چرایی قانون رجیستری و ضرورت آن شاید به سامانه ارسال پیامک نامربوط باشد اما کاربران بسیاری با استفاده از گوشی وارد سامانه می شوند. طرح رجیستری شماره‌های تلفن همراه از اواخر مهر ماه سال جاری با رویکرد نظارتی بر حوزه واردات گوشی‌های تلفن همراه از مبادی رسمی کشور اجرایی شد. در این طرح تمام گوشی هایی که به صورت قاچاق وارد کشور شده باشند از کار خواهند افتاد. برای بررسی اعتبار گوشی های همراه شناسه ای یکتا به نام IMEI در نظر گرفته می شود تا با ارسال آن به سامانه 7777 از گوشی خود استعلام بگیرند.

IMEI مخفف “International Mobile Equipment Identity” به معنی شناسه بین المللی تجهیزات موبایل می باشد و 14 رقم در نظر گرفته شده است. این شناسه در رسید و یا جعبه گوشی درج می شود. اگر هم دسترسی به رسید خرید و یا جعبه گوشی ندارید می توانید با شماره گیری *#06# این کد را دریافت نمایید.

علاوه بر آن می توانید برای گوشی های خود به صورت زیر این کد را دریافت کنید:

سیستم عامل iOS: مسیر Settings > General > About
 سیستم عامل آندروید: Settings و در ادامه بخش About Phone
• دستگاه‌های سونی یا سونی‌اریکسون قدیمی: بر روی صفحه کلید موبایل از چپ به راست * Right * Left Left * Left * کلیک شود.
• دستگاه‌های بلک‌بری یا سونی‌اریکسون‌های جدیدتر: بخش Options و سپس Status

چرایی قانون رجیستری و ضرورت آن :

  • خداحافظی با گوشی های قاچاق – علاوه بر اینکه تمام گوشی هایی که به صورت قاچاق وارد شده اند از کار می افتند بلکه گوشی های مسروقه نیز غیر فعال خواهند شد.
  • ردیابی آنلاین مزاحمین – به راحتی و آسانی می توان مزاحمین خود را به صورت آنلاین شناسایی و پیگیری نمود. در این صورت شکایت مزاحمت های تلفنی بسیار کاهش خواهد یافت.
  • شناسایی گوشی های دست دوم و کارکرده –با فعالیت این طرح قابلیتی به وجود می آید که گوشی های دست دوم و کارکرده مشخص شوند و امکان فعال شدن نداشته باشند.
  • تضمین سلامتی – با اجرا شدن طرح گوشی هایی که از استاندار خارج هستند و میزان تشعشعات بالایی دارند غیر فعال خواهند شد.

چرایی قانون رجیستری و ضرورت آن برای تمام خریداران و فروشندگان این کالای پر مصرف به نوعی جزو الزامات خرید و فروش می باشد. بسیاری از کاربران و یا صاحبین مشاغل کارهای خود را با گوشی همراه خود انجام می دهند و همین موضوع می تواند برای این کاربران به صورت ویژه ای مهم و ضروری باشد.