چگونگی رجیستری گوشی های مسافری برای تمام کاربران گوشی های هوشمند و همین طور وارد کنندگان و فروشندگان آن به موضوعی مهم و ضروری ایجاد شده است. پس از تایید طرح رجیستری گوشی های هوشمند و اجرا شدن آن از اواخر ماه مهر سال جاری، بحت های فراوانی بر سر موضوع چرایی قانون رجیستری و ضرورت آن صورت گرفته است. در این بین و جدا از فواید و یا اشکالات وارد شده به طرح، روش های رجیستری کردن گوشی های همراه موضوعی است که همه به دنبال آنند.

چگونگی رجیستری گوشی های مسافری برای فروشندگان، قبل از ارائه گوشی به مشتری و یا صاحبین گوشی های همراه از پیش خریداری شده در این مقاله آموزش داده خواهد شد.

نحوه چگونگی رجیستری گوشی های مسافری برای گوشش های همراهی مطرح می شود که در زمان مسافرت به خارج از ایران، فرد اقدام به خرید آن جهت استفاده شخصی و یا سوغاتی کرده است. این گوشی همراه در زمان ورود به ایران می بایست به گمرک اظهار شوند. با این کار، گمرک ایران با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیر تجاری صرفا یک دستگاه تلفن همراه، با أخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و عوارض متعلقه نسبت به ثبت شناسه تلفن همراه در سامانه مسافری اقدام می‌کند. در غیر این صورت مسدولیت عدم رجیستری و شرایطی که بر آن حاکم خواهد بود به عهده مسافر است.

به منظور راحتی مسافرین و کمک به رجیستری گوشی های وارد شده ، گمرک اقدام به ارائه نرم افزار آنلاین رجیستری گوشی های مسافری نموده است.

چگونگی رجیستری گوشی های مسافری :

  • ثبت IMEI  در سایت http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister حداکثر 10 روز بعد از ورود
  • پرداخت ارزش گمرکی تلفن همراه برای هر مسافر که البته 80 دلار معافیت نسبت به پرداخت حقوق و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در پرداخت در نظر گرفته شده است.

البته باید توجه داشت همواره قانون و شرایط اجرایی طرح رجیستری در سایت http://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister  اعلام می شود و تنها منبع رسمی برای قوانین ثبت IMEI همین سایت می باشد.

IMEI مخفف “International Mobile Equipment Identity” به معنی شناسه بین المللی تجهیزات موبایل می باشد و 14 رقم در نظر گرفته شده است. این شناسه در رسید و یا جعبه گوشی درج می شود. اگر هم دسترسی به رسید خرید و یا جعبه گوشی ندارید می توانید با شماره گیری *#06# این کد را دریافت نمایید.

علاوه بر آن می توانید برای گوشی های خود به صورت زیر این کد را دریافت کنید:

سیستم عامل iOS: مسیر Settings > General > About
 سیستم عامل آندروید: Settings و در ادامه بخش About Phone
• دستگاه‌های سونی یا سونی‌اریکسون قدیمی: بر روی صفحه کلید موبایل از چپ به راست * Right * Left Left * Left * کلیک شود.
• دستگاه‌های بلک‌بری یا سونی‌اریکسون‌های جدیدتر: بخش Options و سپس Status