دلیوری پیامک قابلیتی کاربردی است که ما را از رسیدن پیام به گیرنده مطمئن میسازد. در واقع ممکن است که پیامک شما به دلایلی مانند خاموش بودن گوشی همراه یا تغییر خط مخابرات هیچگاه به گیرنده نرسد. گزارش تحویل پیام (Delivery Report) ویژگی مهمی است که به شما اطلاع میدهد که پیامتان به مخاطب رسیده است یا نه. شاید بهتر باشد بدانید که پنلهای پیامکی هم چنین قابلیتی را به شکل گستردهتری دارند. همین نکته باعث شده که در مقاله حاضر از مجله ایده پردازان به بررسی وضعیت ارسال پیامکها بپردازیم.
گزارش ارسال پیامک در پنل اساماس
هنگامی که تصمیم میگیرید پیامکهای تبلیغاتی خود را به صورت انبوه به کاربران همراه اول، ایرانسل و رایتل ارسال کنید، از نمونه متن و پیامکهای ارسالی مختلف بهرهمند میشوید. فهرست مخاطبین را آماده کرده و پیام را ارسال میکنید. اما شما باید بازخورد مخاطبین را مورد سنجش قرار دهید. شرح گزارش ارسال پیامک در کنار عوامل دیگری مانند نوع اپراتور، جنسیت مخاطبین، نوع ارسالها و کیفیت اپراتور در ارزیابی شما تأثیرگذار هستند.
در این شرایط شرح دلیوری پیامک به سه دسته اصلی تقسیم میشوند. این سه گروه عبارتند از:
- گروهی از مخاطبان که پیامک شما را دریافت کردهاند.
- گروهی از افرادی که در بلک لیست قرار دارند و دریافت پیامک تبلیغاتی را مسدود کردهاند.
- گروهی از گیرندگان پیامک که به دلایل مختلفی مانند خاموش بودن، در دسترس نبودن و سایر دلایل، پیامک شما را دریافت نکردهاند.
اهمیت گزارش تحویل پیامک تبلیغاتی
جالب است بدانید که این دستهبندیها به شما کمک میکنند که حساب و کتاب خود را حتی با سامانهای که پنل پیامکی از آن دریافت کردهاید، در اختیار داشته باشید. برای مثال برخی از سامانهها هزینه پیامکهایی را که افراد بلک لیست ارسال شدهاند، پرداخت خواهند کرد. به این ترتیب شما با گزارش تحویل پیامک، مدرک معتبری در اختیار دارید که نشان میدهد گروهی از افراد دریافت پیامک تبلیغاتی را مسدود کردهاند. علاوه بر این، تمامی اپراتورها هم هزینه پیامکهای نرسیده به گوشی این گروه از افراد را به پنل شما برمیگردانند. در حالی که تعداد بلک لیستهای دارندگان خط همراه اول بیشتر از این تعداد در اپراتور ایرانسل و رایتل هستند. نکته مهمی را در نظر داشته باشید و آن هم اینکه ایرانسل هزینه پیامک به بلک لیستها را برمیگرداند.
چگونگی دریافت دلیوری پیامک در شیوههای مختلف ارسال پیامک
اپراتورهای مختلف در مورد بازگشت هزینه پیامکهای ارسال نشده تصمیم مشخصی اتخاذ میکنند. برای مثال اپراتور همراه اول درباره تمامی شیوههای ارسال پیامک مانند ارسال پیامک محلهای، منطقهای، بر اساس کد پستی و با توجه به پیششمارهها، هزینه پیامکهای نرسیده به مخابرات را برمیگرداند. این در حالی است که هزینهای برای دلیوری پیامک و بر اساس جنسیت و سن هزینهای دریافت نمیکند. حتی درباره پیامک نرسیده به گوشی هم صادق است. به این ترتیب با توجه به پنل پیامکی مورد استفاده میتوانید فیلترهای مورد استفاده خود را تعیین کنید. به این شکل میتوانید گزارش ارسال پیامک را به طور دقیق مشاهده نمایید.
در مورد اپراتور ایرانسل، علاوه بر فیلتر جنسیت، کد پستی و منطقه میتوانید گزارش دلیوری پیامک ارسال شده را بر اساس دکل (BTS) مشخص کنید. در این حالت هم هزینهای برای شما وجود ندارد.
شرح وضعیت دلیوری پیامک در پنل اساماس
اکنون نوبت به آن رسیده است که انواع گزارش دلیوری پیامک را در پنل اساماس بر اساس اپراتور 3000 ارائه دهیم. در ادامه همراه ما باشید.
