اگر مارکتینگ پلن نداشته باشید، در مسیر رشد و رقابت با سایر کسبوکارها به مشکل برمیخورید. بسیاری از استارتآپها به دلیل نداشتن برنامه بازاریابی مشخص، شکست میخورند؛ چون نمیدانند چطور محصولاتشان را بهدرستی معرفی کنند و با جذب مشتری، فروش خود را افزایش دهند. برنامه بازاریابی به شما کمک میکند تا مشتریهای هدف را بشناسید و از روشهای تبلیغاتی موثر استفاده کنید. در ادامه این مقاله، به شما میگوییم که مارکتینگ پلن چیست و چه انواعی دارد؛ همچنین، مرحلهبهمرحله روش طراحی برنامه بازاریابی قوی و موثر برای کسبوکارتان را یاد میگیرید. پس اگر میخواهید در بازار رقابتی امروز موفق شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.
ماركتينگ پلن چيست؟ برنامهای دقیق برای تبلیغات موثر
مارکتینگ پلن مشخص میکند که چگونه، کجا و به چه روشی محصول یا خدمات خود را تبلیغ کنید و بفروشید. برای تبلیغ کسبوکار، خدمات و محصولات خود، باید حتما برنامهای دقیق داشته باشید؛ در واقع برنامه بازاریابی به شما کمک میکند مخاطبان هدف و روشهای جذب آنها را بشناسید و از روش های بازاریابی موثر مثل تبلیغات آنلاین، شبکههای اجتماعی و تلویزیون استفاده کنید. در ادامه انواع برنامه بازاریابی و فروش را به شما معرفی میکنیم.
انواع مارکتینگ پلن: عمومی، دیجیتال و محتوایی
مارکتینگ پلن، مدلی ثابت و یکسان ندارد؛ بلکه براساس هدف هر کسبوکار و نوع مخاطبان، دستهبندی و طراحی میشود. بااینحال، مهمترین بخش همه برنامههای بازاریابی، تعیین استراتژیهای پروموشن است؛ یعنی اینکه چگونه و از چه راهی محصول یا خدمات خود را به مخاطبان معرفی کنید. در ادامه، انواع مارکتینگ پلن را به شما معرفی میکنیم:
- مارکتینگ پلن عمومی سالانه: این برنامه، نقشهای کلی برای بازاریابی در یک بازه زمانی مشخص (مثلا سهماهه یا سالانه) است و تعیین میکند که شما باید از چه روشهای بازاریابی در این دوره زمانی استفاده کنید.
- مارکتینگ پلن دیجیتال: این سبک برنامه بازاریابی، روی روشهای تبلیغاتی آنلاین در شبکههای اجتماعی، بازاریابی محتوایی، سئو و تبلیغات کلیکی تمرکز دارد و مناسب کسبوکارهای اینترنتی است.
- مارکتینگ پلن محتوایی: تمرکز اصلی در این برنامه، روی تولید و انتشار محتوا برای جذب مشتریان است؛ مثل وبلاگنویسی، ویدیوهای آموزشی و اینفوگرافیکها.
- مارکتینگ پلن معرفی محصول: اگر میخواهید بهتازگی محصول یا خدماتی جدید وارد بازار کنید، باید یک برنامه بازاریابی برای معرفی آن بچینید.
- مارکتینگ پلن سئو (SEO): تمرکز این برنامه روی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است تا وبسایت در نتایج گوگل رتبه بهتری بگیرد و مشتریان بیشتری برای شما جذب کند.
- مارکتینگ پلن شبکههای اجتماعی: در این نوع برنامه، استراتژیهای بازاریابی در اینستاگرام، لینکدین، توییتر و سایر پلتفرمهای اجتماعی طراحی و اجرا میشود.
