این روزها تمام کشور در سلسله مراتب هرم مازلو چند قدم به عقب برداشته و در مقایسه با بقا، مصرف گرایی در الویت بسیار پایین تری قرار گرفته است. دولت، مردم را موظف کرده که در خانه بمانند و تمام مراکز آموزشی را تعطیل کرده است و ساعت کاری ادارات دولتی را کاهش داده است . خرده فروشی آفلاین تقریبا وجود ندارد و نرخ  در آمد تجارت الکترونیک به غیر از فروش اقلام بهداشتی و غذایی کاهش داشته است . با اینحال در حالی که بسیاری از کارها متضرر شده اند صنایعی مانند بازی ، سلامتی و تناسب اندام و آموزش آنلاین رو به رشد است.

حال سوال اینجاست چگونه کسب و کارها این اوقات سخت را اداره کنند؟ چه کارهایی می توانند برای پشتیبانی از مصرف کنندگان و جبران خسارات پس از گذر از بحران انجام دهند؟

تصویری که اخیراً در چین وایرال شده است. در سمت چپ تصویر لیستی از اهداف بلند سالانه وجود دارد که بسیاری از افراد پیش از شیوع کرونا تعیین کرده اند مانند گسترش تبلیغات ، پیدا کردن دوست یا خرید خانه یا یک ماشین جدید. کل این لیست ، در سمت راست خط خورده است و فقط یک هدف جدید برای سال 2020  باقی مانده و آن زنده ماندن است.

با دستور دولت به مردم برای ماندن در خانه و جلوگیری از اجتماع در اماکن عمومی ، اکثر فروشگاه های خرده فروشی آفلاین ، سالن های سینما و رستوران ها بسته شده اند. و اگرچه هنوز هم مصرف کنندگان به طور فعال در حال بازدید از سایت های فروشگاه های آنلاین هستند ، فروش کالاهای غیر ضروری با توجه به اظهار نظرهایی مانند “چرا یک لباس یا لوازم آرایش جدید را خریداری می کنید ، وقتی نمی توانید خانه را ترک کنید ” کند شده است.

اگر  رهایی از داستان کرونا از جدول زمانی مشابه  سارس پیروی کند ، بسیاری پیش بینی می کنند که خرده فروشی در آوریل و ماه مه به حالت عادی برگردد.

با توجه به همه این موارد ، برندها در این دوره حساس چگونه باید عمل کنند؟

راه کارهایی برای کنترل شرایط غیرقابل پیش بینی بازار کرونایی
  1. اولین و مهم ترین نکته پشتیبانی و همدلی خود را نشان دهید

نشان دادن حمایت و همدلی در این بحران بسیار بهتر از سکوت است. در حالی که شرکت های بزرگ مانند مایکروسافت ، دل، کارگیل ، L’Oréal ، LVMH و کرینگ میلیون ها دلار برای تأمین اعتبار صلیب سرخ چین اهدا کرده اند ، مارک هایی که نمی توانند کمک مالی اهدا کنند می توانند با به اشتراک گذاشتن پیام های انگیزشی ، ایجاد محتوا آموزشی برای مصرف کنندگان وچگونگی ایمن نگه داشتن، کمک خود را ابراز کنند ( و یا حتی ارسال محصول به افراد نیازمند)

الیسا هاركا بنیان گذار و مدیرعامل آژانس Red Ant Asia توضیح می دهد :” هنوز هم می توان حمایت کرد اما به شیوه ای بسیار کارآمد تر . به عنوان مثال ، جایی که می بینیم واقعاً نیازمندی هایی در “خط مقدم” وجود دارد. کارگران بیمارستان در حال تلاش برای رعایت اصول اولیه هستند وبه دلیل نیاز به بارها و بارها شستن دست ها ، دچار خشکی شدید و لکه می شوند.  بنابراین ، یک چیز بسیار کاربردی که آنها نیاز دارند ، کرم دست است . یکی از اینفولوئنسر هایی که ما خیلی با او کار می کنیم بیمارستانی در ووهان را شناسایی کرده است که به کرم دست احتیاج دارند او این اطلاعات را با پیروان خود به اشتراک گذاشته تا با برند ها به اشتراک بگذارند . سپس برندها محصول را مستقیماً به بیمارستان می فرستند. این بسیار ساده ، بسیار عملی و بسیار واقعی است.