وضعیت «در حال ارسال»
اولین وضعیتی که با آن مواجه خواهید شد، «در حال ارسال» نام دارد. این در شرایطی به شما داده میشود که ارسال پیام سریع انجام نشود و پیام با تأخیر به سرور اپراتور تحویل داده شود. اگر شما بدون اینکه منتظر وضعیت نهایی باشید، وضعیت ارسال پیام را بررسی کنید، با «در حال ارسال» مواجه خواهید شد.
وضعیت «دریافت نشد»
اگر شما با شرح ارسال «دریافت نشد» مواجه شوید، به این معنی است که پیامک شما به سرورهای اپراتور تحویل داده شده اما هنوز به مخابرات نرسیده است. اگر کار به روال مرسوم خود انجام شود، بعد از 1 یا 2 دقیقه وضعیت «رسیده به مخابرات» به شما میرسد. اما اگر پیامک در صف انتظار باشد یا کار اپراتور با تأخیر انجام شود، شاید تا 2 ساعت بعد به مخابرات تحویل داده شود.
وضعیت «رسیده به مخابرات»
وضعیت دیگری که برای ارسال پیامک دریافت خواهید کرد، «رسیده به مخابرات» خواهد بود. همانطور که گفتیم، این پیام هنگامی به دست شما میرسد که پیامک از سرور اپراتور به دکل مخابرات رسیده باشد.
وضعیت «نرسیده به مخابرات»
اما در مواردی هم ممکن است پیامک شما به دکل مخابرات نرسد. در این حالت وضعیت «نرسیده به مخابرات» را دریافت خواهید کرد. این شرایط عموماً هنگامی رخ میدهد که دکل مخابرات مشکلاتی داشته باشد یا اینکه خط شما از خدماتی خارج شده در این حالت برخی از پنلهای اساماس شارژ پیامک شما را باز میگردانند.
وضعیت «رسیده به گوشی»
همانطور که از اسم آن برمیآید، در این حالت پیامک شما به گوشی مخاطبان رسیده است. شما میتوانید از این افراد انتظار عکسالعمل داشته باشید.
وضعیت «به گوشی نرسیده»
اگر دلیوری پیامک را دریافت نکنید، چند حالت وجود دارد. احتمال دارد که گوشی فرد خاموش باشد. در حالت دیگر ممکن است که گوشی فرد در دسترس نباشد. حتی این احتمال وجود دارد که شماره مخاطبان را اشتباه وارد کرده باشید. به این ترتیب، (delivery report) به صورت «به گوشی نرسیده) خواهد بود.
وضعیت بلک لیست
گاهی پیش میآید که مشتریان شما، پیامکهای تبلیغاتی را مسدود میکنند. در این حالت وضعیت ارسالی شده به شما نشان میدهد که گیرندگان پیام، بلک لیست هستند. در چنین شرایطی دیگر انتظار عکسالعمل از سوی این دسته از مخاطبان ندارید.
جمعبندی
- گزارش تحویل پیام (Delivery Report) ویژگی مهمی است که به شما اطلاع میدهد که پیامتان به مخاطب رسیده است یا نه.
- اپراتور همراه اول درباره تمامی شیوههای ارسال پیامک مانند ارسال پیامک محلهای، منطقهای، بر اساس کد پستی و با توجه به پیششمارهها، هزینه پیامکهای نرسیده به مخابرات را برمیگرداند.
- اپراتور ایرانسل، علاوه بر فیلتر جنسیت، کد پستی و منطقه، امکان دریافت گزارش دلیوری پیامک ارسال شده را بر اساس دکل (BTS) فراهم میکند. در این حالت هم هزینهای برای شما وجود ندارد.
- انواع وضعیتهای شامل «در حال ارسال»، «دریافت نشد»، «رسیده به مخابرات»، «نرسیده به مخابرات»، «رسیده به گوشی» و «به گوشی نرسیده» میشوند.
پرسش پرتکرار
- دلیوری پیامک چه کاربردی دارد؟
دلیوری پیامک گزارشی است که به شما اطلاع میدهد که آیا پیامک به مخاطبانتان رسیده است یا خیر.
- آیا همراه اول هزینه پیامک نرسیده به مخابرات را به کاربران پنل اساماس باز میگرداند؟ بله. همراه اول درباره تمامی شیوههای ارسال پیامک مانند ارسال پیامک محلهای، منطقهای، بر اساس کد پستی و با توجه به پیششمارهها، هزینه پیامکهای نرسیده به مخابرات را برمیگرداند
- انواع وضعیتهای تحویل پیامک کدام هستند؟
«در حال ارسال»، «دریافت نشد»، «رسیده به مخابرات»، «نرسیده به مخابرات»، «رسیده به گوشی» و «به گوشی نرسیده» انواع وضعیت ارسال پیامک به حساب میآیند.
نظرات کاربران