وبزی یکی از سایت‌سازهای محبوب ایرانی است که به علت سادگی و امکانات زیاد، کاربرانی فراوانی از این سایت‌ساز استفاده می کنند.

این سایت‌ساز امکان استفاده از ماژول ارسال سریع و خط خدماتی سامانه را فراهم کرده است تا کاربران بتوانند از طریق پیامک‌های قالب سازی شده (پترن) بدون دغدغه به تمامی افراد، حتی لیست سیاه مخابرات، با سرعت بالا مواردی مانند کدتایید ورود به سایت، کد بازیابی رمز عبور و اطلاع رسانی سفارشات را ارسال کنند.

نحوه انجام تنظیمات کدتایید ورود به سایت و پیامک بازیابی رمزعبور:

برای انجام تنظیمات این قسمت، در پنل مدیریت سایت وبزی به منوی تنظیمات مراجعه کنید و کمی پایین‌تر رفته تا به قسمت ” پنل اس ام اس ” برسید.

– سرویس دهنده اس ام اس: این فیلد را بر روی “SMS.ir (پشتیبانی از بلک لیست)” قرار دهید.

– نام کاربری یا کلید وب سرویس: در این بخش باید کلید وب سرویس یا همان Api key پنل پیامک را وارد کنید.

برای ایجاد یک کلید وب سرویس، به منوی برنامه نویسان > لیست کلید های API، در پنل پیامک مراجعه کنید و بر روی گزینه افزودن کلید جدید کلیک کنید.

در صفحه باز شده یک عنوان دلخواه (ترجیحا مرتبط) برای کلید وب سرویس انتخاب کنید و بر روی گزینه ” اضافه کردن ” کلیک نمایید.

سپس در فیلد “کلید” کلید وب سرویس پنل شما ایجاد شده و کافیست آن را کپی کنید و در قسمت ” نام کاربری یا کلید وب سرویس ” وبزی وارد کنید.

 

ایجاد کلید وب سرویس در SMS.ir

نکته: وضعیت کلید وب سرویس شما در پنل پیامک حتما باید ” فعال ” باشد و جهت جلوگیری از هرگونه نفوذ به ارسال پیامک از پنل شما، کلید وب سرویس را در اختیار اشخاص دیگر قرار ندهید.

کلمه عبور یا کد امنیتی: این بخش را خالی بگذارید.

شماره ارسال: در این بخش شماره خط پیامکی پنل خود را وارد کنید. ( در پنل پیامک از منوی شماره پیامکی > شماره های من، می توانید خط خود را مشاهده کنید)

صفحه تنظیمات وبزی

یک نمونه از تنظیمات صحیح در وبزی

اما برای انجام ادامه تنظیمات، باید در وبزی به قسمت ” کاربران “ مراجعه کنید.

صفحه تنظیمات کاربران

نحوه ثبت نام در قسمت کاربران باید حتما در یکی وضعیت های : موبایل اجباری است، عضویت بعد از اعتبارسنجی موبایل یا ورود با رمز یکبار مصرف قرار گرفته شود.

اگر وضعیت ” موبایل اجباری است ” را انتخاب کنید، تنها برای بازیابی رمزعبور امکان ارسال پیامک کدتایید را دارید و هنگام ثبت نام یا ورود نمیتوانید کدتایید ارسال کنید.

بعد از انتخاب نحوه ثبت نام، باید در پنل پیامک به قسمت برنامه نویسان > ارسال سریع، بروید و بر روی گزینه ” لیست قالب ها” کلیک کنید و از بخش افزودن قالب جدید، متن پیامک موردنظرتان برای ارسال کدتایید را وارد کنید.

در صفحه ایجاد قالب، بعد از درج یک عنوان دلخواه برای قالب (ترجیحا مرتبط) در بخش متن پیامک، متن موردنظرتان را وارد کنید.

ابجاد قالب در سامانه پیامک SMS.ir

نکاتی مهم برای تایید قالب:

در نظرداشته باشید که حتما در قالب باید پارامتر متغیر #CODE# را به همین شکل (میان دو هشتگ) وارد کنید تا کدتایید از سمت وبزی در آن جایگزین و ارسال شود.

همچنین در انتهای متن قالب حتما باید نام سایت یا لینک سایت خودتان را قرار دهید تا ارسال کننده متن پیامک به کاربر مشخص باشد.

تمامی قالب های ایجاد شده، ابتدا توسط کارشناسان سامانه پیام‌کوتاه ایده پردازان بررسی خواهند شد و درصورت رعایت الگو و قوانین، تایید خواهند شد.

شما می توانید بعد از ایجاد قالب، از قسمت لیست قالب ها، وضعیت تایید یا عدم تایید قالب تان را مشاهده کنید و درصورت تایید امکان استفاده از قالب وجود دارد

صفحه لیست قالب های پنل پیامک SMS.ir

درصورتی که قالب شما در وضعیت ” تایید ” قرار گرفته است، شناسه قالب را کپی کنید و در تنظیمات وبزی قسمت ” اس ام اس تایید کاربر ” یا ” اس ام اس بازیابی کلمه عبور ” قرار دهید.

( باتوجه به نیاز و صلاح دید خودتان می توانید از یک قالب برای هر دو حالت استفاده کنید و یا دو قالب جداگانه ایجاد کنید )

تنظیمات کامل در وبزی

بعد از انجام کامل تنظیمات، بر روی گزینه ” بررسی ” کلیک کنید تا تنظیمات انجام شده بررسی شود و درصورتی که تمامی موارد به درستی انجام داده شده باشد پیامک تست برای شما ارسال خواهد شد و طبق تصویر زیر، وضعیت موفق را برای ارسال پیامک در بالای صفحه دریافت خواهید کرد:

تصویر پاسخ دریافتی از وبزی

درصورتی که موفق به انجام تنظیمات و اتصال سامانه پیامک به سایت‌ساز وبزی نشدید، می‌توانید از طریق تیکت پشتیبانی در داخل پنل کاربری و یا شماره 0212853 در ارتباط باشید تا کارشناسان سامانه پیام کوتاه ایده‌پردازان بررسی و راهنمایی های لازم را خدمت شما انجام دهند.

سئوالات و خطاهای متداول:

چرا قالب من تایید نمیشه؟: علت رد قالب توسط کارشناسان سامانه پیام کوتاه در صفحه قالب‌ها و اعلان‌های پنل پیامک درج می‌شود و از همان قسمت می‌توانید علت را مشاهده و قالب را ویرایش نمایید.

تمامی تنظیمات رو انجام دادم اما ارسال از خط خدماتی سامانه انجام نمیشه: اگر قالب را ایجاد کرده اید و شناسه آن هم در تنظیمات وبزی وارد کردید و همچنان پیامک‌های شما از خط اختصاصی خودتان ارسال می شود، در پنل پیامک از منوی برنامه نویسان > ارسال سریع، گزینه “انتخاب شماره فرستنده” را بر روی خطوط خدماتی سامانه قرار دهید

با خطای کلید وب سرویس نامعتبر است مواجه می‌شوم: در این حالت از منوی برنامه نویسان > لیست کلیدهای API، بررسی کنید که کلید وب سرویسی که وارد کرده اید با کلید پنل شما یکسان باشد.