در زمان استفاده از وب سرویس ممکن است از مفاهمی استفاده شود که لازم است درباره اش اطلاعاتی داشته باشیم. انواع وب سرویس با توجه به نوع کاراریی و شرایط تصویب شده برای پیاده سازی یک سیستم و یا نرم افزار مشخص می شود. در زمان استفاده از وب سرویس بدون استثنا می بایست یکی از انواع وب سرویس جهت ارتباط بین طرفین باشد.

استاندارهای وب سرویس که با نام پروتکل نیز شناخته می شوند حاوی مجموعه ای از قواعد و فرمت های ارتباطات بین یک ارسال کننده ( server ) و یک گیرنده ( client ) است. مقاله پیش رو برخی از استانداردهای وب سرویس را معرفی می نماید:

آشنایی با چند مفهوم در وب سرویس:

SOAP

استاندارد و یا پروتکل SOAP به پروتکل دسترسی ساده به شی معرف است. این استاندارد مخفف Simple Object Access Protocol  است. بر اساس این نوع از استاندارد وب سرویس تمام خدمات وب پایه ریزی می شود. پروتکل SOAP استانداری ساده جهت ارتباطات پیام های مبتنی بر XML است.

WSDL

Wsdl مخففWeb Service Description Language می باشد و مشخص کننده استاندارد ارتباطی بین وب سرویس و استفاده کنندگان می باشد.

از طریق این پروتکل مشخص می شود نوع ارتباط شما GET و یا POST و یا … است.

UDDI

UDDIمخفف عبارت Universal Description , Discovery and Integration می باشد و اصطلاحا به آن سیستم جهانی توضیح ، جستجو و ارتباط وب سرویس ها می گویند. با استفاده از UDDI شرکت ها و یا افرادی که با وب سرویس کار می کنند می توانند مشخصات را به دیگران اعلام نمایند. البته بهتر است به این موضوع نیز اشاره شود که UDDI بر پایه پروتکل SOAP است.

روش های متفاوت و یا نوع وب سرویس مورد استفاده بر اساس پایه و برنامه اصلی که سیستم با آن کارایی دارد؛ گذاشته می شود . اینکه شرکت و یا برنامه نویسی از یکی از انواع وب سرویس و یا استانداردهای آن استفاده نماید مشخص می کند که پایه و بنای ارتباطی با آن شرکت و یا برنامه به چه صورت است. در تمام داکیومنت های وب سرویس نوع ارتباط با سیستم شرح داده می شود و می توانید از آن به عنوان مرجع ارتباطی استفاده نمایید.