شما باید براساس هدف و شرایط کسبوکارتان از یک یا چندین نوع برنامه بازاریابی استفاده کنید تا نتیجه خوبی از تبلیغات خود بگیرید. علاوهبر این، داشتن برنامه کسب و کار دقیق، یکی از مهمترین بخشهای اجرای بهتر مارکتینگ پلن است. با داشتن برنامه کسبوکار و بازاریابی مشخص و منسجم، همه فعالیتهای تبلیغاتی شما هماهنگ و نتیجهبخش میشوند.
اصول تدوین و نوشتن مارکتینگ پلن مؤثر: تحقیق بازار و تحلیل رقبا
برای اینکه تبلیغات شما نتیجه خوبی داشته باشد؛ باید برنامه بازاریابی را با دقت بالا و اصولی بنویسید. برای نوشتن مارکتینگ پلن باید مشتریان خود و روشهای تبلیغاتی مناسب برای جذب آنها را بشناسید. هنگام تدوین برنامه بازاریابی، فقط به تبلیغات فکر نکنید؛ بلکه تکنیک های فروش موفق را هم در نظر بگیرید. یعنی فقط جذب مشتری کافی نیست، باید روشهای ترغیب مشتری به خرید را نیز بدانید. ازاینرو هنگام نوشتن برنامه بازاریابی، هم باید روی تبلیغات تمرکز کنید و هم روی روشهای بهتر فروش. در ادامه مراحل نوشتن مارکتینگ پلن موثر را به شما میگوییم.
تحقیق بازار و شناخت مشتریان هدف؛ مهمترین قدم برای نوشتن مارکتینگ پلن
اولین قدم برای نوشتن برنامه بازاریابی موفق، شناخت دقیق بازار و مشتریان است؛ باید دقیقا بدانید محصولات یا خدمات شما به درد چه کسانی میخورند؛ همچنین باید تحقیق کنید که مشتریان هدف شما معمولا چطور خرید میکنند و چه عواملی روی تصمیمگیری آنها تاثیر دارد. در نهایت با شناخت مشتریان هدف، از روشهای بازاریابی هدفمند و تبلیغات خلاقانه برای جذب آنها استفاده میکنید.
تحلیل رقبا و بررسی جایگاه بازار؛ گامی مهم در مسیر طراحی برنامه بازاریابی
پس از شناخت مشتریان، باید حتما رقبای خود را نیز بشناسید و نقاط قوت و ضعف آنها را تشخیص دهید. علاوهبر این، حتما استراتژی بازاریابی کسبوکارهای مشابه را تحلیل کنید؛ با این کار با روشهای تبلیغات موفق آنها آشنا میشوید. پس از شناخت رقبا، باید هنگام تبلیغات از آنها متمایز و بهتر عمل کنید.
تعیین اهداف بازاریابی به روش SMART برای تدوین مارکتینگ پلن
برنامه بازاریابی خوب باید اهداف مشخص و دقیق داشته باشد. تکنیک SMART یکی از بهترین روشها برای تعیین هدف در تبلیغات است. براساس این روش، اهداف باید ویژگیهای زیر را داشته باشند:
- مشخص بودن هدف: هدف شما از تبلیغات باید مشخص، دقیق و واضح باشد؛ مثلا بهجای اینکه به بهبود فروش کلی خود توجه کنید، تمرکزتان را روی افزایش فروش آنلاین بگذارید.
- قابلاندازهگیری: هدف شما باید قابلسنجش و اندازهگیری باشد؛ مثلا هدف خود را افزایش فروش ۲۰ درصدی در طول ۶ ماه بگذارید.
- قابلدستیابی: شما باید براساس شرایط کسبوکارتان، هدفی واقعبینانه و قابلدستیابی انتخاب کنید.
- مرتبط: هدف حالحاضر شما، باید با اهداف کلی و بلندمدت کسبوکارتان مرتبط و هماهنگ باشد.
- دارای محدودیت زمانی: باید حتما زمانی مشخص برای رسیدن به هدفتان تعیین کنید.
