بسیاری از مردم برای دریافت نکردن پیامک‌های تبلیغاتی آن‌ها را مسدود کرده‌اند. به همین دلیل برای ارسال پیامک به لیست سیاه به هدف‌های مختلف، نیاز است اقداماتی انجام دهید. در این مقاله از ایده‌پردازان به راه‌های عبور از بلک لیست یا لیست سیاه می‌پردازیم.

لیست سیاه چیست؟

شماره‌های بلک لیست

لیست سیاه شامل افرادی است که دریافت پیامک‌های تبلیغاتی خط خود را با ارسال کد خاصی به اپراتور، قطع کرده‌اند. برای مثال خطوط همراه اول برای قطع دریافت پیامک تبلیغاتی می‌توانند عدد 2 را به شماره 8999 ارسال کنند. همین‌طور خطوط ایرانسل نیز با ارسال عدد 1 به 5005 می‌توانند این کار را انجام دهند. خطوط رایتل نیز اگر با شماره 200 تماس بگیرند و درخواست را لغو کنند در لیست سیاه قرار می‌گیرند.

آیا شماره ما جز لیست سیاه است؟

شما نیز ممکن است قبلاً با ارسال کد در لیست سیاه قرار گرفته باشید و به‌ خاطر نیاورید. برای اینکه بدانید آیا در این لیست قرار دارید یا نه می‌توانید مراحل زیر را طی کنید:

اگر از مشترکین همراه اول هستید عدد 2 را به شماره 8999 پیامک کنید. پیامکی که دریافت می‌کنید اگر عبارت باشد از: «مشترک گرامی پیامک تبلیغاتی شما تا 24 ساعت آینده فعال می‌شود.» به معنی آن است که شماره شما در لیست سیاه بوده است و با ارسال این پیام از لیست سیاه خارج می‌شود. اما اگر پیام دریافت شده شامل متن «مشترک گرامی پیامک تبلیغاتی شما فعال است.» باشد، یعنی هیچ‌گاه شماره شما در لیست سیاه قرار نگرفته است. اگر از مشترکین ایرانسل هستید نیز با ارسال عدد 1 به شماره 5005، اگر جزء لیست سیاه باشید از آن خارج می‌شوید.

آیا می‌توان به لیست سیاه پیامک انبوه ارسال کرد؟

آیا می‌توان به لیست سیاه پیامک انبوه ارسال کرد؟

از سال 94 به بعد ارسال پیامک انبوه برای افراد حقیقی و شرکت‌های غیررسمی امکان‌پذیر نیست. برای عبور از لیست سیاه، این افراد باید فرم تعهدنامه خود را به صورت حقیقی پر کنند و از لیست سیاه خارج شوند تا امکان ارسال پیامک به لیست سیاه ممکن باشد. اما اگر ارسال پیامک تنها به هدف اطلاع‌ رسانی باشد و اهداف تبلیغاتی وجود نداشته باشد با کمک روش‌هایی که در ادامه می‌خوانید، ارسال پیامک به لیست سیاه امکان‌پذیر می‌شود.

ارسال پیامک به لیست سیاه از طریق خدماتی کردن خطوط اختصاصی

در این روش افراد خط‌های تلفن همراه خود را خدماتی کرده و از آن پس می‌توانند پیامک‌های اطلاع‌رسانی و خدماتی را به هر خطی ارسال کنند. فرقی نمی‌کند که این خط جزء لیست سیاه است یا نیست. این امکانی است که تنها مشترکین حقوقی می‌توانند از آن استفاده کنند. برای خدماتی کردن شماره خط، تعهدنامه باید حتماً به‌صورت حقوقی پر شود و به اپراتور مربوطه فرستاده شود. در نتیجه برای پر کردن آن به شماره ثبت، کد ملی و شناسه ثبت نیاز است. پس از انجام مراحل لازم، امکان ارسال پیامک به لیست سیاه وجود دارد. اگر با استفاده از خطوط خدماتی پیامک تبلیغاتی ارسال شود آن خط مسدود شده و جریمه نقدی در پی دارد. فعال شدن مجدد خطوط نیز به یک ماه زمان نیاز دارد.

خط خدماتی چیست؟

دو نوع خط وجود دارد که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. خطوط تبلیغاتی که برای فرستادن پیامک بالک (ارسال پیامک انبوه) استفاده می‌شود. در کنار آن خطوط خدماتی هستند که از نظر ظاهر تفاوتی با خط تبلیغاتی ندارد تنها تفاوت آن امکان ارسال پیامک به لیست سیاه است. با استفاده از خط خدماتی نمی‌توانید پیام تبلیغاتی ارسال کنید. در هنگام گرفتن خط خدماتی نیاز به تحویل سفته است. همچنین باید تعهد بدهید که با این خطوط پیام تبلیغاتی ارسال نکنید. پیامک اطلاع ‌رسانی و پیامک وب سرویس تنها انواع پیامکی هستند که امکان ارسال آن‌ها با خط خدماتی وجود دارد.

