soap

Simple Object Access Protocol یا SOAP یکی از پروتکل ها مبتنی بر XML است و آن را به منظور ارتباط با سرویس های مبتنی بر وب (وب سرویس) استفاده می نمایند.

SOAP را می توان یکی از ایده آل ترین روش های دسترسی به برنامه های متفاوتی دانست که تحت زبانهای برنامه نویسی خاصی پیاده سازی شده اند و یا برنامه هایی که توسط ادیتورها و یا نرم افزارهای خاصی اجرا می شوند. شرکت ایده پردازان در سامانه ارسال پیامک خود و هم چنین سامانه ارسال ایمیل انبوه خود با استفاده ازین پروتکل و بر پایه زبان های مختلف برنامه نویسی نمونه کدهایی را جهت ارسال تکی و انبوه در اختیار کاربران سامانه های خود قرار داده است.

کاربران می توانند ارسال های خود را از طریق سرویس هایشان که ممکن است به صورت مختلف نوشته شده باشد و یا به صورت متفاوت در حال کارکرد باشد را پشتیبانی نمایند.

در این بین SOAP دارای ویژگی های خاصی است که در ادامه به آن پرداخته می شود:

SOAP چیست

ویژگی SOAP چیست ؟

  • یکی از ویژگی های این پروتکل Platform Independent بودن آن است. به عبارتی برای اجرا به هیچ محیطی وابسته نیست.
  • همان طور که اشاره شد بر پایه XML می باشد. همین ویژگی موجب می شود تا ارتباطات بر پایه متن بین ارسال کنندهserver ))  و گیرنده ( client ) باشد.
  • SAOP در زمان استفاده از firewall ها مسدود نمی شود و در اجرایش خللی رخ نخواهد داد.
  • SOAP را می توان از پروتکل های قابل اطمینان به شمار آورد.
  • اطلاعات ارسالی ار در حجم مشخصی منتقل می نماید و باید حجم آن مشخص باشد.
  • ارتباطات بر پایه SOAP برای اطمینان و ایجاد اعتماد از تعداد زیادی استاندارد استفاده می نمایند و به صورت ثابت نمی توان استاندارد خاصی را نام برد.

واضح است که برخی از موارد و ویژگی های SOAP در ارتباط وب سرویس می تواند نقطه ضعف و یا معایب این پروتکل باشد اما آنچه که مسلم است این است که جزو جدانشدنی آن نیز محسوب می شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده نظرات
ورود / ثبت نام مشاوره رایگان