ارتباط با مشتری مفهومی است که به صورت علمی و عمومی در چند دهه اخیر مطرح شد و پس از آن به صورت فراگیر برای کسب و کارها استفاده شد.

پاسخ اینکه چرا ارتباط با مشتری داشته باشیم به نکات بسیاری باز می گردد که تمامی آن ها بر ارزش مشتری و لزوم حفظ آن اشاره دارد.

ارتباط با مشتری می تواند چشمان شما در بازار باشد. هر مشتری احساس و نظرش را به شما منتقل نمی کند مگر اینکه شما با او در ارتباط باشید و نظراتش را بپرسید.

چرا ارتباط با مشتری داشته باشیم ؟

مشتری عامل بقای هر کسب و کاری است. هر چقدر شما محصول فوق العاده و ارزشمند داشته باشید اگر برایش مشتری وجود نداشته باشد، دوامی نخواهید داشت. تمام کسب و کارهایی که وجود دارند به دنبال ارائه محصولاتی هستند که مورد نیاز کاربران و مشتریانشان باشد. ارتباط با مشتریان ( CRM ) برایتان می تواند سودمندی های متعددی داشته باشد اما دو مورد زیر بسیار برایتان قابل تامل خواهد بود :

  • ارزش مندی

در اولین و مهمترین قدم ارتباط با مشتریان، به مشتری و کاربر خود این مفهوم را انتقال می دهید که برایتان ارزش مند است و برایش خدمات و شرایط خاصی را در نظر گرفته اید که در جای دیگری دریافت نخواهد نمود. این واقعیت دارد که برای جذب یک مشتری جدید 5 برابر بیشتر از نگه داری مشتری قدیم ؛ هزینه صرف می شود. پس بهتر است همان احساس ارزشمندی را برای مشتریان ایجاد نمایید تا بخواهید به دنبال یک کاربر جدید بگردید. شاید پیامک سفید را بتوان یکی از گزینه های ارتباطی در ایجاد احساس ارزش مندی مشتری مطرح نمود.

  • قدردانی از اعتماد به شما

شما در هر کسب و کاری که باشید شاید اولین باشید اما تنهاترین نیستید. حوزه کاری شما چندین خدمات دهنده دارد و با خود فکر کنید چرا باید شما برای ارائه خدمات انتخاب شوید ؟

اگر هزاران دلیل هم داشته باشید بازهم این مشتریان هستند که شما را انتخاب می کنند. در واقع آن ها به شما و گفته هایتان اعتماد کرده اند و محصول شما را خریده اند. ارتباط با آن مشتری موجب می شود تا همواره از شما راضی باشد و نام شما را به دوستانش معرفی نماید.

فراموش نکنید اگر مشتری ناراضی باشد تا احساس خود را به دیگران انتقال ندهید هرگز آرامش پیدا نمی کند. در عصری که شبکه های مجازی در آن سلطه دارند، با یک نارضایتی شما از گردونه رقابت ممکن است حذف شوید.