شب یلدا یکی از سنتهای مهم برای ما ایرانیان است. اتفاقی ویژه و زیبا که تمام کشور را برای چند روز درگیر خود میکند. همین موضوع، تبدیل به فرصتی طلایی برای اکثر کسب و کارها در ایران شده است. برگزاری کمپین شب یلدا با دیدِ جذب مخاطب و یا درآمد بیشتر رویدادی مهم در دنیای بازاریابی ایران به حساب میآید. شما با یک برنامه ریزی صحیح از چند ماه قبل و طراحی کمپین با رعایت تمام نکات مارکتینگ میتوانید بازخورد مثبت و شگفت انگیزی بگیرید. اما پیش از هر کاری باید بدانیم چگونه از شب یلدا برای برگزاری کمپین استفاده کنیم؟
کمپین شب یلدا و نکات مهم آن
بسته به نوع هر برند و محصولاتی که ارائه میکنند، موارد پیش رو می تواند متفاوت باشد. اما از نگاه کلی دانستن این نکات مهم به شما در فرآیند طراحی نقشه کمپین کمک زیادی میکند.
-
چک لیست کمپین شب یلدا
واضح است که اگر پیش از اقدام به هرکاری یک چک لیست کامل و راهنما برای طرح خود داشته باشید، کاملا هدایت شده تمام کارهای خود را انجام میدهید. اگر سال های گذشته کمپین شب یلدا داشته اید، از تجربیات آن بهره ببرید. بازخوردهای مثبت و منفی پیشین خود را تحلیل کنید و در صورت لزوم با کمی تغییر از بعضی از آنها دوباره استفاده کنید.
-
کمپینی ساده و خلاقانه
هدف خود را از برگزاری کمپین مشخص کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که هرچقدر طرحی ساده و در عین حال جدید داشته باشید، نتیجه ای بهتر خواهید گرفت. برای این مرحله از طرح های گرافیکی با اِلمان های شب یلدا استفاده کنید و تلاش کنید ایدهی شما تلفیقی از مراسم و سنت های شب یلدا و کسب و کارتان باشد تا ببینده متوجه هدف اصلی بشود. از طرفی شب یلدا، شبی برای دورهم جمع شدن خانواده هاست. اگر زمان برگزاری کمپین خود تنها در این تاریخ بگذارید، قطعا بازخورد قابل توجهی نخواهید گرفت. بیشتر استارت آپها تاریخ تخفیفهای خود را از چند روز قبل از شب یلدا تا عصر آن روز یا روز بعد در نظر می گیرند تا مشتری فرصت بیشتری برای بررسی و خرید داشته باشد.
-
انتخاب جوایز و هدایای متفاوت
شاید بتوان گفت مهمترین بخش هر کمپینی هدایا و جوایزیست که برای جذب مشتری و یا حفظ آنها در نظر میگیرند. اگر مسابقه برگزار میکنید جوایزی داشته باشید که کاربر ترغیب شود تا در آن شرکت کند. توجه کنید اگر در طرح مسابقه و یا جوایز نشانه هایی از شب یلدا قرار دهید، از چشم بیننده بسیار جالب و نوآورانه به حساب میآید. اغلب فروشگاههای اینترنتی تخفیف هایی روی محصولات خود میگذارند و سعی دارند در این شب فروش بالایی داشته باشند. اما اگر تمام تمرکز را روی تبلیغات با هدف فروش بگذارند و از فضاسازی برای یلدا در این طرح دور شوند، ممکن است مخاطب متوجه شود و بازخورد قابل توجهی نشان ندهد.
-
آماده سازی سایت و طراحی لندینگ پیج
پیش از شروع کمپین به فکر تغییرات گرافیکی در سایت خود باشید. با تیم فنی و تولید محتوای سایت جلسه ای برگزار کنید و پس طرح ایده هایی مربوط به شب یلدا، وظایف و ددلاین را کاملا مشخص کنید. طراحی هدر برای سایت و همچنین ساخت لندینگ پیج از موارد مهمی است که باید از هفته ها قبل بر روی آن فکر کنید. ظرفیت ورودی سایت را بسنجید. اگر فروش ویژه دارید پیش بینی کنید که چقدر مشتری از شما خرید میکند. اگر مشتری نتواند خرید آسان و مطمئنی داشته باشد، سریعا به سایت رقیبتان عوض میرود.
-
ارسال پیامک و اطلاع رسانی
تمام این فعالیت ها و کمپینی که آماده کردهاید، اگر به مشتری اطلاع رسانی نشود و بی خبر بماند، به هدر خواهد رفت. زمانی که تقریبا چک لیست کارها کامل شد و نزدیک به انتشار خبر آغاز کمپین بودید، از طریق پیامک به مشتری های خود خبر تخفیف و یا کمپینی که دارید را بدهد. یادتان باشد لینک صفحهی فرود را در متن پیامک درج کنید. اگر محتوای پیامک اشاره ای به نشانه های شب یلدا داشته باشد، قطعا توجه ای بیشتری را جلب می کند. این کار در اصل اس ام اس مارکتینگ، یکی از بهترین متدها بازاریابی محسوب می شود.
-
پشتیبانی و نحوه ی ارسال محصول
در زمان کمپین به احتمال خیلی زیاد با حجم سفارشات بالا مواجه می شوید. در نتیجه باید پیش بینی کنید که از پس کارهای پیش رو، آماده سازی محصول و بسته بندی تا ارسال به موقع آنها برمیآیید یا نه. اگر فروشگاه اینترنتی هستید، حداقل چند روز پس از شب یلدا را تاریخ تحویل بسته بزنید تا بدقول نشود.
در پایان:
توصیه اصلی ما این است که حداقل یک ماه قبل طرح کمپین شب یلدا را راه اندازی کنید. هرچقدر با برنامه پیش بروید، خروجی قابل توجه ای خواهید گرفت. در این رویداد شما با رقبای زیادی مواجه اید. اگر بتوانید با ایده های جدید در ذهن مخاطب بمانید، قطعا برای سال آینده هم مشتری های قدیمی باز هم به سراغ شما می آیند.
نظرات کاربران