ارسال پیامک به لیست سیاه مخابرات از نوع خدماتی

آیا می‌توان به لیست سیاه پیامک انبوه ارسال کرد

در این روش نیز از طریق خط خدماتی عمومی می‌توانید به ارسال پیامک به لیست سیاه اقدام کنید. خبر خوب آنکه این امکان هم برای افراد حقیقی و هم حقوقی وجود دارد. برای استفاده از این گزینه نیاز است که مراحل زیر را طی کنید:

  1. مدارک لازم را برای دریافت شماره اختصاصی ارسال کنید.
  2. با درخواست خط لیست سیاه اشتراکی شماره را دریافت کنید.
  3. در انتها خط را تحویل بگیرید و بلافاصله می‌توانید از آن استفاده کنید.

در استفاده از این امکان پیامک ارسالی ابتدا توسط کارشناسان تأیید می‌شود تا حاوی پیام تبلیغاتی نباشد. به‌علاوه قبل از ارسال پیامک به مخاطب، ابتدا یک پیامک به او ارسال می‌شود، اگر او تأیید کند و مایل به دریافت پیام از سمت شما باشد، پیامک مورد نشر فرستاده می‌شود. در غیر این صورت، اگر مخاطب آن پیام را تأیید نکرد، پیامک شما نیز ارسال نمی‌شود.

ارسال پیامک با سیم‌کارت

در این روش شما نیاز به یک مودم دارید که از ارسال پیامک انبوه پشتیبانی می‌کند. شرکت‌های کوچک زیادی هستند که این نمونه مودم‌ها را عرضه می‌کنند. اما این روش غیرقانونی است و پیگرد قانونی دارد. همچنین هزینه زیادی نیز برای هر بار ارسال پیامک انبوه باید متقبل شوید. توصیه ما در پنل پیامک ایده‌پردازان استفاده از روش‌های قانونی است. از روش‌های قانونی ارسال پیامک استفاده از خط خدماتی است که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم.

ارسال پیامک با استفاده از ماژول سریع

پیامک‌هایی که باید در زمان بسیار کوتاه به مخاطب ارسال شوند، با استفاده از ماژول سریع فرستاده می‌شوند. حتماً دیده‌اید که در سایت‌ها هنگام ثبت‌نام یا تأیید شماره تلفن یک کد به شماره شما ارسال می‌شود که باید در زمان کوتاهی دریافت کرده و وارد سایت مورد نظر کرد. مثال دیگر آن دریافت پیامک بانک برای رمز پویاست که تنها دو دقیقه فرصت برای دریافت و وارد کردن آن در سیستم وجود دارد. همه نمونه‌هایی که «زمان» در ارسال پیامک‌های آنها نقش مهمی دارد، با استفاده از ماژول سریع انجام می‌شوند. از مزیت‌های مهم این روش این است که ارسال پیامک به لیست سیاه بدون خط خدماتی امکان‌پذیر است. این روش به دلیل زیرساختی که دارد بدون تأخیر و در زمانی کوتاه پیامک مورد نظر را ارسال می‌کند.

کاربرد خط خدماتی

کاربرد خط خدماتی

در این قسمت به طور خلاصه کاربردهای و مزیت‌های استفاده از خطوط خدماتی را می‌خوانیم:

  • ارسال پیامک از طریق وب‌سایت و برنامه‌ها برای تشکر از خرید یا ارسال کد فعال‌سازی
  • ارسال پیامک برای یادآوری پرداخت بدهی از طریق وب‌سایت
  • پیامک‌هایی که آموزشگاه‌ها و مدارس برای اطلاع‌رسانی جلسات والدین یا تشکیل کلا‌س‌ها ارسال می‌کنند.
  • پیامک‌هایی که دفترهای بیمه برای یادآوری زمان پرداخت حق بیمه می‌فرستند.
  • پیامک‌های تبریک تولد مانند پیامک‌هایی که بانک‌ها ارسال می‌کنند.

این لیست مثال‌هایی از کاربرد ارسال پیامک بود. هرگونه استفاده دیگری مشابه موارد گفته شده با استفاده از خطوط خدماتی امکان‌پذیر است.

