ارتباط با مشتریان بدقلق یکی از سخت ترین زمان ها و کارها برای فروشندگان و یا افرادی است که با مشتریان و ارباب رجوعان سروکار دارند.

مشتریان بدقلق را می بایست بشناسیم و بدانیم با چه اصولی و یا چه کلماتی با ایشان صحبت کنیم. راضی کردن مشتریان بدقلق شاید به مراتب سخت تر از مشتریان عصبانی باشد. اما راهکار زیر می تواند راهنمایی برای ارتباط با این دسته از مشتریان باشد. اصول مشتری مداری با مشتری بدقلق را با سه گام زیر تجربه کنید:

ارتباط با مشتریان بدقلق :

  • با دلشان راه بیایید

مشتریان بد قلق که با شما مشکلی ندارند. آنان به دنبال محصول بی عیب و نقص هستند. شما هم اشراف کامل به محصولتان دارید ( اگر این طور نیست با سرعت نور از محل کارتان خارج شوید و هرگز به آنجا برنگردید ! )

دل به دل مشتری بدهید تا متوجه شوید کدام دغدغه ها برایشان مهم است و با اعلام ویژگی های محصول خود، به آنان اطمینان بدهید.

  • قبل از فروش از محصولتان پشتیبانی کنید

شاید در همان ابتدا بخواهید از جانب فروش محصولتان وارد شوید. برای کاربران بد قلق این کار را انجام ندهید!  همان ابتدا محصولتان را پشتیبانی نمایید. وجه مثبت، میزان کارکرد، مبلغ رقابتی و …. را در نظر بگیرید. به مشتری بگویید اگر از محصول شما استفاده کند تا چه میزان کارش راحت تر و آسان تر خواهد شد و یا تا چه میزان می تواند با استفاده از محصول شما در کارش پیشرفت کند.

  • با مشتری نجنگید

هرچقدرمشتری شما بدقلق تر باشد شما صبورتر باشید. صبر و حوصله شما می تواند عامل بزرگی برای آرامش مشتری شما شود. برای هر مشتری جدید صبر زیادی داشته باشید. اگر مشتری قبلی شما را کلافه کرده باشد، به مشتری بعدی شما ربطی ندارد. البته اگر خارج از کارتان نیز موضوعی شما را عصبانی یا کم طاقت کرده باشد نباید آن را به کارتان منتقل کنید.

هر موضوعی در همان جا باید بماند. راهکارهای تقویت صبر را بیابید و هر روز آن را تمرین کنید.

نه تنها برای ارتباط با مشتریان حتی برای زندگیتان نیز این تمرین مفید خواهد بود.