هاركا همچنین نظرات خود را در مورد فروش خیریه به اشتراک گذاشت ، “این بسیار مهم است كه سعی نکنید از ویروس به عنوان فرصتی برای فروش استفاده كنید – انگیزه ای برای خرید ارائه ندهید. این کاملاً نابخردانه و توهین آمیز است. یا آنچه می دهید را نمی خواهند و یا اصلا نمی گیرند. اما اگر محصول کاربردی دارید مثلا ضد عفونی کننده دست – دریافت پیام و محصول شما آنجا بسیار مهم است – و قضاوت بدی در موردش نخواهد شد. “

و به یاد داشته باشید ، پشتیبانی  درون سازمانی همانقدر مهم است که پشتیبانی برون سازمانی. شركتها باید دلسوزی و همدلی خود را به كاركنان نشان دهند ، به عنوان مثال به آنان اجازه دهند که در خانه کار کنند ، ماسك های رایگان را در شرکت ها و سازمان خود ارائه كنند ، یا  سلامتی جسمانی و روحی کارکنان خود  را بررسی كنند.

2. فروش و تمرکز بر ایجاد ارزش تجاری برند فراموش کنید

نیازی نیست که کاملا بازاریابی خود را متوقف کنید اما جلوگیری از هرگونه فروش سخت و حتی فروش نرم در این دوره نیز حائز اهمیت است. یک کارشناس بازاریابی پیشنهاد می کند که برندها رویکردهای متفاوتی را براساس آن دسته از طبقه بندی  که در آن قرار دهند: تقاضا ، آنلاین یا آفلاین. اتخاذ کنند.

3. صنایع پر تقاضا

همانطور که گفته شد ، در این دوره ، تقاضا برای صنایع خاص مانند آموزش آنلاین، ارتباط از راه دور و سلامتی و تناسب اندام افزایش یافته است. مشاغل موجود در این صنایع برای کمک به مصرف کنندگان باید خدمات مالی و یا ایجاد سرویس ها و یا محصولاتی را در نظر بگیرند. هم اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید شرکت های بسیاری به طور جدی بر روی آموزش آنلاین یا برگزاری وبینار و اجرای سمینار ها به صورت لایو متمرکز شده اند و برای مشترکین خود تخفیفات ویژه ای را در نظر گرفته اند همچنین بستر های اشتراک گذاری ویدیو و یا نمایش فیلم شاهد افزایش کاربران فعال خود بوده اند.

4. کسب و کار های آنلاین

برندهایی که قبلاً به طور فعال محتوای خود را به صورت آنلاین منتشر می کردند اما محصولات غیر ضروری مانند لوازم آرایشی و یا پوشاک را می فروشند ، باید در این دوره به انتشار مطالب ادامه دهند – فقط بخاطر داشته باشید که از هرگونه تبلیغاتی اعم از اجرای فروش و تخفیف هایی که ممکن است غیر ضروری به نظر برسند ، خودداری کنید.

به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی مارک های آنلاین مورد چگونگی تطبیق استراتژی محتوای آنلاین خود برای مقابله با افت کاربران اظهار داشت: “ما درباره اینكه چگونه می توانیم محتوای رسانه های اجتماعی مرتبط تر بسازیم ، فکر كردیم. ما متوجه شدیم که در این مدت مصرف کنندگان بیشتر به تجهیزات تناسب اندام ما علاقه مند شده اند زیرا آنها  بیشتر درخانه هستند ، بنابراین برای کمک به آنها در این زمینه مجموعه های آموزشی تناسب اندام را قراردادیم.

5. کسب و کارهای آفلاین

کسب و کارهای آفلاین در این دوران می توانند از بستر آنلاین برای ارائه محصولات خود بهره ببرند و کالای خود را در market place هایی نظیر دیجیکالا و یا در جستوگر کالایی مانند ترب و …. به نمایش بگذارند .  درست است که حضور فیزیکی افراد در بازار و مراکز فروش کم شده است اما حضور آنلاین هنوز هم گسترده و در این روز ها حتی بیشتر نیز شده است.

این زمان برای تمامی ما زمانی چالش برانگیز است  اما بحران موقتی است. با توجه به اینکه مردم وقت زیادی را به صورت آنلاین می گذرانند ، این یک فرصت عالی برای تمرکز بر ایجاد ارزش تجاری برند با تعامل با مصرف کنندگان و ارائه مطالب با کیفیت برای آنها است. تمرکز خود را روی سرگرمی ، آموزش و همدردی بیشتر متمرکز کنید – بدانید که برند شما پس از گذشت این زمان از مزایا این نگرش سود خواهد برد.