در دوران پاندمی کرونا که اکثر کشورها قانون منع تردد و قرنطینه را اعمال کرده‌اند٬ بسیاری از کسب‌وکارها با مشکلات جدی فروش مواجه شدند. از طرفی مردم نیز به همین دلیل از خانه بیرون نمی‌روند و ترجیح می‌دهند خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند. در این موقعیت آنچه اهمیت پیدا می‌کند روش‌های متفاوت تبلیغات است که برندها مشتریان خود را از دست ندهد. میزان اثربخشی بازاریابی پیامکی بر هیچ کسب و کار حرفه‌ای پوشیده نیست. این شیوه تبلیغاتی، برای افزایش فروش در دوران کرونا از جمله متدهایی است که در این روزها بیشترین استقبال از آن شده است.

می‌توان گفت هیچ زمانی بهتر از این بحران جهانی برای ارتباط با مشتری وجود ندارد. بازاریابی پیامکی یک خط نجات برای شرکت‌ها فراهم می‌کند و همچنان ابزاری ضروری برای برقراری ارتباط در زمان‌های بحرانی به حساب می‌آید. این امکان به ویژه برای خرده فروشان و کسب‌وکارهای آنلاین که به صورت فیزیکی فعالیت ندارند بسیار کارایی دارد. زیرا با استفاده از آن می‌توانند پیام‌هایی مهم شامل کد تخفیف٬ جشنواره و یا قرعه‌کشی است را به مشتریان خود بفرستند. بازاریابی پیامکی این توانایی را دارد که بخش بزرگی از آسیب‌های اقتصادی و درآمدی صاحبان سرمایه را کاهش دهد.

در ادامه 5 نکته بازاریابی پیامکی برای افزایش فروش در دوران کرونا برای انواع مشاغل را با هم مرور می‌کنیم:

1. اطلاع‌رسانی اقدامات ایمنی و بهداشتی فروشگاه

این روزها بسیاری از افراد به‌ویژه گروه سنی بالای ۴۰ سال، نگران ابتلا به کرونا هستند. این ترس باعث شده تا از خرید کردن و مراجعه به فروشگاه‌ها خودداری کنند. به همین دلیل آن‌ها مایجتاج خود را به صورت تلفنی و یا آنلاین سفارش می‌دهند.

بازاریابی پیامکی می‌تواند به رفع برخی از این ترس کمک کند. شرکت‌هایی که اقدامات ایمنی و بهداشتی خود را به طور موثر برقرار می‌کنند، می‌توانند مشتریان محتاط را متقاعد کنند که هنگام دریافت بسته‌ها از طریق پست، خطر ابتلا به کرونا از طریق آن‌ها بسیار کم خواهد بود.

صاحبان مشاغل فضای کافی برای توصیف همه سیاست‌های ایمنی و بهداشتی خود را در یک پیام کوتاه ندارند، اما مطمئناً می‌توانند اصول اولیه را در آن بیان کنند.

متن پیامک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • چگونه کارگران مرتباً دست‌های خود را تمیز می‌کنند.
  • صاحبان شرکت چگونه پروتکل‌های فاصله اجتماعی را اجرا می‌کنند.
  • کارگران چگونه برای جلوگیری از انتشار ویروس از موارد جایگزین ستفاده می‌کنند.
  • محل تولید محصولات کجاست.
  • سایر تلاش‌ها و اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس

2- اطلاع‌رسانی از عملیات داخلی فروشگاه

کرونا تأثیر بسزایی در نحوه زندگی مردم داشته است و همه شرکت‌ها مجبور به ایجاد تغییراتی در عملکرد روزمره‌شان شده‌اند. این تغییرات در این دوران قابل رویت برای مشتری نیست. به همین دلیل بازاریابی پیامکی می‌تواند راهی عالی برای برقراری ارتباط و اطلاع‌رسانی از عملیات و تغییرات ایجاد در فروشگاه‌ها به مشتریان باشد.

در اینجا برخی از مهمترین پیام‌های عملیاتی که بازاریابان می‌توانند از طریق پیام کوتاه به مشتریان ارسال کنند را معرفی می‌کنیم:

  • ساعات کاری فروشگاه کاهش یافته است.
  • فروشگاه در این روزها تعطیل است.
  • زمان حمل و نقل و ارسال کالا کاهش یافته و یا با تأخیر خواهد بود.
  • یادآوری می‌کنیم که فروشگاه چنین محصولاتی را به صورت آنلاین نیز می‌فروشد.

بازاریاب‌ها می‌توانند یک قدم جلوتر بروند و این پیام‌ها را شخصی سازی کنند تا مشتریان بتوانند از تعطیلی فروشگاه‌های محلی و کاهش زمان حمل و نقل در منطقه خود اطلاع پیدا کنند.

۳- اطلاع‌رسانی از آخرین موجودی‌ها

بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که در این دوران وسایل و مایحتاج ضروری خود را ذخیره کنند. به همین دلیل فروش اقلام ضروری مانند محصولات غذایی و بهداشتی و همچنین کالاهای خانگی و آموزشی افزایش چشمگیری داشته است.

صاحبان مشاغلی که در محصولات پرمصرف فروش بالایی دارند٬ باید از طریق پیامک به مشتریان در مورد خدمات خود اطلاع دهند. با این روش که سریع و ارزان است٬ مصرف کنندگان زودتر از دیگر کانال‌های ارتباطی در جریان آخرین موجودی‌های فروشگاه قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌‌دهد که بازاریابی پیامکی 7.5 برابر بیشتر از ایمیل پاسخ می‌دهد.

در اینجا برخی از محصولات پر تقاضای در حال حاضر را معرفی می‌کنیم:

  • لوازم پزشکی – ماسک صورت، تجهیزات بهداشت شخصی و غیره
  • محصولات بهداشتی – ضد عفونی کننده دست، محصولات تمیز کننده عمومی و غیره
  • نرم افزارهای مربوط به رایانه (همانطور که افراد بیشتری از کامپیوتر در خانه استفاده می‌کنند)
  • تجهیزات بدنسازی خانگی – وزنه‌های ورزشی، باندهای کششی و غیره
  • لوازم باغبانی – گل، گیاه، گلدان٬ خاک و غیره.
  • لوازم الکترونیکی خانگی – کنسول کامپیوتر ، بازی، لپ تاپ، چاپگر و غیره

مشاغل می‌توانند از طریق پیام کوتاه به مشتریان یادآوری کنند که این اقلام را موجود دارند و یا در آستانه اتمام هستند.

حرف آخر

کرونا تأثیر عمیقی بر همه صاحبان مشاغل گذاشته است. در این میان استفاده از بازاریابی پیامکی و مزایای آن برای دسترسی به افراد بیش از هر زمان دیگری مهم است. مشارکت دادن مصرف کنندگان در این زمان دشوار٬ می‌تواند تأثیر درآمد از دست رفته را کاهش دهد.