نکاتی در مورد بهبود خدمات مشتریان در این دانشنامه خدمت شما عزیزان ارائه می شود که می توانید با دقت به این نکات سطح خدمات مشتریان خود را ارتقا داده و وفاداری و علاقه مشتریان را نسبت به کسب و کار خود افزایش دهید.

به صورت کلی خدمات مشتریان شامل تمامی مراحل کمک رسانی و مشاوره ای است که توسط یک کسب و کار به مشتریانی که محصولات آن ها را خریداری کرده یا از خدمات آنها استفاده می کنند، ارائه می شود. در نظر داشته باشید که اگر در این بخش به اندازه کافی تلاش نکنید و در زمینه خدمات مشتریان ضعیف عمل کنید، در زمان کوتاهی مشتریان خود را از دست خواهید داد، بنابراین توجه به این بخش بسیار حائز اهمیت است.

1.ارائه خدمات پشتیبانی به صورت 7/24 به مشتریان

ارائه پشتیبانی به صورت 24 ساعته در شبانه روز و 7 روز هفته یکی از اصولی است که به خصوص برای برخی کسب و کارها بسیار بیشتر اهمیت دارد. مثلا خدماتی مانند میزبانی هاست و سرور و یا شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و یا یک سری پنل های پیامکی بهتر است که بدین صورت ارائه پشتیبانی داشته باشند تا مشتری بتواند در هر لحظه مشکل خود را گزارش کند و در کمترین زمان ممکن پاسخ مناسب را دریافت کند.

2.داشتن دانش کامل نسبت به محصول یا خدماتی که ارائه می شود

بسیار مهم است که تیم خدمات مشتریان شما اشراف کامل به محصول و خدماتی که شرکت شما ارائه می دهد، داشته باشند. بنابراین نیاز است برای آموزش کارشناسان پشتیبانی خود حداکثر تلاش خود را داشته باشید و زمان زیادی را به آن اختصاص دهید. اگر آنها در مورد خدمات و محصولات کسب و کار شما آگاهی کامل داشته باشند، می توانند به راحتی مزایای محصول را به مشتری اعلام کرده و در سریعترین زمان ممکن مشکلات آنها را برطرف نمایند.

3.ارسال ایمیل ها و پیامک های شخصی سازی شده

به جای ارسال ایمیل ها و پیامک های انبوه به مشتریانتان، به صورت سفارشی سازی شده و با نام و نام خانوادگی آنها برایشان پیامک و ایمیل ارسال نمایید. افرد با مشاهده اسم خود تمایل بیشتری برای باز کردن ایمیل ها و پیامک های شما دارند و این به آنها نشان می دهد که شما برای مشتریان خود ارزش زیادی قائل هستید و توجه ویژه ای به آنها دارید. با استفاده از یک سری crm هایی که قابلیت ارسال ایمیل دارند و با استفاده از قابلیت ارسال پیامک با نام به دفترچه تلفن در sms.ir می توانید به راحتی بدین صورت برای مشتریان خود ارسال سفارشی داشته باشید.

4.ارزیابی عملکرد تیم خدمات مشتریان

شما می بایست به صورت دوره ای، روزانه هفتگی و یا ماهانه عملکرد تیم پشتیبانی خود را ارزیابی نمایید. این ارزیابی می تواند مواردی مانند زمان اولین پاسخگویی به درخواست مشتری ( اعم از تماس تلفنی، تیکت و …) ، متوسط زمان برطرف شدن مشکل مشتری، میزان خشنودی مشتریان ، امتیازات ارائه شده توسط مشتریان و … باشد.  با استفاده از یک سری شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) می توانید عملکرد تیم پشتیبانی را ارزیابی کنید و بخش پشتیبانی خود را ارتقا دهید. بدین صورت می توانید از نقاط قوت و ضعف تیم خود آگاهی یابید و در راستای ایجاد ارتباط بهتر با مشتریان و ارائه خدمات مشتریان قوی تر ، امکانات بیشتری در نظر بگیرید.

5.توجه به بازخوردهای مشتریان

برای بهبود عملکرد تیم پشتیبانی و به طور کلی بهبود خدمات مشتریان، مهم ترین نکته توجه به بازخوردهای مشتریانتان می باشد. برای شنیدن نظرات آنها مشتاق باشید ، از پیشنهادات آنها استقبال کنید و انتقادات آنها را پذیرا باشید. توجه داشته باشید که دیدگاه مشتریان در رابطه با محصول و خدمات شما، بهترین روش برای ارتقای کیفیت خدمات دهی شما می باشد. نیازهای مشتریان خود را بشناسید و انتقادات آنها را جدی بگیرید. حتی می توانید به صورت دوره ای برای مشتریان خود یک فایل نظرسنجی ارسال کنید و از آنها بخواهید برای ارتقای خدمات دهی شما در این نظرسنجی شرکت کنند. جمع آوری و تحلیل این داده ها بهترین روش برای بهبود خدمات مشتریان کسب و کار شما می باشد.