نحوه شناسایی گوشی های رجیستر شده

اگر بخواهید از اصل یا قاچاق بودن تلفن همراه یا تبلت سیم کارت خوری که به تازگی خریداری نموده اید اطمینان حاصل نمایید در این مقاله همراه ما باشید .

برای اطمینان از اصل بودن موبایل خریداری شده می توانید از دو روش زیر اقدام نمایید :

روش اول : مشخص نمودن اصالت موبایل

روش دوم : یکی بودن شناسه گوشی خریداری شده با شناسه جعبه

روش اول یا همان مشخص نمودن اصالت موبایل : در این روش خریدار گوشی قبل از پرداخت هزینه به فروشنده ابتدا شماره بین المللی 15 رقمی یا همان IMEI را که روی جعبه موبایل درج شده است را به شماره 7777 پیامک می نماید یا با شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷* و سپس با انتخاب گزینه استعلام اصالت می تواند اصالت موبایل را استعلام نماید .

پس از استعلام می بایست موبایل یا تبلت شما در شبکه اپراتوری نیز فعال شود . جهت این امر خریدار می تواند کد فعالسازی را از فروشنده دریافت نماید . به خریداران عزیز پیشنهاد می شود که جهت جلوگیری از بروز مشکل و هرگونه سو استفاده بلافاصله از کد فعالسازی استفاده نمایند و موبایل یا تبلت خود را فعال نمایند .

جهت فعالسازی ، خریدار باید کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره گیری کرده و گزینه فعالسازی را انتخاب نماید سپس شناسه 15 رقمی IMEI دستگاه ، کد فعالسازی مربوط به آن و شماره سیم کارت مورد نظر خود را به ترتیب وارد نمایند . در صورتی که اطلاعات مورد تایید باشد پیغام موفقیت آمیز بودن فرآیند به شما نمایش داده می شود .

روش دوم یا همان یکی بودن شناسه گوشی خریداری شده با شناسه جعبه : در این روش خریدار دستگاه می تواند با شماره گیری کد دستوری #۰۶#* ، شناسه شماره 15 رقمی یا همان IMEI گوشی را دریافت نمایند و کد دریافت شده را با شناسه ثبت شده روی جعبه موبایل مورد نظر مطابقت دهند که در صورت یکی بودن شماره ها می توانند از اصالت موبایل یا تبلت اطمینان حاصل نمایند .

اگر شخص پس از خرید موبایل یا تبلت بخواهد سیم کارت دیگری را در دستگاه استفاده نماید الزاما می بایست فرآیند انتقال بهره بردار را با شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷* انجام دهد . در غیر این صورت تنها 30 روز می توانید با سیم کارت جدید خود از تلفن همراه استفاده نمایید .

گوشی های برند اپل حتی اگر قبلا نیز فعال شده باشند در  صورت تعویض سیم کارت می بایست که فرآیند انتقال مالکیت را سپری نمایند .

لازم به ذکر است که دستگاه هایی که دو یا چند سیمکارته می باشند به تعداد سیم کارت ها شناسه IMEI دارند .

نکته حائز اهمیت آن است که خریداران الزاما تمامی مراحل استعلام را خودشان انجام داده و پس از اطمینان خرید را انجام دهند همچنین در حین استعلام توجه داشته باشید که تمامی پیامک ها و اطلاع رسانی ها با سرشماره hamta انجام می شود و اگر از شماره ی دیگری پیامک را دریافت نمودید قطعا معتبر نمی باشد و نمی توانید به آن اتکا نمایید .

شایان ذکر است که رجیستری موبایل مشمول هزینه نمی باشد و کاملا رایگان صورت می پذیرد .

پس از خرید دستگاه حتما فاکتور آن را به صورت رسمی با مهر فروشگاه که شماره 15 رقمی IMEI روی آن درج شده است را دریافت نمایید تا در صورت بروز مشکل های احتمالی فروشنده به شما پاسخگو باشد .

خریداران می توانند جهت پیگیری مشکلات احتمالی یا ثبت شکایت با شماره 124(سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان) و یا مرکز تماس 096366 ارتباط برقرار نمایند . همچنین اگر مشکلات فنی در هنگام انجام فرآیند استعلام برای شما به وجود آمد می توانید طی تماس تلفنی با شماره 096366 مشکل خود را اعلام نمایید .

اگر شما دستگاهی را به تازگی خریداری نموده اید که رجیستر نشده است می توانید به فروشگاه مراجعه نمایید و فروشنده موظف است دستگاه را از شما دریافت کرده و هزینه را به صورت کامل بازگشت دهد .

در صورت امتناع فروشنده می توانید با شماره 135 (سازمان تعزیرات حکومتی) تماس گرفته یا به سایت سازمان تعزیرات مراجعه فرمایید .

آخرین نکته این است که اگر موبایل یا تبلت شما به صورت قانونی وارد کشور نشده باشد پس از یک ماه به صورت کامل از دسترس شما خارج خواهد شد و قابل استفاده نمی باشد .