انتخاب روش تبلیغاتی مناسب؛ یکی از اصلیترین گامهای تدوین مارکتینگ پلن
بعد از مشخص شدن اهداف، باید روش تبلیغاتی مناسب برای رسیدن به آنها را انتخاب کنید. آیا قرار است از تبلیغات محیطی استفاده کنید یا شبکههای اجتماعی و تلویزیونی؟ یکی از روشهای بسیار عالی و مقرونبهصرفه برای تبلیغات، استفاده از پنل اس ام اس است. با این پنل به مشتریان خود پیامهای شخصیسازیشده میفرستید یا حتی اساماسهای تبلیغاتی برای افرادی در منطقه مکانی کسبوکار خود ارسال میکنید.
تعیین بودجه مارکتینگ پلن برای کسب بهترین نتیجه با کمترین هزینه
برنامه بازاریابی بدون بودجه مشخص، قابلاجرا نیست؛ باید دقیقا میزان بودجه تبلیغات، تولید محتوا، بازاریابی دیجیتال و سایر بخشها را بدانید. با محاسبه بودجه دقیق، بیشترین نتیجه را با کمترین هزینه میگیرید. علاوهبر بودجه، باید منابع انسانی و ابزارهای موردنیاز برای اجرای برنامه بازاریابی را مشخص کنید. یکی از روشهای مقرونبهصرفه که بسیاری از کسبوکارها در برنامه خود قرار میدهند، استفاده از بازاریابی پیامکی است. این روش بودجه بسیار کمی نیاز دارد و برای اطلاعرسانی سریع تخفیفها به مشتریان بسیار کارآمد است.
تعیین شاخصهای عملکرد (KPI) و ارزیابی نتایج بازاریابی
پس از تدوین مارکتینگ پلن و اجرای برنامه بازاریابی، باید از شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) استفاده کنید. این شاخصها به شما نشان میدهند که آیا به اهداف تعیینشده خود رسیدهاید یا نه. در ادامه مهمترین KPIهای بازاریابی را برایتان آوردهایم:
- میزان فروش و درآمد
- نرخ تبدیل (تعداد مشتریانی که از بازدیدکننده به خریدار تبدیل شدهاند)
- میزان بازدید از سایت یا شبکههای اجتماعی
- تعامل کاربران (لایک، کامنت، اشتراکگذاری)
اگر باتوجهبه شاخصهای بالا، متوجه شدید که برخی روشهای بازاریابی نتیجه خوبی ندارند؛ باید آنها را تغییر دهید یا بهینهسازی کنید.
تدوین مارکتینگ پلن موثر؛ مهمترین بخش نتیجهدهی تبلیغات
در این مقاله به شما گفتیم که مارکتینگ پلن یا همان برنامه بازاریابی چیست. بدون مارکتینگ پلن مشخص، احتمال هدر رفتن بودجه، تبلیغات نامناسب و در نهایت شکست کسبوکار شما وجود دارد. شما باید براساس نیازها و اهداف کسبوکارتان از مارکتینگ پلن و استراتژی بازاریابی مناسب استفاده کنید. برای نوشتن برنامه تبلیغاتی مناسب باید در ابتدا مشتریان هدف و روشهای جذب آنها را بشناسید، رقبای خود را تحلیل کنید و در نهایت روش بازاریابی مناسب را بهکار بگیرید.
یکی از بهترین روشهای بازاریابی، استفاده از پنل اساماس است. پیامک راهی سریع، کمهزینه و بسیار تأثیرگذار برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان محسوب میشود. اگر به دنبال سامانه پیامکی حرفهای و کارآمد هستید، پیشنهاد ما سامانه پیامکی SMS.ir است. این سامانه امکانات پیشرفتهای مثل ارسال پیامک انبوه، شخصیسازی پیامها، زمانبندی ارسال و اتصال به سایت یا نرمافزارهای مختلف دارد. با استفاده از پنل پیامکی SMS.ir پیامهای شخصیسازیشده برای مشتریان خود بفرستید و همیشه در ذهن آنها ماندگار باشید.