محدودیت‌های ارسال پیامک به لیست سیاه با خطوط خدماتی

مهم‌ترین نکته در استفاده از خطوط خدماتی این است که شما اجازه ارسال پیامک تبلیغاتی با این خطوط را ندارید. برای ارسال دیگر انواع پیامک نیز باید از بانک اختصاصی خودتان یعنی لیست شماره‌های مد نظر برای فرستادن پیامک استفاده کنید. اگر به شماره‌هایی که در بانک شماره اختصاصی شما وجود ندارند پیامک ارسال کنید به‌ عنوان پیامک تبلیغاتی به شمار می‌رود و مشمول جریمه خواهد بود. برای اضافه کردن شماره‌های جدید به بانک شماره اختصاصی، همیشه امکان به‌روزرسانی بانک شماره‌ها وجود دارد. خطوط خدماتی برای ارسال پیامک به شماره انبوه منطقه‌ای یا شماره انبوه مشاغل امکان‌پذیر نیست. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، امکان خدماتی کردن شماره‌های اختصاصی برای افراد حقیقی وجود ندارد.

3 روش برای ارسال پیامک به افرادی که پیامک تبلیغاتی خود را بسته اند وجود دارد.

 

روش شماره 1) از طریق لینک روبرو وارد پنل اس ام اس SMS.IR شده و به صورت رایگان در سامانه پیامک انبوه ثبت نام کرده و یک خط اختصاصی تهیه نمایید. (در هنگام ثبت نام یک خط رایگان به شما داده خواهد شد)

پس از تهیه خط اختصاصی، برگه ی خدماتی سازی خطوط را مطالعه کرده و اقدامات لازم برای خدماتی کردن خط را انجام دهید.

نکته: این روش برای شرکت ها و سازمان های ثبت شده و دارای کد اقتصادی می باشد. در صورتی که مدارک لازم را جهت خدماتی سازی خطوط پیامکی ندارید می توانید از روش بعدی برای ارسال پیامک استفاده نمایید.

 

ثبت نام سامانه پیامک

روش شماره 2) استفاده از اپراتورهای جدید پیامکی

به تازگی اپراتورهای جدیدی مانند آسیاتک با سر خط ۹۰۰۰ و سامانتل با سر خط ۹۹۹۸ با دریافت مجوز از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اقدام به راه اندازی سامانه‌های پیامک کرده‌اند، یکی از ويژگی‌های اصلی این خطوط خدماتی بودن خط ها هست که به افراد حقیقی با جواز کسب هم این خطوط ارائه می‌شود.

 

روش شماره 3) در صورتی که قصد ارسال کد فعالسازی به کاربران نرم افزار یا وب سایت خود را دارید می توانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام در سامانه ی پیامکی کرده و ماژول ارسال سریع پیامک را مطابق تصویر زیر خریداری نمایید.

https://www.sms.ir 

ارسال سریع پیامک

ماژول ارسال سریع پیامک

سخن آخر

  • شماره‌هایی که با ارسال کد به اپراتور مورد نظر از دریافت پیامک تبلیغاتی انصراف می‌دهند در لیست سیاه مخابرات قرار می‌گیرند.
  • برای فرستادن هر گونه پیام از قبیل پیام اطلاع‌رسانی یا کد فعال‌سازی به لیست سیاه نیاز به انجام اقداماتی دارد.
  • یکی از راه‌های ارسال پک یامبه لیست سیاه استفاده از خطوط خدماتی است.
  • استفاده از خطوط خدماتی برای افراد حقیقی وجود ندارد و ارسال پیامک تبلیغاتی با آن‌ها پیگرد قانونی دارد.
  • از دیگر روش‌ها ارسال پیامک به لیست سیاه، استفاده از ماژول سریع یا استفاده از مودم‌هایی است که ارسال انبوه پیامک را پشتیبانی می‌کنند.

پرسش‌های پرتکرار

  1. گرفتن خط خدماتی چه پیش‌نیازهایی دارد؟

برای دریافت خط خدماتی نیاز به دادن سفته،شماره مخاطبین و تعهدنامه وجود دارد. این اقدامات برای جلوگیری از ارسال پیامک تبلیغاتی با خطوط خدماتی است.

  1. برای ارسال پیامک تبلیغاتی با خطوط خدماتی چه عواقبی وجود دارد؟

در صورت تخطی از تعهد داده شد در زمان گرفتن خط خدماتی و ارسال پیامک تبلیغاتی، خط مسدود شده و جریمه نقدی در پی دارد.

  1. افراد حقیقی چگونه می‌توانند از خطوط خدماتی استفاده کنند؟

با استفاده از اپراتورهای جدید پیامکی و وب‌سرویس‌های مختلف خطوط عمومی وجود دارد که توسط خود آن شرکت خدماتی شده‌اند و تمامی کاربران چه حقیقی چه حقوقی می‌توانند بدون محدودیت به لیست سیاه پیامک ارسال کنند.

در انتها در صورت هر گونه سوال و ابهامی درباره ارسال پیامک به لیست سیاه می توانید با شماره 0212853 بخش مشاوران فروش تماس حاصل نمایید.