با همه‌گیر شدن استفاده از تلفن همراه، کار بازاریابی دستخوش تغییرات بسیاری شد. استفاده از روش‌های نوینی مانند نظرسنجی پیامکی باعث شد تا کسب‌وکارهای متفاوت بهتر بتوانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند و نظر آن‌ها را در خصوص موارد متفاوت جویا شوند. استفاده از آماره‌های به دست آمده از این‌گونه نظرسنجی‌ها باعث می‌شود تا کسب‌وکارهای گوناگون از نقاط ضعف و قوت خود، آگاه شوند. به این ترتیب آنها می‌توانند رضایت بیشتر مشتریان خود را بهتر کسب کنند. در این مطلب قصد داریم در خصوص نظرسنجی پیامکی و مزایای آن نکاتی را بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

اهمیت استفاده از نظرسنجی

قبل از این که به نظرسنجی پیامکی بپردازیم، باید ابتدا در خصوص اهمیت استفاده از نظرسنجی نکاتی را بیان کنیم. تا قبل از استفاده از روش‌هایی مانند نظرسنجی پیامکی یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی متفاوت، کسب‌وکارها نمی‌توانستند به درستی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و نظرات آن‌ها را به صورت مناسب دریافت و بررسی کنند. همان‌طور که گفتیم، با بررسی نظرات مشتریان می‌توان نقاط ضعف و قوت را به همراه علاقه‌مندی‌های مشتریان متوجه شد. این کار باعث می‌شود تا مجموعه‌های متفاوت بتوانند خدمات و محصولات مناسب‌تری برای مشتریان خود داشته باشند.

روش‌های متفاوتی برای نظرسنجی وجود دارند. از این روش‌ها می‌توان به تماس تلفنی، برگه‌های نظرسنجی، استفاده از نظرسنجی پیامکی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد. البته باید بدانید که اگر تعداد مشتریان یک کسب‌وکار زیاد باشد، استفاده از روش نظرسنجی تلفنی و برگه‌های نظرسنجی در نهایت مفید نخواهد بود. زیرا به زمان و هزینه بسیار زیادی برای انجام و بررسی نیاز دارد و همین امر می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات برای کسب‌وکار شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از روش‌های ارزان‌تر و مناسب‌تر مانند ارسال پیامک انبوه نظرسنجی استفاده کنید.

انواع پیامک نظرسنجی مناسب برای کسب‌وکارها

ارسال پیامک تبلیغاتی و نظرسنجی انواع متفاوتی دارند. با استفاده مناسب از هر کدام از انواع پیامک‌های تبلیغاتی می‌توان بر تعداد مشتریان و اعتبار کسب‌وکار افزود. از مهم‌ترین انواع پیامک نظرسنجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- رأی‌گیری پیامکی

رأی‌گیری پیامکی یا همان نظرسنجی پیامکی اولین نوع استفاده از پیامک‌های تبلیغاتی است. کسب‌وکارهای متفاوت با برگزاری نظرسنجی متوجه می‌شوند که کدام یک از محصولاتشان بیشتر مورد توجه مشتریان قرار گرفته است. همچنین می‌توان با استفاده از نظرسنجی و بررسی آمار آن، محصولاتی را که کمتر مورد توجه مشتریان قرار گرفته نیز متوجه شد و در خصوص بهبود آن‌ها اقدام کرد.

به همین دلیل باید نظرسنجی‌های پیامکی را بسیار مهم دانست زیرا با توجه به آمار آن می‌توان تصمیمات بهتری برای آینده کسب‌وکار گرفت. برخی از کسب‌وکارها به جای استفاده از نظرات مشتریانشان به سراغ حدس و گمان می‌روند که در برخی مواقع با ضررهای متفاوتی مواجه می‌شوند. به همین دلیل بهتر است از ابتدا به سراغ بهترین منبع برای تغییر در محصولات و خدمات رفت تا مجموعه پیشرفت کند و اعتبار آن میان مشتریان افزایش یابد.

