این مقاله را به اشتراک بگذارید
راه های شروع ارتباط با مشتریان بر اساس کسب و کارهای شما می تواند متفاوت باشد ولی لزوم پیاده سازی آن به حدی است که شامل کسب و کارهای کوچک و بزرگ می شود. اما اگر به این نکته برسید که ارتباط با مشتریان ضروری و لازم است، به دنبال راهکار شروع ارتباط با مشتریان خود خواهید بود.
شاید در گذشته بهایی به تمام مشتریان داده نمی شد و تنها مشتریان خاص در جایگاه مشتریان VIP قرار می گرفتند، اما امروز تمام مشتریان ارزشمند هستند. رضایت و یا نارضایتی آنان بر روی برند تجاری شما و چهره شما در بین مشتریانتان اثر می گذارد. راهکار شروع ارتباط با مشتریان با توجه به گستردگی کارتان و نحوه پیاده سازی می تواند متفاوت باشد اما اصول زیر راهنمایی برای شما خواهد بود.
راهکار شروع ارتباط با مشتریان :
- چرایی وجود ارتباط با مشتریان را پیدا کنید
هر چقدر برند بزرگ و شناخته شده ای باشید، به مشتریان خود وابسته اید و برای ارتباط با آنان می بایست زمان و هزینه صرف کنید. اگر می خواهید هر مشتری شما را به تمام اطرافیانش معرفی نماید و تاییدی بر کیفیت خدمات شما باشد، به ارتباط با مشترینتان نیازمندید.
- پیاده سازی ارتباط با مشتریان
ممکن است برای ارتباط با مشتریان، به دنبال روش های متفاوت باشید. نرم افزارهای CRM، استفاده از سامانه های اطلاع رسانی مانند نرم افزارهای اطلاع رسانی پیامکی، پرسنل آشنا به مباحث CRM و … گزینه های متفاوت پیاده سازی ارتباط با مشتری هستند.
- پیگیری روند اجرایی
داشتن تنها یک سیستم ارتباط با مشتری کافی نیست. بازخورد ها را بررسی کنید. برای مشتریانتان نیازسنجی نمایید. اگر از خدمات شما ناراضی بوده اند علتش را جویا شوید و آن را برطرف نمایید و حتما به انان اطلاع دهید. از کیفیت محصولتان اطمینان حاصل کنید و پیشنهادات آنان را بشنوید. گزارشات دوره ای و خلاصه نیز می تواند شما را یاری کند.
- ایجاد ارتباط با مشتری در بخش های متفاوت
برخی از بخش ها نیازمندی خاصی برای ارتباط با مشتری ندارند. مانند انبارداری اما واحدهایی مانند فروش و یا پشتیبانی نیازمند دانستن اصول مشتری مداری و ارتباط با مشتری هستند.