یا کلمه‌‌ای دارد که توسط آن با شما ارتباط برقرار کند آن را در متن درج کنید.

نکته: هر دسترسی‌ای که لازم است مخاطب بداند تا به شما رجوع کند را باید در پایان متن پیامک تبلیغاتی بنویسید.