2- مسابقات پیامکی

یکی دیگر از استفاده‌های ارسال پیامک انبوه، برگزاری مسابقات متفاوت است. مسابقات متفاوت در صورت داشتن جایزه باعث می‌شوند تا تعامل مشتریان با کسب‌وکار افزایش یابد. معمولاً برندگان پس از پایان مسابقات با قرعه‌کشی مشخص می‌شوند و به آن‌ها جوایز نقدی، کالاهایی متفاوت و تخفیف برای خرید از کسب‌وکار هدیه داده می‌شود. این کار باعث می‌شود تا مشتریان پس از مسابقه نیز پیامک‌هایی را بررسی کنند که از سمت کسب‌وکار شما برای آن‌ها ارسال شده است. بنابراین اگر باز هم مسابقه برگزار کنید، آن را از دست نخواهند داد.

حتی برخی مجموعه‌ها پا را فراتر از این نهاده‌اند و مسابقات پیامکی خود را با استراتژی شبکه‌های اجتماعی خود ترکیب می‌کنند تا تأثیر مناسب‌تری از این کمپین تبلیغاتی ببرند. البته توجه داشته باشید که در هنگام برگزاری مسابقات پیامکی باید زمان شروع و پایان آن را مشخص کنید تا بتوانید آن را به بهترین شکل برگزار کنید.

3- تحقیق در خصوص مشتریان

مردان و زنان متفاوتی در گروه‌های سنی مختلف به سراغ یک کسب‌وکار می‌روند. به همین دلیل جمع‌آوری اطلاعات در خصوص این گروه‌های سنی و جنسیت غالب مشتریان می‌تواند از دیگر مواردی باشند که در بهبود کسب‌وکار نقش دارند. در این‌گونه نظر سنجی پیامکی، به جای محصولات، باید روی مشتریان تمرکز کرد تا بتوان محصولات و خدمات جذاب‌تری برای آن‌ها تولید کرد و ارائه داد.

4- تجربه مشتریان

از دیگر موارد استفاده از پیامک‌های تبلیغاتی، بررسی تجربه مشتریان است. با استفاده از این روش می‌توانید بررسی کنید که مشتریان تا چه از حد از خدمات و محصولات شما رضایت دارند. برای این کار می‌توانید از نظرسنجی پیامکی استفاده کنید. این پیامک می‌تواند به این شکل باشد که از 1 تا 10 چه نمره‌ای به شما می‌دهند.

پس از آن حتی می‌توان برای بهبود کسب‌وکار پا را فراتر نهاد و با برخی از مشتریانی که کمترین امتیاز را داده‌اند، تماس گرفت و دلیل نارضایتی آن‌ها را پرسید. این کار نه تنها باعث آشکار شدن نقاط ضعف شما می‌شود، بلکه به مشتریان ناراضی حس بهتری می‌دهد. این تماس باعث خواهد شد که اعتماد مشتری به برند شما از دست نرود و باز هم به سراغ شما بیاید.

مزایای استفاده از پیامک نظرسنجی

مزایای استفاده از پیامک نظرسنجی

مزایای نظرسنجی پیامکی

استفاده از روش‌های متفاوت بازاریابی پیامکی و نظرسنجی‌های پیامکی مزایای خاص و منحصربه‌فرد خود را دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش‌ها عبارتند از:

1- سفارشی‌سازی

همان‌طور که گفتیم نظرسنجی‌های پیامکی انواع متفاوتی دارند. هر برند با توجه به نوع کسب‌وکار و سلیقه خود می‌تواند این پیامک‌ها را به صورت شخصی و منحصربه‌فرد ارسال کند. سفارشی‌سازی پیامک‌ها کار بسیار سختی نیست و تنها باید متن و شکل پیامک را به درستی و مناسب با کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

2- نرخ تعامل بالا

در مقایسه با روش‌های سنتی، نرخ تعامل نظرسنجی‌های پیامکی بسیار بالاست. به همین دلیل بسیاری از مجموعه‌ها برای استفاده از این نرخ تعامل بالا، اقدام به استفاده از این‌گونه نظرسنجی‌ها می‌کنند.

3- انجام سریع کار

نظرسنجی‌های پیامکی به سرعت انجام می‌شوند و نتیجه آن‌ها نیز در زمان کوتاه به دست می‌آید. به همین دلیل کسب‌وکارها در مدت زمان کوتاهی می‌توانند نتایج نظرسنجی خود را مشاهده کنند و با توجه به آن تصمیمات مهمی را در خصوص آینده مجموعه اتخاذ کنند.

4- دستیابی به جامعه آماری بالا و متنوع

این روزها تقریباً تمام افراد بالای 15 سال، گوشی تلفن همراه دارند. همین امر سبب می‌شود تا جامعه آماری بسیار گسترده و بزرگی برای انجام کار خود داشته باشید و بتوانید نظرات افراد بیشتری را در خصوص کسب‌وکار خود متوجه شوید.

5- افزایش بودجه تبلیغاتی

شرکت‌ها بودجه‌ای خاص و محدود را به کارهای تبلیغاتی خود اختصاص می‌دهند. باید بدانید که ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی، نیاز به صرف هزینه بسیار بالایی ندارد و همین امر سبب می‌شود تا باز هم بودجه برای انجام کارهای تبلیغاتی متفاوت دیگر باقی بماند.

6- پیگیری آسان شرکت‌کنندگان

گاهی به دلایل متفاوت مانند برنده شدن در مسابقه یا پرسیدن سؤال لازم است که با شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیامکی ارتباط برقرار کنید. این کار با توجه به داشتن شماره موبایل شخصی که اقدام به ارسال پیام کوتاه کرده، ساده است و به راحتی می‌توان این کار را انجام داد. در صورتی که در مواردی مانند ایمیل و شبکه‌های اجتماعی، این کار با سختی بیشتری مواجه است.

ماژول نظرسنجی پیامکی و مسابقه

ماژول نظرسنجی و مسابقه

ماژول نظرسنجی و مسابقه

حتماً بارها و بارها نظرسنجی‌هایی را دیده‌اید که به صورت پیامکی در تلویزیون و یا سایت‌های مختلف برگزار می‌شوند. شاید شما هم از تفکیک سریع و قرعه‌کشی‌های سریع این مسابقات به صورت زنده تعجب کرده باشید. باید بگوییم که انجام مسابقات به صورت پیامکی بسیار ساده‌تر از چیزی است که به نظر می‌آید. برای انجام این کار تنها کافی است که از خدمات سامانه پیام کوتاه ایده‌ پردازان استفاده کنید تا نظرسنجی‌ها و مسابقات پیامکی خود را به صورت گسترده و با صرف زمان و هزینه کم برگزار کنید.

نحوه عملکرد نظرسنجی و مسابقه پیامکی

باید بدانید که ماژول‌های نظرسنجی پیامکی به کاراکترها و متن‌های خاص، حساس هستند. پس از برگزاری این نوع نظرسنجی‌ها، سامانه به صورت خودکار متن‌هایی را جدا می‌کند که حاوی کاراکترهای صحیح هستند. پس از اتمام زمان مسابقه می‌توان به راحتی به آمارهای مورد نظر خود دسترسی داشت. یکی دیگر از قابلیت‌های این نوع پیامک این است که می‌توان برای سامانه متن خاصی را به عنوان جواب تعریف کرد. در صورتی که فرد متن یا کاراکتر صحیح را برای شما ارسال کرده باشد، سامانه به صورت خودکار متنی را به عنوان تشکر یا تأیید شرکت او در مسابقه برای فرد ارسال خواهد کرد.

نظرسنجی برای کسب‌وکارها

نظرسنجی پیامکی برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

نظرسنجی برای کسب‌وکارها

باید بدانید که به دلیل انعطاف‌پذیری بالای پیامک‌های تبلیغاتی و هزینه پایین آن‌ها، تمام کسب‌وکارها می‌توانند از آن‌ها به صورت مناسب استفاده کنند. البته برخی کسب‌وکارها می‌توانند از این نوع پیامک‌ها استفاده بهتری داشته باشند. از این کسب‌وکارها می‌توان به مجتمع‌های تجاری، مغازه‌داران متفاوت، شرکت‌های فروش و ارائه‌دهندگان خدمات مختلف اشاره کرد.

چگونه یک نظرسنجی پیامکی با کیفیت بالا داشته باشیم؟

ارائه نظرسنجی باکیفیت

در هنگام برگزاری نظرسنجی پیامکی باید به موارد متعددی توجه داشت تا کیفیت کار بالاتر برود. از جمله این موارد توجه به تعرفه خطوط، استفاده از خطوط اختصاصی و استفاده از امکانات سامانه‌های مناسب است. پس از اینکه سامانه مناسب را برای خود پیدا کردید، نوبت به نظرسنجی می‌رسد که در آن نیز باید به نکاتی توجه داشت. از مهم‌ترین نکات تأثیرگذار در یک نظرسنجی پیامکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- عدم پرسیدن سؤالات مبهم در نظرسنجی پیامکی

پرسیدن سؤالات واضح باعث می‌شود تا افراد به صورت دقیق‌تر به آن پاسخ دهند. همچنین این کار باعث می‌شود تا همه اقشار جامعه بتوانند در نظرسنجی پیامکی شما شرکت کنند و میزان مشارکت در این نظرسنجی بالاتر رود.

2- عدم پرسیدن سؤالات طولانی

بسیاری افراد به دلیل مشغله زیاد، حوصله خواندن پیام کوتاه حاوی متن‌های طولانی را ندارند. پرسیدن سؤالات طولانی باعث می‌شود تا بسیاری از افراد پیام تبلیغاتی را به طور کلی نادیده بگیرند و همین امر در کاهش میزان مشارکت تأثیرگذار است.

3- توجه به اهمیت نقش مشتری در نظرسنجی پیامکی

بهتر است قبل از سؤال به اهمیت نظرات مشتریان در کسب‌وکار خود اشاره کنید. این باعث می‌شود که مخاطبان انگیزه بیشتری برای پاسخ دادن به پیام تبلیغاتی شما داشته باشند.

جمع‌بندی

  • نظرسنجی پیامکی این روزها توانسته تغییرات زیادی را در تبلیغات و هزینه آن ایجاد کند.
  • با استفاده از این نوع پیامک‌ها می‌توان به راحتی نظر مشتریان را در خصوص کسب‌وکار خود جویا شد و تجربه آن‌ها در مواجهه با کسب‌وکار خود را بررسی کرد.
  • همچنین با کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشتریان می‌توان محصولات و خدمات بهتری به آن‌ها ارائه کرد.
  • از دیگر استفاده‌هایی که می‌توان از پیامک تبلیغاتی کرد، برگزاری مسابقات مختلف است. این کار باعث می‌شود تا پس از آن مشتریان بیشتری پیامک‌های تبلیغاتی شما را مطالعه کنند.
  • از مهم‌ترین مزایای استفاده از نظرسنجی‌های پیامکی می‌توان به سفارشی‌سازی، دسترسی به جامعه آماری بالا، نرخ تعامل بالا، سرعت بالای انجام کار، افزایش بودجه تبلیغاتی و دسترسی راحت به شرکت‌کنندگان اشاره کرد.
  • اگر شما هم قصد دارید تا نظرسنجی پیامکی برگزار کنید، حتماً توجه داشته باشید که بهتر است به سراغ مجموعه‌های باکیفیت مانند ایده پردازان بروید تا بتوانید کار خود را با کیفیت بالا و هزینه مناسب انجام دهید.

پرسش‌های پرتکرار

1- نظرسنجی پیامکی برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

با توجه به اینکه این روزها تبلیغات با استفاده از پیامک به صورت مناسب می‌تواند در بهبود روند تمام کسب‌وکارها نقش داشته باشد، باید بگوییم که نظرسنجی پیامکی مناسب می‌تواند به عنوان راهی برای بهبود وضعیت تمام کارها معرفی شود.

2- مهم‌ترین مزایای استفاده از نظرسنجی پیامکی چیست؟

از مهم‌ترین مزایای استفاده از نظرسنجی‌های پیامکی می‌توان به سفارشی‌سازی، دسترسی به جامعه آماری بالا، نرخ تعامل بالا، سرعت بالای انجام کار، افزایش بودجه تبلیغاتی و دسترسی راحت به شرکت‌کنندگان اشاره کرد.

3- انواع پیامک نظرسنجی مناسب برای کسب‌وکارها کدامند؟

برگزاری نظرسنجی پیامکی، برگزاری مسابقات مختلف، بررسی تجربه خرید مشتری و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشتریان، از مهم‌ترین انواع نظرسنجی‌های پیامکی هستند.